מנדי ברגר | יום כ"ז שבט ה׳תש״פ 22.02.2020

"הקורונה לא תעצור אותנו": שליח חב"ד באיהו שבסין מדבר

הם מתכננים את חג הפסח כבר מחנוכה. המצות והיין כבר נחתו בעיר מגוריהם. ההכנות האחרונות בעיצומן. ואז הגיע הנגיף ההרסני ועצר את הכל • כתב עיתון 'בתנופה' - המקומון החדש למגזר הדתי והחרדי בקרית מלאכי - ישב השבוע עם שליח חב"ד לעיר הקרובה ביותר למוקד התפרצות הנגיף - ושמע ממנו על החיים בצל ה"קורונה" 
השליח עם מקורבים

ר' עקיבא שיינברגר, השוהה בימים אלו בקרית מלאכי בשל התפרצות נגיף הקורונה הקטלני, הוא שליח חב"ד לעיר המסחר איו שבסין - העיר שהכי קרובה למוקד המרכזי של התפרצות הנגיף, שעד כה גבה את חייהם של למעלה מ-2,000 איש. רובם המוחלט תושבי סין.

מתי יצאתם לשליחות?

לאחר שנת לימודים בכולל כאן, אני ורעייתי (לבית הרשקופ, תושבי נחלת הר חב"ד בקרית מלאכי) יצאנו לפני שנתיים לשליחות בעיר איו שבמדינת סין, ואנו פועלים במקום תחת השליח הראשי הרב מרדכי אבצן.

ספר לנו קצת על העיר

העיר איו שבסין נחשבת לעיר מסחר. היא מונה כ-4 מיליון איש. עיר "קטנה" במושגים של סין. בעיר מתגוררות עשרות משפחות יהודיות, רובן ישראליות, והן מצאו כאן מקור פרנסה בשל פעילויות המסחר בעיר.

קצת על הפעילות שלכם

בשנתיים שאנחנו שם הספקנו לפתוח בית כנסת חדש בשכונה שבה אנו גרים, וכן מעון לילדים בימי ראשון - שם הם לומדים על מושגים בסיסיים ביהדות. מידי שבת מתארחים אצלנו בבית מעל 70 איש, ב"ה. בנוסף, ישנם שיעורי תורה קבועים במשך השבוע עם אנשי העסקים הישראלים.


בתמונה: שער העיתון בכתבה על שליח חב"ד

בשבועות האחרונים פרץ בסערה נגיף הקורונה הקטלני שמקורו בסין, איפה זה תפס אתכם?


למזלנו ב"ה, הספקנו להגיע לארץ לפני פרוץ המגיפה כדי לחגוג תספורת לבנינו, ומאז נמשכה גם החופשה בסין, בעקבות ראש השנה הסיני, הנחגג בימים אלו.

מה שלום הקהילה שלך בימים אלו?

בקהילה שלי נשארו כעת בעיר סה"כ 4 ישראלים בלבד, איתם אני עומד בקשר רצוף. בשבועות האחרונים דאגנו להטיס להם מהארץ מסכות עבור מניעת הנגיף. וכן לשאר היהודים המתגוררים בסמיכות לעירנו. כמו כן, אנחנו דואגים להם, גם בימים אלו, לאכילת מוצרי בשר כשרים למהדרין.

שאר הקהילה נמצאת בארץ. מפעם לפעם אנחנו קובעים שיעורי תורה דרך ה'סקייפ', כדי לשמור על הקשר גם כאן. ביום שני האחרון נסעתי עם חברי הקהילה שנמצאים בארץ לתפילה מיוחדת ומרגשת שנערכה בכותל המערבי להפסקת הנגיף. התפילה נערכה ע"י הרב שמואל אליהו שליט"א, ובה השתתפו עשרות אלפי יהודים.

מתקרבים לפורים, איך היה נראה פורים האחרון בסין?

ב"ה הייתה הצלחה גדולה. ערכנו סעודה גדולה לחברי הקהילה, ערכנו קריאות מגילה במשרדים של אנשי העסקים. שנה שעברה, לקראת סיומו של החג, פגשתי לפתע באדם מבוגר ברחוב עם מראה יהודי – ואכן התברר לי שאמו יהודיה – הבאתי אותו לבית כנסת לקריאת מגילה. השקיעה כבר התקרבה, ומתפללי הקהילה כבר הביעו את זעמם על עיכוב הקריאה, אך אני נעמדתי ואמרתי להם שיש פה יהודי בן 72, שהגיע לראשונה לבית כנסת ומעולם לא הניח תפילין.

הנחנו לו תפילין במעמד מרגש ולאחר מכן קיימנו את קריאת המגילה. המתפללים ניגשו אלי בסוף הקריאה וביקשו את סליחתם על כעסם בעיכוב הקריאה.

ומה קורה השנה בחג הפסח?

חלק גדול מההכנות כבר מאחורינו. הבשר והיין נמצאים כבר במכס בסין. ההכנות לחג צריכות להיערך שלושה חודשים קודם, כדי להיות מתואמים עם הממשל. בימים האחרונים נפתח הסגר שהוטל על העיר שלנו, וישנם יהודים שחזרו לעבודתם. בעז"ה מתפללים שנחזור לשגרה מלאה בהקדם האפשרי.

ומה ההשלכות הכלכליות של הנגיף על היהודים ועל הבית חב"ד?

הנזק הוא עצום. הפסדים של מאות אלפי דולרים. בבית חב"ד שאותו אני מנהל מועסקים עובדים, להם אנחנו משלם משכורות מדי חודש על עבודתם במסעדה הכשרה שפתחנו. לצערנו הרב, הבית חב"ד בימים אלו לא פעיל וממילא גם המסעדה סגורה, ובשל כך נוצר נזק כלכלי כבד של שכירות המקום ומשכורות העובדים.

אתם משפחה עם ילדים ב"ה, כיצד אתם מסתדרים בארץ?

ב"ה שזכיתי לחם וחמות שמארחים אותנו ועוזרים לנו בכל מה שמצטרך, גם בימים שאנו נמצאים בשליחות בסין. דואגים לשלוח לנו מוצרים חלביים שלא יחסר לנו. בעז"ה מתפללים שיצליחו לחסל את הנגיף ונחזור לפעול בעיר שליחותנו עם שאר יהודי הקהילה – אם ח"ו משיח יתעכב ולא נחגוג את פסח השנה בירושלים הבנויה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.