| יום כ"ה שבט ה׳תש״פ 20.02.2020

'קשר מכתבים הדוק עם הרבי מליובאוויטש' • כתבה מרתקת

הלילה - כ"ו שבט - חל יום היארצייט של 'רב החצר בליובאוויטש' ולימים רבה של בני ברק הגה"ח הרב יעקב לנדא ז"ל • אתר COL מגיש:  כתבה מעניינת שפרסם עליו העיתונאי ר' נפתלי קראוס ז"ל בעיתון 'מעריב' לאחר פטירתו בשנת תשמ"ו
'קשר מכתבים הדוק עם הרבי מליובאוויטש' • כתבה מרתקת
הרב יעקב לנדא

הרב לנדא - רב בה"א הידיעה

מאת נפתלי קראוס

"רבע קילו הרב לנדא, בבקשה" ביקשה הילדה מהחנווני. אם נשמעה הבקשה במכולת, היתה הכוונה לגבינה לבנה. אם באיטליז - לנקניק פרוס. הרב יעקב לנדא, הרב הראשי של בני ברק, שהלך שלשום לעולמו בשיבה טובה, הקים אימפריה רבנית שמרכיב הכשרות היה בה רק אחד הנדבכים.

הוא היה רב מובהק, בה"א הידיעה, שקיים את הצו של "לא תגורו מפני איש", לרבות את קנאי בני-ברק, שהתבטלו בפניו ושמעו בקולו בחירוק שיניים. ישב על כס הרבנות של העיר הדתית הגדולה זה כחמישים שנה, השתייך לרבנות הראשית, אך את כוחו שאב לא ממנה, אלא מאישיותו הקורנת ומתורתו הבלתי מתפשרת.

הרב לנדא נולד ברוסיה, יצק מים על ידיו של רבי ש"ב שניאורסאהן, האדמו"ר החמישי לבית ליובאוויטש, בביתו שברוסטוב. זכה כבר בנעוריו להכרה כעילוי ושילב באישיותו שני תארים: גאון וחסיד. גאון בלימוד התורה ובפסיקת הלכותיה וחסיד במעשיו והליכותיו.

ל"הכשרים" שלו יצאו מוניטין של אמינות לעילא, ששום בד"ץ לא היה מסוגל להתחרות עמם. מערכת כשרות משומנת, עליה ניצחו בשנים האחרונות בניו, הרב משה והרב אליהו לנדא, מעסיקה צבא של משגיחים, הפוקדים מפעלים, חנויות ועסקים ביום ובלילה, בשעות הבלתי אפשריות ביותר, שולפים מפתחות, נכנסים ובודקים.

פועלים העובדים במפעל הנושא הכשר שלו, חוייבו בנטילת-ידיים לפני תחילת העבודה והכשריו לפסח היו קפדניים במיוחד. אוי היה למי שנתפס בעבירה על תנאי ה"הכשר". פרסום על הסרתו, פירושו היה, ברוב המקרים, חיסול העסק בבני-ברק.

הוא היה מעורב עם הבריות ועסק בצרכי הצ יבור, הרבה מעבר לענייני הכשרות. מפעם בפעם פורסם מטעמו שאין הצדקה להפקיע מחירי המוצרים בשל כשרותם המהודרת, הוא בלם את השוליים המטורפים, הרגיע את הרוחות הנסערות על רקע "מלחמות היהודים", כמעט שלא נתן ידו להפגנות.

היה מעורה - מאחורי הקלעים - בהרכב הרשימה הדתית לבחירות העירוניות ובבחירת ראש העיר. אם בבני-ברק לא מוכרת התופעה של זריקת אבנים בשבת ואם ב"עיר התורה והישיבות" חיה אוכלוסיה חילונית ניכרת בשלווה ובצוותא טובה עם חרדים ודתיים - הרי זה במידה רבה בזכותו.

גדולתו בתורה השתלבה בצניעותו. הוא לא עסק ביחסי ציבור של עצמו, במערכות העתונים בקושי יש תמונה שלו. מכל העולם היהודי הופנו אליו שאלות בהלכה והוא עצמו עמד בקשרי מכתבים הדוקים עם הרבי מליובאוויטש, שראה את עצמו כחסידו. סינטזה של למדן וחסיד, פוסק מובהק, רב בה"א הידיעה, "כמו שצריך להיות" - אמר עלוי אחד המספידים. בבני-ברק מקווים שבנו הבכור ימשיך בדרכו וירים את הדגל שנשמט עם הסתלקותו. חבל על דאבדין.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.