צביקה קעניג | יום י"ז שבט ה׳תש״פ 12.02.2020

בספרייה הלאומית שיקמו ושיחזרו את מחזור 'בני רומא'

לאחר חודשים רבים של עבודה הושלם תהליך השיקום, השימור וההנגשה של מחזור מוסקוביץ בספרייה הלאומית - אחד מכתבי היד היפים והעתיקים ביותר שהשתמרו •  מדובר במחזור מלפני כ-500 שנים מקהילה מאוד ייחודית - "בני רומא", שנחשבת לאחת הקהילות היהודיות הראשונות בעולם והיחידה שיש לה נוסח משלה - לא ספרדי ולא אשכנזי.
בספרייה הלאומית שיקמו ושיחזרו את מחזור 'בני רומא'

חודשים רבים עבדו במחלקת השיקום והשימור  שבספרייה הלאומית על מנת לשחזר ו"להחזיר לחיים" את אחד ממחזורי התפילה הנדירים והיפים ביותר בעולם.

מדובר במחזור תפילות לכל השנה כמנהג "בני רומא" מעוטר מן המאה ה-15, מעשה ידיו של הסופר והמאייר יואל בן שמעון, הנחשב לאחד מהאומנים היהודים החשובים והמפורסמים ביותר בימי הביניים.  המחזור מכיל את התפילות הקבועות לימי חול, לשבת ולמועדים, את פרקי הקריאה בתורה, הגדה של פסח, פרקי אבות עם פירוש הרמב"ם, סדר ברכות, דינים ונוסחי שטרות. בנוסף הוא עשיר במיוחד בפיוטים וסליחות וכן מצויות בו גם נוסחאות תפילה נדירות.

כאמור, ייחודו של המחזור הינו באיורים ובציורים היפיפיים שמעטרים אותו. המחזור מכיל ציורים רבים, כולם רישומי עט בדיו, והוא גדוש בציורי חיות – ארנבות, דובים, דגים, סנאים וציפורים, וכן ביצורים וחיות דמיוניות כמו חד קרן ובסמלים מיתולוגיים ודתיים וסמלי אצולה ואסטרולוגיה.

עבודת השיחזור של מחזור "בני רומא" הייתה מסובכת ומורכבת במיוחד בשל ניסיונות העבר הכושלים לתקן את הכריכה שלו, שברבות מאות השנים נוספו עליה עוד ועד שכבות, דבר שהקשה מאוד על פתיחת הספר. בין הדפים שהודקו זה לזה במטרה לייצר כריכה קשה, נמצאו כמה טקסטים מעניינים בלטינית, מה שמעיד על גלגוליו הקודמים של המחזור. בנוסף, חלק מדפי הקלף של המחזור דהו והתיישנו מאוד לאורך 500  השנים והעבודה על המחזור כללה גם שיקום  של אותם דפים.

המחזור נתרם לספרייה ע"י הנרי מוסקוביץ בשנת 1970 לזכר הוריו, אשתו הראשונה, בתו, אחיו ושאר קרוביו שנספו בשואה.

    אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, ד"ר יואל פינקלמן: "זמן רב לא יכולנו, לצערנו, לאפשר גישה פיזית לאחד מכתבי היד החשובים והיפים ביותר באוספי הספרייה בשל מצבו הקשה של הספר ושל כריכתו. כעת, בעקבות העבודה המקצועית והמסורה של מעבדת השיקום בספרייה הלאומית, יכול כתב היד להיחשף לציבור הרחב ולחוקרי אומנות יהודית. אין לי ספק כי יופיו וייחודיותו של ספר זה יעשיר מאוד את כל מי שמתעניינים בתחום", אומר ד"ר פינקלמן.

את מחזור התפילות ע"ש מוסקוביץ ניתן כעת לראות במלואו באתר הספרייה הלאומית.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
איזו בורות
י"ח שבט ה׳תש״פ
"והיחידה שיש לה נוסח משלה - לא ספרדי ולא אשכנזי" קודם כל זה נוסח יהודי איטליה, חוץ מזה יש עוד כמה וכמה קהילות עם נוסח משלהם, וגם בתוך הנוסח של עדות המזרח יש הרבה שינויים - חלקם משמעותיים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.