צביקה קעניג | יום ט"ו שבט ה׳תש״פ 10.02.2020

נציגי משרד הביטחון: "הנגשת מערת המכפלה - תוך שנה"

ועדת החוץ והביטחון הזמנית, בראשות ח"כ והרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (מיל') גבי אשכנזי (כחול לבן), קיימה היום דיון מעקב בנושא הנגשת מערת המכפלה • "לפי לוחות הזמנים המתוכננים זה ייקח עד שנה, בהנחה שאין לנו פה אירועים משפטיים", אמר תא"ל רסאן עליאן, ראש המנהל האזרחי
נציגי משרד הביטחון:
צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

ועדת החוץ והביטחון הזמנית, בראשות ח"כ והרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (מיל') גבי אשכנזי (כחול לבן), קיימה היום (ב'), דיון מעקב בנושא הנגשת מערת המכפלה, בהשתתפות השר לשירותי דת, יצחק וקנין וראש המנהל האזרחי, תא"ל רסאן עליאן.

יו"ר הוועדה, פתח את הדיון ואמר: "אנו מתכנסים הבוקר לדון בסטאטוס מימוש הנגשת מערת המכפלה בחברון. עד כה, קיימה הוועדה שני דיונים בנושא - הראשון באוקטובר 2018 והשני ביוני 2019. בתום הדיון השני בראשות יו"ר ועדת החוץ והביטחון דאז, ח"כ אבי דיכטר, דרשה הוועדה שעד פסח יונגש המקום עבור בעלי מוגבלויות. אנו מקיימים הבוקר דיון שלישי בנושא - שמטרתו ביצוע מעקב, ומבקשים מהגורמים המקצועיים להתייחס להתקדמות במימוש הנגשת מערת המכפלה".

רועי בנימיני, ראש ענף פלסטינים במטה לביטחון לאומי: "בחודשים האחרונים בוצעו מספר דיונים במל"ל במטרה לסנכרן את המערכת לטובת קידום הנגשת מערת המכפלה. כלל, הדרג המדיני נתן את הסכמתו העקרונית לקדם את הנושא, גם אם באופן חד צדדי, ללא הסכמת הצד הפלסטיני, נוכח העדר שיתוף הפעולה מצדם".

אבי רואה, יועץ שר הביטחון להתיישבות: "התכנון בעיצומו, נבחרה חלופה מתוך שלוש ואנו בשלב של תכנון מפורט ויציאה למכרז עד סוף מארס. צירוף כל התקופות – מכרז, הפקעה, התארגנות ועבודה בפועל -  משמעו גמר ביצוע עוד כשנה מהיום. התקציב לפרויקט הוא כ-5 מיליון ₪, אשר מאוגמים ממשרדי התיירות, דתות, מורשת וביטחון, והביצוע הוא באחריות משרד הביטחון".

תא"ל רסאן עליאן, ראש המנהל האזרחי: "פרויקט ההנגשה מיועד לטובת כל מבקרי מערת המכפלה. בחודשים האחרונים ביצענו הרבה מאוד עבודה, בין היתר ההידברות שדיברו עליה. הגענו למסקנה שמשיקולים פנימיים שלהם, הפלסטינים החליטו לא להיכנס איתנו לפרויקט הזה".

"עבודת ההנגשה מתחלקת לשני חלקים מרכזיים - חלק אחד שזה המעלית לתוך המערה עצמה והחלק השני זה שביל הגישה במדרגות גוטניק. אלו  שני פרויקטים נפרדים – כלומר אפשר לבצע את שני הפרויקטים ביחד ואפשר גם להפריד אותם בנפרד בשלבים. אגף ההנדסה והבינוי של משרד הביטחון קיבל את המשימה לתכנון. אנחנו אחרי שלב התכנון. עד סוף החודש היתר הבנייה יכול להיות מוכן".

"הסמכויות במערת המכפלה, אחרי הסכם אוסלו, נמצאות אצל עיריית חברון, ולכן הדרג המדיני צריך למשוך את סמכויות התכנון מהעירייה ולאשר את פרסום צו ההפקעה, שהוא אחד השלבים הכי מרכזיים בפרויקט.  צו ההפקעה למעלית מוכן כבר כמעט שנה. צו ההפקעה לשביל נמצא כרגע בחוות דעת של משרד המשפטים".

"ברגע שנקבל את חוות הדעת החיובית של משרד המשפטים על המדרגות, נתקדם לאישור של הדרג המדיני - למשוך את סמכויות התכנון מעיריית חברון. אחר כך אנחנו עושים דיון במועצת התכנון אצלנו בתוך המנהל האזרחי בשביל היתר הבנייה, והכל כמובן בתנאי שיש לנו צווי הפקעה מוכנים. אחרי שאנחנו מוציאים את צו ההפקעה אנחנו צריכים לחכות 60 יום, כפי שכולם יודעים. אחרי זה המכרז הוא ארבעה חודשים, ולגבי הביצוע עצמו אנחנו מדברים על חצי שנה. בפסח הזה, כפי שרשום פה, לא תהיה הנגשה, אך אנחנו מקווים מאוד שבפסח הבא זה יהיה. לפי לוחות הזמנים המתוכננים שלנו, כפי שפירטנו פה, זה ייקח עד שנה, בהנחה שאין לנו פה אירועים משפטיים".

"באופן כללי, המצב ביו"ש ובפרט בחברון, הוא רגיש מאוד ובטח בתקופה האחרונה. כל פעולה בחברון בכלל ובמערכת המכפלה בפרט דורשת הערכת מצב מבצעית לפני כל ביצוע, וכך גם הפקעה. יש פה החלטות של דרג מדיני של מתי מושכים סמכויות, מתי מפקיעים וכל פעולה כזו יכולה להשפיע באופן שלילי על הלך הרוח בחברון ולכן השלבים האלה הם נבדקים ונבחנים לפני הביצוע. יחד עם זאת, אני חוזר ומדגיש, כל המערכת שאני מייצג, גם מי שמעלי, כולם מכווני משימה ומכירים בחשיבות הנושא. יש לנו דירקטיבה לבצע הנגשה למערת המכפלה ואנו לא מתבלבלים ונבצע. עובדתית, בחצי שנה האחרונה התקדמנו המון. נתנו לוחות זמנים של עד שנה, אבל ננסה לקצר זמנים ונקווה שגם הקבלן שייבחר יידע לעשות את זה בפחות".

עו"ד ניב יערי, משרד המשפטים: "המשרד מלווה את פרויקט ההנגשה במערת המכפלה ותומך בו. הגיעה אלינו בקשה אחת לפרויקט, גם למעלית וגם לשביל ולמדרגות. כבר בחודש יוני מסרנו בדיון כי אין קושי יחודי בנושא המעלית, והיא למעשה מאושרת. יש רגישות מסוימת בנושא השביל והמדרגות, שהתגלתה בחודשים האחרונים, בשאלה אם ישרתו את שתי האוכלוסיות, כפי שהמעלית תשרת. זה בטיפול המשנה ליועמ"ש (אזרחי) ואני בטוח שיימצאו פתרונות".

השר לשירותי דת, יצחק וקנין: "לדעתי צריך לעשות תכנון שלם ולא להפריד. אם נבצע רק את המעלית ולא את הכל, עדיין נישאר בלי הנגשה. חלקנו בתקציב הפרויקט, 1.4 מיליון ₪, משוריין וקיים מבחינת המשרד שלי. בד"כ ברוב הפרויקטים הבעיה היא תקציבית ופה זה לא יהיה. בזמן אמת נמצא ונעמיד מה שיידרש, כך שתקציב לא יהיה הבעיה". קרן זילברמן ממשרד התיירות ציינה כי משרדה מממן את שלב התכנון של הפרויקט, וכן יקציב 2.5 מיליון ₪ לביצוע.

ח"כ גדעון סער (הליכוד): "אני חושב שלוועדה היה משקל מאוד גדול בשינוי החשוב מתפיסה של להגיע להסכמה בכל מקרה לתפיסה של נכונות לבצע גם חד צדדית. זו תקופה שבה מדברים הרבה על ריבונות, ודאי שהיישוב היהודי בחברון ומערת המכפלה הם באותו חלק בה תוחל הריבונות, במהרה בימינו. אם נהייה בעלי הבית במקום הזה, יהיה ביטחון לעם ישראל. חשוב שלא נוריד את העניין הזה מסדר היום, כי זו הערובה היחידה שנראה ביצוע בפועל".

ח"כ צביקה האוזר (כחול לבן): "יש צורך להוציא צו הפקעה לשטח של 9 מ' עליו מתוכננת מעלית ההנגשה למערת המכפלה. הובהר לנו בדיון הקודם על ידי נציג המל"ל ונציג שר הביטחון שאם לא תהיה הסכמה של עיריית חברון, יופעל צו ההפקעה ואז יחל התהליך. עד הרגע הזה אין החלטת קברניט להנחות את הדרג הפקידותי להחיל את צו ההפקעה. הכדור נמצא בידי ראש הממשלה והוא זה שצריך לקבל החלטה ולהנחות להחיל את הצו שיבטיח את חופש הפולחן וחופש הגישה למערת המכפלה למאות אלפים שנגישות זו נמנעת מהם".

סא״ל מלי מאירי, ראש תחום תשתיות במנהל האזרחי, השיבה: "אומנם היקף ההפקעה אינו גדול, אך עד כה לא היה תכנון מפורט ולא נבחרה חלופה שתראה מה נדרש בכלל להפקיע. במסגרת תהליך התכנון היו מספר חלופות ונבחרה חלופה של מעלית עם גשר תלוי עד פתח המערה כאשר לפני התכנון מיקום המעלית והגשר היו במיקום שונה. הדבר גם מחייב חפירה ויכולה להיות פה סוגיה ארכיאולוגית. במקביל לקידום היתר הבנייה בוועדת התכנון מוציאים את ההפקעה בשטח. כאשר תסתיים העבודה התכנונית בסוף החודש הנוכחי תועלה הבקשה הסופית להפקעה לדרג המדיני".

ח"כ קטי שטרית (הליכוד): "הדיון היום הוא הומניטרי ולא פוליטי. מדברים על הנגשת המערה משנת 2000 ועד כה כל המאמצים לא צלחו. ביוני 2019 נאמר לנו בפירוש שהמערה תונגש עד פסח הקרוב, ולצערי הרב אנחנו מושכים את זה עוד ועוד. חברה מתוקנת ומוסרית חייבת לאפשר לנכיה וקשישיה גישה למקום השני בקדושתו לה, ובמקום זה אנחנו נותנים לוואקף לפגוע בהם ולנהל לנו את החיים. הם יודעים לבקש מאיתנו אישורי עבודה ואישורים הומניטריים, ואילו אנו אומרים בבהלה 'יהיו מהומות', ומאבדים את גורם ההרתעה, במקום לומר להם לא ניתן לכם להיכנס לבתי החולים ומקומות העבודה שלנו".

ח"כ איילת שקד (ימינה): "זה ברור שלאורך זמן ניסו לקדם את הנגשת מערכת המכפלה בהסכמה עם הפלסטינים, אך גם ברור שזה לא מתקדם. כשבנט נכנס למשרד הביטחון , אמרתי לו: יש שני פרויקטים, אחד השוק הסיטונאי בחברון והשני זה המעלית במערת המכפלה ואת שניהם צריך לשחרר. לגבי השוק הסיטונאי הוא קיבל את ההחלטה למרות האיומים וההפחדות וברוך השם המצב בסדר. אותו דבר כאן, כיוון שאנו לא מצליחים לקבל את ההסכמה של הפלסטינים, אין טעם להתעכב יותר, וצריך להביא את הנושא להחלטת הדרג המדיני, ואני בטוחה שכמו שהתקבלה החלטה לגבי השוק הסיטונאי, כך תתקבל החלטה בעניין ההפקעה. אני ממליצה ליו"ר הועדה לקיים דיון נוסף בנושא בזמן הקרוב, כמי שהייתה שרת המשפטים הדיונים הללו מלחצים את הרשות המבצעת".

יו"ר הוועדה, ח"כ אשכנזי, סיכם את הדיון: "החלטנו לקיים את הדיון כי חברות וחברי הוועדה ראו לנכון, כי קיבלנו הרבה פניות ציבור ובעיקר כי זה באמת לא נושא פוליטי -  זה נושא המוניטרי ממדרגה ראשונה ולא ייתכן שלא ננגיש את המערה. יש כאן סוג של מורכבות, שאני מבין, ואני רושם לפניי שהדרג המדיני מיצה את הניסיון לקיים דיאלוג ויוצא לדרך עצמאית. נפגשתי אישית עם שר הביטחון בנושא, והוא ביקש ממני לתת לו זמן עד תחילת פברואר למצות זאת, ואכן נתנו והוחלט כפי שדווח לנו היום. רשמנו גם לפנינו כי משרדי הממשלה הבטיחו כי התקציב לפרויקט קיים ומסומן. אנחנו מבקשים ממשרד המשפטים לדווח לנו על ההתקדמות בבחינה של נושא ההפקעה. אנחנו גם מבקשים ממשרד הביטחון להאיץ את לוחות הזמנים  ולתמרץ את המבצעים. אנחנו נקיים לכל המאוחר בעוד חודשיים דיון מעקב פתוח לציבור כדי לעקוב אחר הדברים".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.