משה בן-חיים | יום י"ד שבט ה׳תש״פ 09.02.2020

50 שנה ל'שידור הראשון': ערב הוקרה מרגש לר' שמואל ריבקין

בני משפחה, רבנים, עסקנים, אנשי תקשורת, וחסידים שהשתתפו 'שידור הראשון' של הרבי, התכנסו אמש למלווה מלכה חגיגי בבית אגודת חסידי חב"ד 770 לערב הוקרה מיוחד לר' שמואל (מוליק) ריבקין, שזכה להפעיל את השידור הראשון בי' שבט תש"ל, לצד השקה דיגיטלית של הארכיון הנדיר שצילם בחצרות קדשינו ודברי ימי חב"ד בארץ הקודש ובפרט בכפר חב"ד • האירוע נערך כהפתעה עבור ר' מוליק, אולם במהלכו ציפתה לו הפתעה נוספת • וגם: במהלך הערב נחשפו תגליות היסטוריות בדברי ימי חב"ד
 50 שנה ל'שידור הראשון': ערב הוקרה מרגש לר' שמואל ריבקין
צילומים: חיים טויטו, מאיר דהן

בני משפחה, עסקנים, אנשי תקשורת, רבנים, וחסידים שהשתתפו ב'שידור הראשון' של הרבי, התכנסו למלווה מלכה חגיגי בבית אגודת חסידי חב"ד 770 לערב הוקרה מיוחד לר' שמואל (מוליק) ריבקין, שזכה להפעיל את השידור הראשון מהתוועדות הרבי בי' שבט 'הגדול' בתש"ל - ואחריו שידורים חיים מהתוועדויות הרבי לכל קצוות תבל, לצד השקה דיגטלית של הארכיון הנדיר שצילם בחצרות קדשינו ודברי ימי חב"ד בארץ הקודש ובפרט בכפר חב"ד. היוזם של השידור באותם ימים היה הרב איצ'קע (יצחק) גאנזבורג ז"ל, ויבדלח"ט ר' מוליק ריבקין ניהל את המבצע הלוגיסטי המורכב, לצד ר' מני וולף.

את האירוע כיבדו בנוכחותם: הרב מאיר אשכנזי מרא דאתרא כפר חב"ד, הרב יוחנן גוראריה רבה של חולון, הרב אליעזר ברוד רב היישוב 'כרמי יוסף', יו"ר צעירי אגודת חב"ד הרב יוסף יצחק אהרונוב, עורך 'כפר חב"ד' הרב אהרן דב הלפרין, הרב מני וולף מנהל 'קה"ת', הרב חיים שלום סגל, הרב נפתלי רוטהרב מנחם ברוד, יו"ר וועד מקומי כפר חב"ד ר' שמעון רבינוביץ, יו"ר ועד האגודה כפר חב"ד ר' נחמן רייכמן, הרב זושא וולף מנהל חברת המדיה החב"דית JEM בארה"ק, ועוד ועוד.

המרא דאתרא, הרב מאיר אשכנזי, כובד ראשון לשאת דברים, ושיתף בזיכרונותיו מהשידורים הישירים מהרבי בכפר חב"ד, כיצד ביטויים של הרבי בהתוועדות נחרטו עמוק בליבם של החסידים. "זכה ר' שמואל ריבקין להביא את הקשר הישיר בין הרבי לחסידים ולחזקו בצורה נפלאה".

הוא ברך את ר' מוליק באריכות ימים ושנים טובות, ואת בני משפחתו הממשיכים אתו יחד בהפצת המעיינות.

הרב יוחנן גוראריה, רבה של חולון, שיתף אף הוא בזיכרונות מרגשים מהימים ההם, וכיצד השידורים החיים מהרבי, עליהם זכה ר' מוליק לנצח באופן אישי ברוב תושייה, הביאו את מימד ה'התקשרות' לגבהים חדשים.



ר' אליעזר לכטנשטיין הוסיף נופך מיוחד כשסיפר כיצד ר' מוליק, שהיה בחצרות קדשינו, עמל על השידור מצד אחד, ובכפר חב"ד עמלו שישה (!) טכנאים של משרד התקשורת ולא כל כך עלה בידם.

רק כשמוליק חזר ארצה, הבעיות נפתרו. "לא הולך מכאן, הוא מנסה בדרך אחרת. הערנו אותו באמצע הלילה והוא תמיד היה זמין", סיפרו עוד כמה מהנוכחים מוותיקי החסידים.

ר' זליג גופין הוסיף משלו כהנה וכהנה, על אותם ימים ראשונים בכפר חב"ד, האווירה המיוחדת, ומי בדיוק הסתובב ועם איזה רכב להעיר את התושבים בשלוש לפנות בוקר... הוא זכר היטב את השידור הראשון בכפר, ואת אלו הבאים אחריו, והוסיף הערות מרתקות.

הרב מנחם ברוד, שעומד עשרות שנים בקשר רציף עם התקשורת הכללית בדברור ענייני חב"ד, הדגיש את החשיבות ההיסטורית של ההקלטות, התמונות והתיעוד ההיסטורי שר' שמואל ריבקין אגר במשך השנים, וציין שגם כיום לא תמיד משכילים להעריך חשיבות של 'רגעים מיוחדים', ועד כמה מה שנראה 'מובן מאליו' לעיתים יש לו חשיבות היסטורית.

בין דברי הברכה, הוקרנו על המסכים קטעי וידאו מיוחדים לרגל האירוע והקמת קו השידור הישיר מהרבי, ש'החייה את נפשות החסידים': בקטעי הוידאו נטלו חלק הרבנים השלוחים: הרב משה קוטלרסקי, הב שלמה קונין, הרב דוד הלל קרינסקי, הרב חיים ברוך הלברשטאם, והרב מענדל אזימוב - שחתם בדברי ברכה נרגשים על הזכות להעביר את שידורי הרבי ב'לייב' גם לצרפת.

את קטעי הוידאו הפיק במיוחד מניו יורק לרגל האירוע בנו של ר' מוליק, ר' שלמה-חיים ריבקין.

מלווה המלכה המיוחד, 'סטה ממסלולו' במהירות, ור' דוב הלפרין שניווט את האירוע בטוב טעם וביד רמה, נאלץ 'לעשות סדר'.

ובכן, התגלע וויכוח בין ותיקי החסידים, לגבי 'השידור השני' האם צלח או לא. אלו בכה ואלו בכה. 50 שנה לאחור זה משהו של מה בכך. הרב לייזר ליכטנשטיין, שהיה אחראי בירושלים על 'השידור' מהתוועדות הרבי, טען שאכן כן. ואילו ר' אהרן-דב הלפרין, ר' שמואל ריבקין ואחרים טענו שלא...

בין לבין, סיפר ר' אהרן דב הלפרין כיצד הוא ור' שבתי סלבטיצקי, שהיו אז בחורי ישיבה ב'קול תורה' בירושלים, הגיעו לכפר חב"ד לשמוע את השידור. או אז 'תפס' אותם אחד מזקני החסידים, והוכיח אותם: "לשמוע שידור מהרבי בלי ללכת קודם למקווה? הייתכן?"...

על המסכים הוקרנו קטעי וידאו של הימים ההם, ובהם נראה ר' מוליק עמל עם חסידים נוספים, על יד ה'חלון' של חדר השידורים, שמשם שמרו על 'קשר עין' עם הרבי. מי בדיוק עמד שם, מתי הרבי סימן שהוא רוצה לשמוע 'אות חיים' מכפר חב"ד, ומי בדיוק התייצב עם הרבה אומץ לענות 'לחיים' לרבי מכפר חב"ד?....

כאן ר' מוליק התערב, וסיפר על הסיטואציה המורכבת באותם ימים:

"השידור היה 'חד צדדי', ופתאום הרבי מסמן שהוא רוצה לשמוע את כפר חב"ד...!" מוליק עם הרבה תושייה, לא התבלבל, חיבר מה שחיבר, עשה מה שעשה ("הייתי צריך 'לקצר' עם החוטים, וככה זה עבד") ובנתיים הרבי הורה לומר 'ויהי נועם'. וראה זה פלא: בדיוק כשהקהל סיים לומר מה שצריך, והשידור מכפר חב"ד החל לעבוד חזרה ל-רמקולים של 770...

קטע נדיר שמעולם כנראה לא פורסם ברבים והושמע לנוכחים, היתה שיחה של בנימין נתניהו לרבי בשנת תשמ"ח, לאחר פטירת הרבנית. נתניהו ביקש לנחם, ויצא מעודד מהרבי... מיוחד מאוד.



ר' יוסי אשכנזי, שאמון על הקמת הארכיב הדיגיטלי במרכז התקשורת החב"די COL, סקר בראשי פרקים נקודות חשובות מהפרוייקט האדיר, שכל חסיד חב"ד בלחיצת כפתור יוכל להפעיל, 50 שנה של התקשרות, בלי פשטלא'ך...

כאן ציפתה לר' מוליק הפתעה מאוד מרגשת: בנו ר' יוסי ריבקין, הגיש בשם המשפחה מסגרת מהודרת ובה תמונות של אביו ר' מוליק אצל הרבי, עם שטר 100 דולר (!) שקיבל מהרבי. "עבור על כל מה שעשית עד עתה", כך אמר לו אז הרבי ב'יחידות' פרטית.



כאן ר' מוליק נאלץ 'לתת הסברים', על המעמד בו קיבל את השטר הנדיר, שמעטים זכו לקבל מהרבי.

"מישהו פה היה ב'יחידות' פרטית עם הרבי?" שאל מוליק את הנוכחים. "אי אפשר לספר מה היה שם".

הוא יכל היה רק לציין שהרבי ברך אותו והעניק לו את השטר כהשתתפות על מה שפעל בעניין העברת השידורים הישירים לכל קצווי תבל.

האירוע הדגיש את עניין השידורים הישירים מהרבי שאותם זכה ר' מוליק להפעיל לראשונה, ונושא זה היה גולת הכותרת. גלריית התמונות האיכותית שהנציח ר' מוליק במשך למעלה מיובל שנים, היא אחת מסדרות התיעוד היחידות והנדירות, והנוכחים ציינו שיש לה חלק נכבד בהנצחת אירועים חשובים בתולדות ימי חב"ד.

בסיום הודו כולם לר' שמואל-מוליק ריבקין על פועלו, וברכו אותו ב"מוסיף והולך" עד ביאת משיח.

בדברי התודה שלו הודה ר' מוליק לבני משפחתו היקרים ש'בישלו' לו הפתעה כה מיוחדת ומרגשת, ובפרט לרעייתו היקרה שעמלה על התוכנית והרעיון מאחורי הקלעים.

תודות:
לחברת "צבעים הפקות" בראשות ישראליק נאבול ומני לרר על ההפקה המושקעת והמיוחדת.
לאבי מלכא מ'אבי מלכא אירועים' על הקייטרינג המצויין
ולכל השותפים מאחורי הקלעים.
 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
וגם לא נשכח את מוליק בבחירות
ט"ו שבט ה׳תש״פ
תשמ"ט עם הטנקים בבני ברק שלא פחד מכל אותם מחרפים והוביל את השיירה ישר לבית ברחוב ראבד לשירת דידן נצח. אלו ימים שאי אפשר לשכוח!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.