הרב יוסף-שמחה גינזבורג | יום י"ד שבט ה׳תש״פ 09.02.2020

מה עמדת הרבי על נטיעת עצים ואילנות בראש השנה לאילנות?

האם נטיעת אילנות בארץ ישראל היא מצווה? ומה עמדת הרבי לנטיעת אילנות בט"ו בשבט? • הרב יוסף-שמחה גינזבורג דן במדורו ב'שיחת השבוע'
מה עמדת הרבי על נטיעת עצים ואילנות בראש השנה לאילנות?
נטיעת אילנות בשומרון. צילום: אריה יונה, ויקפדיה

שאלה: האם נטיעת אילנות בארץ ישראל היא מצווה?

תשובה: נטיעת עצי פרי בארץ ישראל היא מצווה משום יישוב הארץ. על הפסוק (ויקרא יט,כג) "וכי תבואו אל הארץ ונטעתם..." אמרו במדרש, שמשה רבנו ציווה שכל אחד ואחד מהנכנסים לארץ ייקח מעדר וייטע בה עצים. כן מספרת הגמרא בשבחו של האמורא רבי ינאי, שהתחיל את הנטיעה של ארבע-מאות כרמים בארץ ישראל.

ואולם אין מצווה בנטיעת עצי סרק, שאינם מוסיפים ביישוב הארץ. וכן הדין שבקציצת עץ פרי עוברים על איסור 'בל תשחית', ואילו "כל אילן סרק – מותר לקוצצו, אפילו אין צריך לו כלל". וכתבו שהמדובר כשאין בקציצה עצמה משום חיסרון והפסד.

חמישה-עשר בשבט נקבע במשנה ל'ראש השנה לאילנות', אבל זה בעצם תאריך קובע (בדומה ל'שנת תקציב') שכל פרי שגדל מתאריך זה והלאה שייך לשנה הנוכחית, לעומת פרי שהתפתח עד גודל מסוים קודם לכן, השייך לשנה שעברה, לעניין תרומות ומעשרות ושמיטה, וכן לצורך קביעה מתי הפירות יוצאים מכלל 'עורלה'.

מה שרווח ומקובל בארץ לטעת עצים בט"ו בשבט אין לו מקור בחז"ל או בהלכה, והרבי מליובאוויטש כתב על מנהג זה: "אין לערב את זה במנהגי שולחן ערוך".

מקורות: ב"מ קב,א. ב"ב יד,א. ויק"ר פכ"ה ס"ג. טושו"ע חו"מ סי' קסח ס"א. שו"ע אדה"ז חו"מ סוף הל' שמירת גוף ונפש ובל תשחית (בדפוס החדש ח"ו עמ' קמז), ואמרי יעקב שם. אג"ק ח"ט עמ' סו

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.