זלמן זקלס | יום ח' שבט ה׳תש״פ 03.02.2020

רק בארמון הארמיטאז הוא הבין שהיה חסר להם שם דבר אחד

שליח הרבי בנובוסיברסק הרב זלמן זקלס חזר השבוע מהסמינר המרומם של 'כולל תורה' בפטרבורג עם כמה תובנות מפתיעות • הסימליות במקום שנבחר לקיום הסמינר, והבזק אחד קטן שסיפר הכל על מהפיכה אדירה • קחו כמה דקות ותקראו מה שיש לשליח לספר. זה מיוחד
רק בארמון הארמיטאז הוא הבין שהיה חסר להם שם דבר אחד
הריקודים במוצאי שבת (צילום: שלומי כהן)

התיירים הסינים שירדו מהאוטובוסים בכניסה למלון בסנט פטרבורג, שיפשפו את עיניהם בתדהמה נוכח המראה הבלתי שגרתי שנחשפו אליו לפתע. הם שלפו במהירות את הפלאפונים וצילמו את פרץ השמחה והריקודים של היהודים הרבים בחזית המלון.

במשך דקות ארוכות נמשך המראה. הריקודים של משתתפי הסמינר עם השלוחים היו ביטוי לשמחה וההתעלות של שבתון מוצלח, שהתקיים ברמה גבוהה ובארגון מופתי באחד מבתי המלון היוקרתיים בפטרבורג, על ידי 'קרן מרומים', בראשות ר׳ בנצי ליפסקר ור׳ משה וובר, ובסיועו של מר יצחק מיראלשווילי.

בסמינר שבתון של שלושה ימים שהתקיים בפטרבורג בשבת פרשת בא כהכנה לי׳ שבט, השתתפו כ-200 חברי כולל תורה, נציגים של אלפי תלמידים בתכנית ״כולל תורה״ מ93 ערים מרחבי ברית המועצות לשעבר. 

מטרת שבת האחדות היתה: לגבש ולאחד את הגרעין החזק והאיכותי של הקהילות היהודיות, שהתקרבו ליהדות ולומדים תורה מידי יום במסגרת התכנית ״כולל תורה״. 

מדהים היה לראות את אותם מאתיים יהודים שאך לא מזמן לא ידעו צורת אות, משתתפים ברצון ובצימאון, בכל התפילות ההתוועדויות והשיעורים שנמסרו על ידי מרצים מעולים. כל אחד מהמשתתפים, הוא סיפור מרתק בפני עצמו של התקרבות ליהדות דרך השליח שבעירו. 

ניכר על פניהם השמחה והאושר על שזכו לעשות מהפך בחייהם, והתחברו לאור התורה ומצוותיה.

לעיר ס. פטרבורג יש היסטוריה עשירה בתולדות חב״ד. כל הרביים שהו ופעלו בעיר הזו תקופה מסויימת מחייהם. כחלק מתכנית הסמינר, נערך למשתתפים סיור סמוך לשני בתי הכלא המפורסמים שנמצאים קרוב למלון: ״מבצר פטרופבלוסקיה״, שם ישב אדמו״ר הזקן. והכלא ״שפולרקע״ שם ישב הרבי הקודם אדמו״ר הריי״ץ.

חשבתי לעצמי שממש לא במקרה, שהמלון שבו התקיים הסמינר, שוכן בתווך שבין שני בתי הכלא ומתקיים בשבת שלפני י׳ שבט. הסמינר מבטא וממחיש היטיב, את התממשותו של החזון והעשייה של אדמו״רי חב״ד למען עתיד העם היהודי. הרביים פעלו ללא לאות במסירת נפש ובידיעה ברורה, שבסופו של דבר האמת תנצח. הם האמינו שמסירות נפשם תביא לידי כך, שבאותו מקום שהם ואלפי חסידיהם הושפלו ועונו, ישבו בכלא וחלקם גם נורו ונהרגו, יתקיים בעתיד באותו העיר, סמינר גדול ומפואר של כולל תורה בגאווה ושמחה גדולה.

הגעתי לסמינר ביום חמישי, יחד עם ארבעה מחברי כולל תורה שבנובוסיבירסק. בנסיעה מתחנת הרכבת למלון, שאלתי את נהג המונית לאן כדאי ללכת לבקר בשעתיים הפנויות שהיו לי. הוא הציע לי ללכת לבקר במוזיאון בארמון הארמיטאז. הוא הוסיף ואמר שצריך לפחות שבוע בכדי לראות את כל שלוש מיליון הפריטים שישנם במוזיאון.

חלפתי ביעף על פני תערוכת הציורים הנודעת של המוזיאון. שמתי לב, שמכל אלפי הציורים הענקיים שתולים על הקיר, לא מצאתי אפילו ציור אחד שמצוירים בו אנשים שמחים. לאחר כשעה, יצאתי מארמיטאז עם תובנה ומסקנה: למלכי רוסיה לדורותיהם, ששהו בארמון הענק והמפואר שגדוש בעושר מופלג, היה הכל חוץ משמחה.
 
לעומת זאת, ולהבדיל, הרבי מבאר ששמו של הרבי הקודם בעל ההילולא יוסף יצחק, מבטא את מהותו של הרבי והיא הצחוק והשמחה הפנימית. 

למרות כל המכאובים והקשיים שהרבי עבר בחייו, גם כשהוא שהה בכלא ״שפולרקע״ הנורא, הוא לא איבד את השמחה. 

אכן אפשר לומר, שמה שאפיין את הסמינר של כולל תורה, זו השמחה והאושר של המשתתפים להיות חלק מהתכנית של כולל תורה שמלמדת מה זה להיות יהודי. שמחה שפרצה החוצה אל הרחוב כפשוטו.

בסיום הריקודים, נעמדו כולם בחזית המלון לשמוע את ההבדלה מר׳ בנצי ליפסקר מארגן הסמינר. לאחר מכן התכנסו כולם לסעודת מלווה מלכה מפוארת ושמחה. 

הגיע במיוחד להשתתף במלווה מלכה אורח הכבוד, הרב הראשי לרוסיה הרב בערל לאזאר. הרב הדגיש לקהל המשתתפים שהמהות של י׳ שבט הוא רצונו של הרבי, שכל אחד מהמשתתפים בכולל תורה, יהפוך להיות שליח ונר להאיר.

המטרה שלנו היא, להגיע לכל יהודי, לשמח אותו ולחברו לתורה ולמצוות. כך אנו מכינים את העולם לגאולה, ומזרזים את התגלותו של מלך המשיח שיבוא תיכף ומיד ממש. נקבל אותו, בשירה ריקודים והרבה שמחה כמובן.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מפעים ומרגש!
י' שבט ה׳תש״פ
כל מילה חקוקה בסלע!
להבדיל, בציורים של הענדל ליברמן אין ציור שבו יש פנים עצובות.
שמחה של מצוה !
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.