מנדי זילברשטרום | יום ד' שבט ה׳תש״פ 30.01.2020

"הרגע הכי מרגש היה כשבירכה שהחיינו ופרצה בבכי תמרורים"

הבוקר שוחררה נעמה יששכר מבית הכלא הרוסי, לאחר 10 חודשי מאסר • אמה, יפה יששכר שהתה רוב התקופה במוסקבה - ונעזרה בשלוחי חב"ד ובראשם הרב הראשי לרוסיה, הרב בערל לאזאר • מי שעמד לצד משפחת יששכר וביקר מידי שבוע את נעמה בכלא - ואף הביא לה מזון כשר, עלונים לשבת ומילות עידוד, היה הרב שייע דייטש, מנהל מרכז 'שערי צדק' • בראיון מיוחד ל-COL הוא מספר על השתלשלות הפרשיה - מהרגע שנעצרה ועד לשחרורה 
דייטש, על רקע מסיבת עיתונאים לאחר אחד המשפטים; צילום: שייע בטוויטר, כאן11

בוקר יום חמישי. הלחץ עצום. על ההסעה בדרך אל בית הכלא הרוסי: הרב שייע דייטש, משלוחי חב"ד במוסקבה ומנהל מרכז 'שערי חסד', ויפה יששכר, אמה של נעמה יששכר - הצעירה הכי מדוברת כיום בישראל. 

עיניי אזרחי המדינה אל מהדורות החדשות: הכל ממתינים לראות את נעמה בחוץ לחומות הכלא, לאחר שאמש חתם ולדימיר פוטין, הנשיא של המעצמה הרוסית,  על ה'חנינה'. 

כשהיא נושאת תפילה, יורדת יפה מהמיניבוס שליווה אותה.

"נעמה יצא משערי בית האסורים", היא מקבלת את הבשורה ופורצת בבכי של התרגשות ושמחה. לצדה, הרב דייטש, ה"מלאך", כפי שדבק בו הכינוי ב-10 חודשים האחרונים, אצל בני המשפחה של נעמה. 

החל מהיום הראשון, ערב פסח תשע"ט - כשהשוטרים הובילו אותה משדה התעופה אל בית המעצר, הוא שם, לצידם.


בתמונה: תפילת מנחה מחוץ לבית הכלא.

כעת, לאחר שנעמה ואמה נפגשו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ורעייתו שרה, בשדה התעופה במוסקבה, משם ישבו איתם ארצה במטוס, שוחח אתר COL עם ר' שייע ושמע ממנו על שהתרחש בתקופה הקשה.

"אני זוכר את היום שקיבלנו את ההודעה על מעצרה. ירדנו אני ואשתי אל בית המעצר בערב פסח, ביקרנו אותה, עודדנו והבאתו מזון כשר שתוכל להכניס אל פיה. מאז, הקהילה היהודית במוסקבה ליוותה את המשפחה בכל צעד ושעל. אמה, יפה, הפכה לבת בית אצלנו בבית-הכנסת והתארחה בסעודות שבת וחג".

דייטש מספר: "מאחורי הקלעים ותחת הרדאר, עזר רבה של רוסיה, השליח הרב בערל לאזאר רבות להבאת שחרורה, כל זאת ביחד ובשיתוף פעולה מלא עם השגרירות הישראלית ואנשי לשכת ראש הממשלה.

"את נעמה ביקרתי מידי שבוע מאחורי הסורג ובריח. עודדתי אותה בכל ביקור והייתי מביא לה אוכל כשר, טרי וטעים. אמא שלה הייתה מבקשת בכל פעם שנעשה לבתה 'מי שברך' בעת קריאת התורה - והיינו מברכים ומצפים לשחרורה".


בתמונה: המזון הכשר שדייטש הביא לנעמה, בכניסה לכלא. 

הרב דייטש היה עסוק בפרשיה מבוקר ועד ערב. הוא דאג יחד עם הרב לאזאר לכל צרכיה היהודיים, הגשמיים והרוחניים של נעמה בבית הכלא, ושל אמה יפה במרכז הקהילה היהודי שבמוסקבה. בכל פעם שהיה ערעור, משפט ודיון במצבה של האסירה - הוא היה נוסע לבית המשפט, ומעניק את עזרתו.

לקראת חג החנוכה, שלח הרב לאזאר לנעמה נרות חנוכה, דמי חנוכה, ועלוני קריאה - לאחר שהצליחו להשיג אישור מיוחד להכניס להפנימה  את החבילה. 

מה הרגע הכי מרגש בכל תקופת הפרשה ומה היה הרגע הכי קשה?

"הרגעים הכי קשים היו בכל פעם שהיה דיון לגבי סיום הסאגה והשחרור שלה מן המאסר - והשופטים היו דוחים אותנו. אז היו פרצי בכי, והרבה מאוד צער ועצבות. ברור שאלו רגעים לא פשוטים בכלל לאזרחית ישראלית הזרוקה בכלא הרוסי", מספר דייטש. 


"רגע קשה". חוברת ה'דבר מלכות' של דייטש, באחד מהדיונים הקשים. 

"רגע מרגש שאני לא אשכח, היה כאשר הבאתי לנעמה לתוך הכלא את החנוכייה והנרות בנר שישי של חנוכה. עד אז לא הצלחתי להיכנס אליה. היא בירכה את שלושת הברכות, כולל 'שהחיינו' - ופרצה בבכי תמרורים מלווה בצחוק. היא אמרה כי זוהי סיטואציה מוזרה לברך 'שעשה ניסים' בימים ההם ובזמן הזה".

הרב דייטש מספר: "בכל פעם שהייתי בא לבקרה היא הייתה מגיעה עם הסידור לפגישה ומבקשת שאני אראה לה היכן עומדים בתפילה ואסביר לה על מילות התפילה". 


בתמונה: הרב לאזאר כותב איחולי ברכות לשחרור מיידי על הנרות חנוכה שהגיעו אל נעמה.
 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.