צבי סופר | יום ב' שבט ה׳תש״פ 28.01.2020

התכנית הוצגה: הכרה ביישובים ביו"ש, ירושלים תישאר מאוחדת

נשיא ארה"ב וראש הממשלה בנימין נתניהו הציגו בוושינגטון את 'תוכנית המאה' • טראמפ: "ישראל עושה צעד גדול" • נתניהו: "תוכנית נהדרת" • החלת הריבונות תובא להצבעה בממשלה ביום ראשון • בפנים: עיקרי ומפות התוכנית
התכנית הוצגה: הכרה ביישובים ביו
נתניהו וטראמפ בבית הלבן (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו התכנסו הערב בבית הלבן שבוושינגטון ללרגל השקתה של תכנית הממשל האמריקני המכונה "תוכנית המאה".

עיקרי התכנית

ב'ישראל היום' חושפים הערב פרטים ראשוניים על תוכנית המאה של נשיא ארה"ב טראמפ. על פי התכנית, במסגרת התוכנית תכיר ארה"ב בריבונות ישראלית בגושי ההתיישבות ביהודה ובשומרון, אך ישראל תיאלץ להקפיא את התרחבות הבנייה בהם למשך ארבע שנים, במהלך המשא ומתן עם הפלשתינים. על פי התכנית, חלקים ממזרח ירושלים יהיו בעתיד בירת המדינה הפלשתינית (היל"ת)

על פי התכנית, ארה"ב תכיר ביישובים הקיימים ביו"ש, אבל תדרוש להקפיא את הרחבתן במהלך המו"מ. בכיר האמריקני אמר: "ישראל תיאלץ להקפיא את הבנייה במהלך המשא ומתן עם הפלשתינים". 

 איך אוכלים את העוגה ומותירים אותה שלימה?

למרות שהנשיא טראמפ דיבר על כך שירושלים "תישאר מאוחדת", מאידך הוא הבהיר בנאומו כי בירת המדינה הפלשתינית תהיה במזרח ירושלים - כשהכוונה היא ךאבו דיס, הנמצאת מעבר לחומת ההפרדה. "אף ישראלי או פלשתיני לא ייעקר מביתו", אמר טראמפ.

עיקרי ההסכם:

החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן, צפון ים המלח והיישובים ביהודה ושומרון.

ארה"ב תכיר בריבונות ישראל בשטחים שיישארו בשליטת ישראל בבקעת הירדן ובצפון ים המלח ובכך יקבע הגבול המזרחי.

יהודים לא יפונו. 'מובלעות' של יישובים יהודים ביו"ש יישארו בשליטת ישראל.

יבוטל הממשל הצבאי על האזרחים ביו"ש.

ירושלים תישאר בירתה הלא-מחולקת של ישראל.

רצועת עזה תפורז, חמאס יפורק מנשקו.

הפלסטינים יחויבו להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית.

לא תמומש דרישת הפלסטינים ל'זכות השיבה'.

הפלסטינים יתחייבו לפעול נגד הטרור ולהפסיק את ההסתה במערכת החינוך.

הבנייה בשטחי יו"ש שמחוץ להתנחלויות - תוקפא למשך ארבע שנים בהן ייערך המו"מ. 

בירת המדינה הפלסטינית העתידית מוצעת לקום באבו דיס שבמזרח ירושלים.

עזה ויו"ש במדינה הפלסטינית שתקום יחוברו באמצעות כבישים, גשרים ומנהרות. שטחים בנגב יסופחו למדינה הפלסטינית וישמרו על קשר טריטוריאלי גם הם.

בעתיד על פי ההסכם, יוכלו פליטים לחזור למדינה הפלסטינית.

יובטח להם חופש הפולחן.

במידה וימלאו את התנאים, הפלסטינים יקבלו סיוע של 50 מיליארד דולר.

181 דפים: התכנית המלאה כפי שהוצגה על ידי האמריקנים, הערב. לחצו כאן>>>


 

רעיון 'שתי המדינות' חוזר לקדמת הבמה: שתי המפות בתכנית. למעלה: מדינת ישראל, למטה: המדינה הפלסטינית

 

מדברי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ:

"בביקור הראשון שלי מחוץ לארה"ב ביקרתי בארץ הקודש. התפעלתי ממה שהמדינה הקטנה הזאת הצליחה לעשות. למרות הכל היא מרכז של מסחר וחדשנות. היא אור לעמים. ההיסטוריה שלנו שזורה עם שלה. הבטחנו לעם היהודי שלא נחזור שוב על הפרק החשוך ביותר של ההיסטוריה. במהלך הביקור שלי בישראל, פגשתי גם את הנשיא הפלשתיני עבאס בבית לחם. התעצבתי מגורלם של הפלשתינים, מגיע להם חיים יותר טובים, ולממש את הפוטנציאל הרב שלהם. הם כלואים באלימות, עוני ומנוצלים על ידי טרוריסטים שמשתמשים בהם כפיונים".

"זה היה הליך ארוך מאוד וקשה מאוד. ביום ראשון הגשתי לנתניהו את החזון שלי לשלום ושגשוג, ועתיד בהיר יותר לפלשתינים ולישראלים.החזון הזה שונה במהותו מהקודמים. בעבר כל התכניות הכי טובות היו מעטות בפרטים. התכנית היא הכי מפורטת אי פעם, היא 80 עמודים. צריך פתרון עם דברים עדינים וניואנסים".

לכן אנחנו מציעים פתרונות טכניים שיעשו את הצדדים בטוחים ומאוד משגשגים. זה ווין ווין לשני הצדדים. חזון של שתי מדינות שמיישב את המדינה הפלשתינית עם רצונה של ישראל בביטחון נתניהו הסכים לקבל את החזון כבסיס למו"מ ישיר, גם גנץ תמך בכך באופן נחרץ.

"ארה"ב תכיר בריבונות הישראלית שהחזון שלי רואה בשטח כישראלי, והמעבר לשתי מדינות, לא יצור בעיות ביטחון בכל שלב.

"כפי שכולם יודעים, עשיתי הרבה לישראל; העברת השגרירות, הכרה ברמת הגולן, ולמען האמת, וגם הכי חשוב -יציאה מההסכם הגרעין הנוראי עם איראן".

"אני רוצה שההסכם יהיה אדיר לפלשתינים. זו הזדמנות לפלשתינים להשיג סוף סוף עצמאות עם מדינה שלהם. אחרי שבעים שנה זו ההזדמנות האחרונה שלהם.

"העם הפלשתיני כבר לא סומך על הבטחות שלא מומשו. הם מוכנים לצאת לגורל שלהם אחרי הטרגדיות של העבר. המפה הזאת תכפיל את השטח שלהם, ותיתן להם בירה במזרח ירושלים שבה ארה"ב תקים בגאווה שגרירות. אף ישראלי או פלשתיני לא ייעקר מביתו. ישראל תעבוד בצוותא באופן הדוק עם מלך ירדן, כדי לוודא שהסטטוס קוו בהר הבית יישאר, כדי לוודא שכל המוסלמים שרוצים לבקר באל אקצא, יוכלו לעשות זאת".

"כדי להבטיח מדינה פלשתינית מוצלחת, אנחנו רוצים שיהיה דו קיום, יפעלו נגד שחיתות, יסיימו את הפעילות של חמאס והגי'אהד האסלמאי, תסתיים ההסתה נגד ישראל, ויופסקו התגמולים הכספיים למחבלים".

תמיד אעמוד לצד מדינת ישראל והעם היהודי. אני תומך בחוזקה בבטיחותם ובטחונם ובזכותם לחיות במולדתם ההיסטורית. הגיע הזמן לשלום!"

מועצת יש"ע, הוציאה הבוקר הודעה בדבר התנגדותה הנחרצת לתכנית המאה, בעקבות פגישה עם בכיר בממשל האמריקני וההבנה שמדובר בהקמת מדינה פלסטינית במרבית שטחי יו"ש. אך עם תום הפגישה בין נשיא ארה"ב לראש הממשלה, נמסר ממועצת יש"ע:

"שמענו את ההצהרה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשעה הקרובה אנו הולכים לפגישה עם ראש הממשלה אשר יעדכן אותנו במכלול הפרטים. לאחר מכן, נוציא הודעה מסודרת."

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שלישי) בשיחה עם עיתונאים להשלכות המיידיות של תוכנית המאה, וציין כי השלב הראשון של החלת הריבונות יבוצע מיידית.

"ישראל מקבלת מיד הכרה אמריקנית להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן וצפון ים המלח וכל ההתנחלויות. הכל כלול. ישראל מתייחסת באופן שווה לכל ההתנחלויות. דין איתמר כדין תל אביב", אמר נתניהו.

"ישראל מקבלת הכרה אמריקנית לשטחים נוספים בגדה כולל עתודות שטח לפיתוח התנחלויות. צה"ל ימשיך לשלוט בכל השטח כולל צירי גישה. אף אחד לא ייעקר מביתו. ההכרה האמריקנית מונעת סנקציות בינלאומיות נגד ישראל במידה של סיפוח".

"החלת החוק הישראלי תיעשה בשתי פעימות - קודם אביא לאישור הממשלה בישיבה הקרובה החלטה להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וכל ההתנחלויות. לאחר עבודת מטה בישראל ובתיאום עם ארה"ב תובא לממשלה החלת החוק הישראלי על שטחים נוספים. זה ייקח קצת זמן".

עוד הוסיף נתניהו: "נבטל את הממשל הצבאי מעל חצי מיליון ישראלים בהתנחלויות בעקבות החלטת הממשלה. אחרי החלת החוק הישראלי יוסרו כל ההגבלות על הבניה ועל סוגיות נוספות".

ירושלים שבתוך הגדר: "במסגרת התכנית כל שטח ירושלים שבתוך הגדר יוכר כירושלים המאוחדת, הכפר עקב יישאר בחוץ.

"לא יכנס אפילו פליט אחד לישראל. ישראל תמשיך לעד לשלוט בשטח מערבית לירדן.

"זהו שינוי מהפכני לעומת תוכניות בעבר, אין דרישות סף מישראל להיכנס למו"מ, אלא רק על הפלשתינים. על הפלשתינים לפרק את חמאס מנשקו ולפרז את עזה".

הדרישות מהרשות הפלסטינית הן הפסקת תשלומים למחבלים, משיכת תלונות מבית הדין הבינלאומי, הפסקת ההסתה נגד ישראל ועוד. בנוסף ארה"ב תדרוש מהפלסטינים להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, ובהכרה בישראל כולל המקומות שהחילו ריבונות.

גם אם הפלשתינים יעמדו בכל התנאים: ישראל תשמור על שליטה בים באוויר וביבשה ובמרחב האלקטרומגנטי, ותמשיך לשלוט במעברים", הסביר נתניהו.

לצד העובדה שמדובר בהסכם שמכיר ביישובים יהודים ביהודה ושומרון ומספח אותם עפ"י התכנית לשטח מדינת ישראל, מאידך מדובר בהסכם שמשמעותו הקמת מדינה פלסטינית על מרבית שטחי יהודה ושומרון, וירושלים שוב חוזרת לליבת המו"מ.
ידועה עמדתו של הרבי במשך השנים, כנגד וויתורים על שטחי ארץ ישראל, העלולים להביא היל"ת לפיקוח נפש של מליוני יהודים.

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
17 תגובות
1.
מה דעת הרבי
ב' שבט ה׳תש״פ
האם ברור שהרבי יתנגד לתוכנית הזאת?
או שמא בגלל העובדה שתחילה הם יצטרכו להתפרק מנשקם ולהפסיק את ההסתה ולא יהיה להם צבא וכו', זה משהו שכן 'עובר' מבחינתנו?
שהרי המלחמה של הרבי במסירת שטחים הינה מטעמי ביטחון. פחות מטעמי קדושת הארץ (כי פיקוח נפש דוחה הכל)
או שברור שגם תוכנית כזאת תביא סכנה לעמ"י?
תגובה
ג' שבט ה׳תש״פ
הרבי אמר בפירוש שעצם הדיבורים זה סכנה רחמנא ליצלן ברור ופשוט שהרבי נגד תוכנית כזאת ואגב לאחר פירסום התוכנית היום פירסם אחד מהוגי הדיעות השמאלנים טור דיעה שאמנם זה לא התוכנית הטובה ביותר מבחינתו אבל יש פה צעד חשוב מבחינת הכרת ישראל ובפרט הימין במדינה פלשתינית דבר שמהווה צעד מחייב מבחינה מדינית וממנו יהיה אפשר להתקדם הלאה לדעתי בזה הסביר בצורה הכי טובה מדוע התוכנית שלילית וחייבים להתנגד לה ואסור ליפול במלכודת כי התוכנית מסוכנת מצד הביטחון גם אם לא מתייחסים לקדושת הארץ ואגב אכן הרבי הדגיש תמיד שמדבר מצד פיקוח נפש והזכיר את סימן שיט בשולחן ערוך אך גם הזכיר את קדושת הארץ
ברור שכן..
ג' שבט ה׳תש״פ
הסיבה שזה כ"כ ברור היא: הרבי התבטא נגד "דיבורים על משא ומתן עצם הדיבור הוא ענין של פיקוח נפשות. אני מתפלא איך אתר חב"די מכובד כמו col לא מבהיר זאת בהבהרה למטה.. זה הסכם מביש ועצם הדיבור כ"ש!

נקודה נוספת: בשנים האחרונות כל הנושא של ויתור על שטחים כמעט ולא נמצא על סדר היום עכשיו לצערנו ע"י חוכמולוגים מה"ימין" זה נכנס לשיח..
הערה
ג' שבט ה׳תש״פ
צריך להיות סימן שכט ולא שיט
תיקון טעות
ג' שבט ה׳תש״פ
מן הסתם התכוון המגיב לכך שהרבי הזכיר את סימן שכ'"ט (שמדבר בעניין גויים שצרים על ישוב ישראל בשבת) ובטעות המקלדת נרשם שיט
באמת שאלה טובה
ג' שבט ה׳תש״פ
צריך להבין טוב טוב את התוכנית בפרטיותה והשלכותיה לעתיד ולעבור ולעיין בכל השיחות מחדש, ולהבין האם גם בכהאי גוונא הרבי גם היה מתנגד.
2.
תכנית גרוע שבגרועים
ב' שבט ה׳תש״פ
למה?
ג' שבט ה׳תש״פ
3.
לא רק מטעמי ביטחון
ג' שבט ה׳תש״פ
הרבי אמר יותר מפעם שא''י היא מתנה שניתנה לנו ואסור לנו לגעת (''להחזיר'') בה, אלא לשמור אותה אצלנו. חץ מזה שרק הדיבור על מדינה פלסטינית הל''ת יכול להביא לפיקוח נפש ח''ו
אבל הם לא שטחים שבכל מקרה תפוסים בידי הע...
ג' שבט ה׳תש״פ
ועוד, הרי כאן זה לא דיבורים על וויתורים תמורת 'מילים' אלא עיסקה שה'מילים' אנחנו מביאים להם, ואת השטחים אנחנו לוקחים
עצם הדיבור על .... מסכן יהודים
ג' שבט ה׳תש״פ
הרבי אמר שזה יגדיל את התאבון של שונאי ישראל... ולצערינו זה במוחש...
ככל שידברו איתם או על זה, זה מעודד אותם. הם הרי רוצים את כל ארץ ישראל
4.
תגובה ל-1
ג' שבט ה׳תש״פ
ברור שזה נגד דעת הרבי הרי הרבי הביא בנוגע למסירת שטחים את סימן שכט שמובא שם שבעיירות ספר אפילו אם הגויים אומרים תנו לנו רק להכניס את הבהמות שלנו בשביל לאכול קש ותבן ונעזוב אותכם אפילו בשבת מונעים מהם ועושים אתם מלחמה אפילו בשבת וכ"ש שאסור למסור להם שטח שמא משם יהיה להם קל יותר להילחם בנו וכמו שראינו שכל שטח שמסרנו להם קל
להם יותר להתארגן ולפעול כנגדנו
פוסט של עמית סגל
ג' שבט ה׳תש״פ
התכנית לעיונכם:
השורה התחתונה:
נתניהו מביא כבר בישיבת הממשלה הקרובה את החלת הריבונות על בקעת הירדן צפון ים המלח וכל היישובים ביהודה ושומרון.
בהמשך נביא עוד שטחים נרחבים ביהודה ושומרון
אנחנו מקבלים את זה מיד ללא התניות. הפלסטינים צריכים לעבור עשרה מדורי גיהנום:
נותן עכשיו לנתניהו חודש לפני הבחירות החלה מיידית של החוק הישראלי ללא התניה.
תכנית טראמפ פריצת דרך היסטורית עם הישגים כבירים שלא ניתנו לישראל מעולם
1. ישראל מקבל תמיד הכרה אמריקנית והחלה של החוק הישראלי בבקעת הירדן וצפון ים המלח וכך נקבע גבולה המזרחי
2.ישראל מקבלת הכרה אמריקנית להחלה של החוק הישראלי ביהודה ושומרון הכל כלול, דין איתמר כדין תל אביב
אבל קראתם את התנאים למדינה פלסטינית?
ג' שבט ה׳תש״פ
תקראו פוסט של עמית סגל.
אם תקראו את התנאים להקמת המדינה הפלסטינית:
1. לא שייך שזה יקרה.
2. גם אם זה יקרה, הרי התנאים הם שהם צריכים להתפרק בנשקם, וגם כך ישראל תמשיך לאבטח את כל המקומות והמעברים.
ועוד ועוד הרבה תנאים, שאם יתקיימו, הרי לא אמור להיות משם טרור...
נכון, אבל
ג' שבט ה׳תש״פ
להבנתי לפי התוכנית צה"ל ישלוט בכל השטח.
האם זה משנה את התמונה?
אולי כיון שכך, זה לא ממש 'מסירת שטחים'?
אני רק תוהה. בין היתר בגלל העובדה שלכמה שלוחים מן הסתם הייתה השפעה על תוכנית המאה (הרב וולוביק על פרידמן, הרב שם טוב על קושנר וכו').
או שאין כל מקום למשא ומתן כלשהו, וכל משא ומתן הוא סכנה למליוני יהודים?
5.
החלק המשמעותי בתוכנית הוא שיש אור ירוק מ...
ג' שבט ה׳תש״פ
ובנוגע לשאר התוכנית - יש עוד מקום לדיונים, היא מתנהלת בפעימות.. מעבר לכך, הערבים "מקבלים" שטח שהם ממילא כבר חיים בו (A ו-B וחלק מC) המצב דומה למה שהוא עכשיו ויישאר כך גם הלאה משום ששליטה ביטחונית תהיה בידי ישראל, הם צריכים להכיר במדינה יהודית ובירושלים כבירת ישראל (הם מקבלים את השכונות שסופחו לירושלים ולא את ירושלים העתיקה)
אין ולא תהיה זכות שיבה - בהתאם לעמדת האמריקאים - צעד משמעותי ביותר!
בשורה התחתונה הם מקבלים מילים אנחנו מקבלים דברים ממשיים וזה שינוי מדהים בתודעה
6.
כנראה שכבודולא ראה אף פעם שיחות אילו ובו...
ג' שבט ה׳תש״פ
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.