מנדי ברגר | יום ב' שבט ה׳תש״פ 28.01.2020

מרתק: בהצלתם של מי עסק אדמו"ר הריי"צ בי' שבט תש"ט?

במכתב מיוחד מבקש אדמו"ר הריי"צ משר המשפטים ההולנדי להחזיר לעם היהודי מאות ילדים שנמסרו לאימוץ בימי השואה למשפחות נוצריות • הרב אריה קימלמן, שמונה על ידי הרב הראשי לישראל הרב יצחק הלוי אייזיק הרצוג לטפל בנושא, ראה ביד לאחים את הכתובת הטבעית לטיפול - והעביר לארגון רשימות עם פרטי הילדים האבודים וחומרים נוספים  • על רקע ציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ, פנו מ'יד לאחים' למלך הולנד: "זו אחריותך לאתר את אותם יהודים לחזור לעמם, בטרם יהיה מאוחר מדי"
מרתק: בהצלתם של מי עסק אדמו
המכתב של יד לאחים למלך הולנד, ומכתבו של הרבי הריי"צ

במכתב מיוחד ששלח אדמו"ר הריי"צ לשר המשפטי ההולנדי בתאריך י' שבט תש"ט, מבקש ממנו הרבי לפעול להשבת מאות ילדים יהודיים שנמסרו על ידי הוריהם לידי משפחות מאמצות, בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך לאחר שהוריהם נטבחו על קידוש השם - סירבו המשפחות הנוצריות להשיבם לעם היהודי.

בין היתר כותב הרבי: "בנוגע לחיי הנפש של 350 היתומים שנמצאים אצל אפוטרופוסים בלתי-יהודים כן הוא. אמנם ביחס לסכום הכולל של היתומים מספר קטן הוא, אבל בענין כזה הרי כל אדם וילד עוולם מלא הוא, וגם גם גורל יתום אחד הי' על המשקולת ראוי הי' להתענין בו בכל לבנו, ואף כי 350.

"ילד יהודי מבטן ומלידה צריך לקבל האפשרות להתחנך על ברכי היהדות להשאר יהודי... כי נולדו יהודים ועתה מוסרים אותם להתחנך על ברכי אנשים שאינם-יהודים. ויש בזה קיפוח צדק גדול הן בנוגע לילדים, והן בנוגע להוריהם הנרצחים ולעם היהודי בכלל".

המכתב ששלח הרבי בי' שבט הוא חלק ממסכת של פעילות להצלת הילדים הללו שהרבי עסק בה.

ובמילים חריפות ומלאות הוד כותב הרבי כמה ימים קודם לכן: "אל ראשי ומנהגי עדת ישראל באמסטדם".. "אין לנוח ואין לשקוט כל זמן שאף אחד מהילדים היהודיים נמצא עדיין אצל נוכרים..וידעו כי כל יום ויום שעובר לבטלה גורם צער גדול לנשמת הקדושות של הורי הילדים האלו".

ובמכתב קודם, (ח''י אד''ש תש"ח)  הרבי כותב למלכת הולנד מכתב מיוחד בו הוא כותב: "בחיי היהודי כליון הנשמה הוא גדול מכליון הגוף..והנה כל אותם ילדי העברים אשר נצולו ע''י ההולאנדים הרחמנים..באם לא יקבלו האפשרות לשוב לעמם ומקור מחצבתם ולהתחנך על ברכי היהדות הרי נידונים הם על ידי זה לכרת ומיתת נשמתם ולא יתכן שעם נאור כהולאנדי ישא אשמה על שלילת החוב האנושי הזה מקורבנות המלחמה, היתומים האומללים, לשוב לעמם ולדתם".

בקשתו של הרבי הגיעה, כאמור, על רקע הורים יהודים רבים שהפקידו את ילדיהם בידי משפחות נוצריות הולנדיות, כדי להגן עליהם מפני הנאצים. 

בהולנד התנהל רישום מרכזי של הצעירים היהודיים מיתומי מלחמת העולם השניה, בארגון הממשלתי: O.P.K – Commissie van Oorlogspleegkindren. ארגון זה לא שיתף את רשימותיו עם היהודים, כדי שלא יפעלו להוצאתם מהסביבה הזרה בה נטמעו. OPK אף קבע בהחלטה שרירותית מי מהם יהודי, ורשם את חלקם כנוצרים - כגון ילדים שהוטבלו לנצרות במלחמה או אחריה, כשהאב היה נוצרי והאם יהודייה, או כשההורים נחשבו חסרי דת או לא שמרו מצוות.

הוועדה של ממשלת הולנד שהוקמה כמה שנים לאחר המלחמה, החליטה כי בניגוד למסורת של החוק המשפחתי ההולנדי, לפיו כל ילד צריך להתחנך לפי אמונת הוריו הנפטרים, כל החלטה תהיה תלויה במצב הילד. 

לפי קביעתם, המצב הפיזי והפסיכולוגי היה העיקרון המנחה יחידי שלפיו צריך להחליט בנוגע לאומנה.

הרב אריה קימלמן, שמונה על ידי הרב הראשי לישראל הרב יצחק הלוי אייזיק הרצוג לטפל בכך, ראה ביד לאחים את הכתובת הטבעית לטיפול בנושא, והעביר לארגון רשימות עם פרטי הילדים האבודים וחומרים רבים נוספים הנוגעים בנושא כאוב זה.

על רקע ההתכנסות במלאות 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, כאשר מלך הולנד ומנהיגי אירופה הגיעו לישראל לציון יום השואה הבינלאומי, פנה יד לאחים במכתב נרגש למלך הולנד וילהם-אלכסנדר וביקש ממנו לקרוא לאזרחים הולנדים לחשוף את האמת בפני ילדים יהודיים שנמסרוו על ידי הוריהם לאימוץ אצל משפחות נוצריות, אך לא שבו לידיהן או לידי העם היהודי, לאחר השואה.

במכתב למלך הולנד, נאמר בין היתר: "כמי שנושא השואה קרוב ללבך, הרינו לפנות אליך בנושא חשוב ורגיש הקשור לגורל עמינו בשואה הארורה. המשך קריעת אותם ילדים וצאצאיהם ממשפחותיהם ומעמם, מאריכה את סבלם ואת סבלו של העם היהודי ומשמשת כניצחון עבור הנאצים, שביקשו למגר את עמנו. מידי שנה נפטרים אלפים רבים של ניצולי שואה, והזמן אינו מיטיב עם רצוננו להביא סוף סוף את הצדק לאותם ילדים ולהוריהם שמתו רק בשל היותם יהודים. אותם הורים שברגעיהם האחרונים סמכו על המשפחות המאמצות שישיבו את האוצרות שלהם - ילדיהם האהובים בחזרה לחיק עמם ואמונתם".

בארגון מציינים: "בפנייתנו זו, הננו פה לכל המשפחות שנרצחו באכזריות, השאירו את ילדיהן לבד בעולם ולא שבו מהטבח הגדול ביותר בהיסטוריה של בני עמנו. כל יום שעובר וזהותם שנלקחה מהם בנסיבות טראגיות לא חוזרת אליהם, הוא יום נורא. בקשתנו כי תואיל להיענות לבקשתנו ולפעול כדי לחשוף בפני אותם יתומי השואה את זהותם האמתית, בטרם יהיה מאוחר מידי".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.