6 סיבות שזה כן הרבי ו-2 שלא: הרב לוין על תעלומת התמונה
מאז הפירסום הבוקר ב-COL של תמונה שבגבה נכתב "רבי שלום דב בער שניאורסון, תרס"ח, 1908" סוערות הדעות בחב"ד לכאן ולכאן - האם אכן מדובר בתמונה של אדמו"ר הרש"ב?
מנהל ספריית חב"ד העולמית, הרב שלום דובער לוין, הגיב הבוקר לראשונה לאתר COL, זמן קצר לאחר הפרסום, ואמר כי "ישנו דימיון רב בין התמונות" - החדשה וזו המפוררסמת שצולמה בשנת תר"פ.
כעת, ממששמע את שלל הדעות, מסכם הרב לוין את דעתו - במיוחד עבור גולשי COL.
את מסקנתו הוא פורס כבר בהתחלה.
"נוטה אני לאשר שהיא תמונה כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע", אומר הרב לוין, "אולם אין מנוס מבדיקה מקצועית, לבירור סופי".
מנהל הספרייה, מפרט: "הנה לפני הבדיקה המקצועית, יש מספר סימנים המורים לכאורה על זהותו:
א. השם ושם המשפחה.
ב. התואר "רבי" מורה שאינו רב רגיל.
ג. מקום במוסקבה, והתאריך תרס"ח, ששם שהה אדמו"ר נ"ע באמצע אייר.
ד. מבנה הזקן על גבי הלחי, זהה בשתי התמונות.
ה. הפינה הפנויה מזקן תחת הלחי בצדו הימני, זהה בשתי התמונות.
ו. היחס בין עינו הימנית (הפתוחה יותר) לשמאלית, זהה בשתי התמונות.
יחס עם זאת יש סיבות לעורר ספק, שהרי:
א. הרבי תמיד נמנע מלהצטלם.
ב. בחודש אייר אולי אין זקוקים במוסקבה למעיל חורף.
ואם באמת זוהי תמונת כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע, אזי נצטרך לומר:
ראשית, שביקור זה במוסקבה היה לפגישה עם נגידים, שיתרמו ביד נדיבה לתומכי תמימים ליובאוויטש. ואולי התנה אחד הנגידים את תרומתו החשובה, בקבלת תמונה זו.
ושנית, שאולי היה עדיין קריר במוסקבה בחודש אייר תרס"ח. ומכל אופן אין מנוס מבדיקה מקצועית, לבירור סופי.
ומהי דעתכם? שתפו אותנו באמצעות מערכת התגובות או בסקר המיוחד.
ובמיוחד שהרקע נראה בד מצוייר, וגם הרצפה נראה שזה בד ששמים בסטודיו, וזה לגמרי לא מסתבר שאדמו״ר הרש״ב שהתנגד לתמונות ייעמד לתמונת סטודיו.
שמא יש כיוון לשני אפשרויות
א. שמכיוון שכמדומני שבשנים אלו היה הרבי עם בעיית בריאות, לכן נזקק למעיל.
ב. אין זה אמור להיות מדי קשה למצוא בארכיונים שונים עיתונים המורים על מזג האוויר
האוזנים נראים אותו דבר בשתי התמונות.
הגבות נראות שונות, אולי בגלל הבעה שונה
וגם הרבי שלנו היה מסתובב לפעמים עם תיק או משהו כזה
בכל מקרה, אין זה נראה כאדם בן 33(!).
באותה עת (1908 למנינם הטמא) לא הצטלמו לפאספורט, משום שלא חלה כל חובה שכזאת.
ממי קיבלו חב"ד-און-ליין את התמונה הזו?
היו צריכים דרכון עם תמונה בתרס"ח?
כי הרבה חושבים: "פעם היו גילויים, אבל היום מה משנה שבעים שנה מאה שנה, הכל אותו דבר ואותו חושך הגלות..."
אבל כשמפציע אור חדש בתוך החושך זה אמור לעורר אותנו להכנה רבתי לשנת המאה, ועאכו"כ לשנת השבעים.
[ומה שטוענים שהרבי לא הזכיר שיש עוד תמונה. הרי גם בתולדות אדהאמ"צ כתבו תמיד (גם בהיום יום) שיש לו 7 בנות, ולפני 30 שנה גילו שהיתה לו בת שמינית - אסתר מרים! [ואח"כ הרבי הורה להוסיף אותה בהיום יום, בחצעי ריבוע]
ב. הכובע לא מתאים. ביציאתו מליובאוויטש היה חובש צילינדר.
ג. המילה "שניאורסון" מופיעה בכתיב מודרני. אפי' ב'הצפירה' ודומיהם הכתיב הוא "שניאורסאהן".
ד. התכנה של google אינה מזהה את שתי התמונות כשייכות לאותו אדם.
ה. ועוד והוא העיקר מה מקור התמונה. בספריה? מידי המשפחה? כל עוד לא מציינים מה המקור עדיף להניח שזהו זיוף. יש תמונות רבות מתקופה הנ"ל, ובייחוד שהדמיון אינו מובהק בכלל והרש"ל מזדקק לסימני עיניים.
כובע צילינדר לא הולכים כשממש קר.
מה גם שפני כ"ק אדנ"ע הם נוראות הוד ופני האדם בתמונה הזאת הם די מגושמות ורדודות וקרות כקרח והמבין יבין .
מזג האוויר באותה השנה היה 8 צלזיוס שזה 45-50 במוסקבה כך שזה הגיוני את המעיל