צביקה קעניג | יום כ"ו טבת ה׳תש״פ 23.01.2020

הרב שלום בער לוין על התמונה החדשה שנחשפה: "דמיון רב"

מאז הפירסום הבוקר ב-COL של תמונה שבגבה נכתב  "רבי שלום דב בער שניאורסון, תרס"ח, 1908" סוערות הדעות בחב"ד לכאן ולכאן - האם אכן מדובר בתמונה של אדמו"ר הרש"ב? • מנהל ספריית חב"ד העולמית, הרב שלום דובער לוין מגיב לראשונה ל-COL: "אין ספק שעל ידי תוכנות מיחשוב אפשר לברר בבירור אם שתי התמונות הן של אותו אדם"
הרב שלום בער לוין  על התמונה החדשה שנחשפה:

מאז הפירסום הבוקר באתר COL של תמונה המיוחסת לכאורה לאדמו"ר הרש"ב נ"ע, סוערות הדעות בקרב חסידי חב"ד בשאלה: האם אכן מדובר בתמונה של אדמו"ר הרש"ב?

מנהל ספריית אגו"ח העולמית, הרב שלום דובער לוין, אומר לראשונה ל-COL:

"יש דמיון רב. אין ספק שעל ידי תוכנות מיחשוב אפשר לברר בבירור אם שתי התמונות הן של אותו אדם".

הרב לוין מוסיף: "האדמו"ר היה במוסקבא בשנת תרס"ח רק פעם אחת בחודש אייר (כך על פי הפספורט שלו, ועל פי מכתביו). הוא נסע לשם לשבועיים לגיוס כספים עבור תומכי תמימים. ואולי התמונה היתה עבור אחד מהנגידים התורמים.

"אמנם בחודש אייר (מאי) לכאורה לא היו זקוקים למעיל כזה. ובכל אופן בהכרח למסור לבירור אצל מומחים על ידי תוכנת מיחשוב". 

על גב התמונה הלא ידועה עד כה נכתב: "רבי שלום דב בער שניאורסון, תרס"ח, 1908".

כידוע, רק תמונה אחת של הרבי הרש"ב ידועה ומפורסמת לכל. היא צולמה לפני מאה שנה, בשנת תר"פ - 1920, בשנה האחרונה לחייו, עבור הנפקת דרכון לפני נסיעתו לטורקיה, כשהיה אז בגיל  59.

בגב התמונה הנוכחית נכתב באותיות קטנות בצד שמאל למטה ברוסית: "בית דפוס לצילום ופיתוח תמונות במוסקווא משנת 1850. סרטי צילום, התמונות נשמרות בשביל הזמנות עתידיות והגדלות". .

כידוע, הרבי הרש"ב סרב בתוקף להצטלם תמיד. גם התמונה הידועה צולמה עבור פספורט שבסופו של דבר לא יצא אל הפועל.

בשל כך,  יש הטוענים על התמונה הלא-ידועה כי עצם העמידה להצטלם ללא סיבה חשובה מעלה סימן שאלה.

הוסף תגובה
29 תגובות
1.
Rabbi
כ"ו טבת
Rabbi Levin denies writing this
2.
אולי יכול להיות שזה הבנדוד של הרבי הרש"ב...
כ"ו טבת
הרי ידוע, אם אינני טועה, שלרבי הרש"ב היה בנדוד, או קרוב משפחה, באותו שם. מן הסצם הם היו זהים. אולי זה הוא?
יתכן רק ש..
כ"ו טבת
אותו בן דוד נפטר שנה לאחרי השנה המופיעה דהיינו בשנת תרס"ט והוא היה בפטירתו בגיל 75. לא סביר שהמופיע בתמונה בן 74..
אולי באמת, אבל כמו שהעירו פה
כ"ז טבת
זה לא כ"כ הגיוני, כייון שהוא נפטר שנה אחרי זה, אבל ייתכן שזה קרוב משפחה
לא מדוייק
כ"ט טבת
התמונה המפורסמת של האדמו"ר הרש"ב הוא משנת התר"פ והרעבע נפטר באותה השנה
3.
שנת המאה להילולת הרבי הרש"ב
כ"ו טבת
במקום לעסוק כל כך הרבה בתמונה של הרבי נשמתו עדן היה כל כולו פנימיות כנודע מוטב להתעסק לפחות באותה מידה בשנת המאה להסתלקותו בתורתו ובתורת ממלא מקומו בעל ההילולא ובתורת הרבי שהשער בלאט שלו כמו השער של הרבי נשמתו עדן .הרבי מסר נפשו על הדפסת המשך תער"ב שיוצא בימים אלה בצורה כה נהדרה ולא חסרים המשכים ומאמרים וקונטרסים מהרבי נשמתו עדן מתוקים מדבש ושוים לכל נפש. אפשר אולי לראות את תמונתו דרך הכתבים בהם אנא נפשי כתבית יהבית, כפי שהתבטא האבני נזר ביחס לתמונת אדמו"ר הזקן, במיוחד אצל הרבי נשמתו עדן שאמר מפורשות לפני פטירתו "די כתבים לאז איך *אייך"* . והלא בידינו תמונה וודאית שלו (וגם ציור שאושר על ידי הרבנית הצדקנית נשמתה עדן) והרבי הדפיס את תמונתו זאת בראש ההמשך המפורסם והיסודי תרס"ו.
מה הגריעותא
כ"ז טבת
יעסקו גם בדא״ח וגם בתמונה ואין כל גריעותא בעיסוק בתמונה שבאם היא אכן תמונתו של הרבי נ״ע הרי מעלת ההסתכלות היא בוודאי גדולה ואפי׳ אם תמונת בן דודו הרי בוודאי גם היה יהודי חסיד וצדיק
5.
האם אין מישהו אחד שחי שיכול להעיד
כ"ו טבת
עד לפני מספר שנים היו כמה כאלו
המשך:
כ"ו טבת
על פי מה שאני יודע. גם אם יש כאלו, הם היו ממש ילדים בהסתלקות אדמו״ר הרש״ב.
אין כבר...
כ"ו טבת
6.
חושב שמבין
כ"ו טבת
בהמשך למגיב 2 ברצוני להוסיף שמכיוון שישנו דמיון רב בין התמונות ויש אפשרות לברר באיזו שנה צולמה התמונה המוכרת לנו, וכן לא ממש ידוע שהיה בן דוד שנושא שם זה בדיוק, והעולה על כולנה היא העובדה שנקרא 'רבי שלום דובער' ולא ר' ו'רבי שלום דובער' היה אחד, הרי שלכאורה המצולם בתמונה הוא הרבי הרש''ב, וכ''ז הוא לענ''ד ואשמח לשמוע חוו''ד נוספת בעניין
7.
מי אמר שזה צולם במוסקווה?
כ"ו טבת
הרב לוין אומר שהרבי הרש״ב היה רק באייר תרס״ח ומתפלא למה הרבי הרש״ב הולך עם מעיל. בפועל זה שהתמונה פותחה במוסקווה לא אומר שהתמונה צולמה במוסקווה?!
בפנים או בחוץ
כ"ו טבת
שמעתי טוענים שהתמונה הזה צולמה בפנים והרקע לא אמיתי יש סברא בזו בהתחשב להתפתחות הטכנולוגי׳ של אותם זמנים עפ״ז אולי כל הלבושים הם הצגה כמו הרבה שהולכים לסטודיו להצטלם ומתלבשים באופן מיוחד אם נכונים הדברים (ואפי׳ באופן חלקי) החידוש בתמונה זו (או גודל השאלה אם היא תמונה של הרבי הרש״ב) גדול מפני שלא רק שהרבי הרש״ב הסכים לתמונה אלא שהלל למקום מיוחד וכו׳
ראי׳
כ"ו טבת
יש חור בזקן מתחת לשפתיים בצד השמאלי הן בתמונה הידועה והן בתמונה זו והוא נראה מאוד זהה
לפי הידוע
כ"ו טבת
התנגדותו של אדמו״ר הרש״ב לתמונות, לא מסתבר שנעמד בסטודיו לצילום וכו׳
נכון מאוד
כ"ז טבת
הסברת היטב למה ברור שזה לא תמונה של הרבי
8.
תגובה
כ"ו טבת
על פניו אין דמיון בין שתי התמונות מה גם שלפי הידוע לא היה בשום מקום ושום פעם צילום נוסף על התמונה הידועה שנמצאת בידינו
9.
הרש"ב מרציצא??
כ"ו טבת
רבי שלום דובער שניאורסון מרציצא (תקצ"ד - ט"ז בתשרי תרס"ט או בתר"ע) היה אדמו"ר בחסידות חב"ד קופוסט, השלישי בשושלת זו, ורב בעיר רציצה. למה לא יכול להיות שזה הוא?
!!
כ"ז טבת
כפי שהעירו, הי' הוא אז בשנתו הע"ג.
ו??
כ"ז טבת
אז מה?
בן 74
כ"ז טבת
כי אז הוא היה בן 74 שנים, והאדם בתמונה נראה כאדם בן 46-45
לא נראה שהוא בן 73...
כ"ז טבת
10.
כותב
כ"ז טבת
ברקע אפשר לראות את המבנים הידועים של מוסקבה. גם לא מובן שלא מתאים שיסחב תיק בידו הרי זה תפקיד אחד המשמשים בקודש. ובכלל הרבי הרש"ב לא הסכים להצטלם, והתמונה הידועה של הרבי הרש"ב היה לדרכון, וגם היא הייתה מרצונו. ולא מובן איפה שיצטלם עבור אחד מהנגידים התורמים. ועוד יותר תמוה מי שיאמר שהרקע אינו אלא תמונה והבגדים הינם עבור הצילום, שלא מתאים ולא שייך עניין כזה אצל הרבי הרש"ב. (ואפשר שהרקע הינו מציאותי אע"פ שהוא נראה בהיר למדי, שכנראה הוא מצולם מרחוק, מלבד האיכות שהייתה לתצלום דאז),
11.
קרוב לודאי שזה כן הרבי...
כ"ז טבת
א. בכללי יש דמיון רב בניהם ב. בשני התמונות יששנו חור בזקן ג. (למתבוננים בלבד) הסיבה העיקרית למחשבתי שזה הרבי הרש"ב הוא מפני המבט בעינים עין ימין (של הרבי )היא פתוחה מאוד והאישון בדיוק באמצע פתוח לרוחה... עין שמאל העין פחות פתוחה (להתבונן) והאישון לא באמצע בדיוק כמו עין ימין. רבי קדוש.....
12.
חיפוש מדוקדק העלה רעיון מעניין
כ"ט טבת
מחיפוש בארכיון חב"ד הועלתה שלאדמו"ר הרש"ב היה בן דוד בשם הרב שלום דובער שניאורסון בן להרב יהודה לייב נכד לצמח צדק ומשנת ה'תר"ס, נהג הרשד"ב באדמורו"ת, לחסידי קאפוסט וניעזין, ביחד ובמקביל עם אחיו, רבי שמריה נח שניאורסון מבאברויסק. (מפה מובן הכינוי רב וגם הדמיון לאדמו"ר הרש"ב) בשנת תרכ"ז נתקבל הרשד"ב לרב בעיר רעצ'יצא (Rechytsa), הסמוכה לעיר הומיל בפלך מינסק, ומאז נודע שמו כאדמו"ר מרעצ'יצא. לא מוכח שהוא בתמונה.
??
א' שבט
כבר דנו לעיל שלא יתכן כי הוא זה
קמחא טחינא
א' שבט
13.
בחור חבדניק
ב' שבט
ולאו דווקא שהתמונה צולמה במוסקווה, יכול להיות שהיא צולמה במקום אחר, ופותחה במוסקווה,
14.
בחור חבדניק
ב' שבט
דבר ראשון, הרקע נראה אמיתי, דבר שני הסימנים שמעלים ספק בזהות התמונה הם קשורות לדפוס ההתנהגות של הרבי הרש"ב ואילו הסימנים שמורים על קשר בין שני התמונות הם סימני גוף מובהקים ביותר! ואני מצדד בדעתו של הרב לווין שהוא נעמד לבקשתו שלאחד הנגידים! ובקשר למעיל אני היתי במוסקווה בחודש תמוז(!) והיה קרח על האדמה,קרח! לכן הסימנים מראים שזו תמונתו של הרבי הרש"ב נ"ע, דבר שלישי, הרקע המוזר נראה כך מכיוון שהרבי הצטלם על גשר וההוכחה שרואים גדר מאחורי הרבי וגם הבתים מאחורה בגובה של הרבי
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.