הרב שלום בער לוין על התמונה החדשה שנחשפה: "דמיון רב"
מאז הפירסום הבוקר באתר COL של תמונה המיוחסת לכאורה לאדמו"ר הרש"ב נ"ע, סוערות הדעות בקרב חסידי חב"ד בשאלה: האם אכן מדובר בתמונה של אדמו"ר הרש"ב?
מנהל ספריית אגו"ח העולמית, הרב שלום דובער לוין, אומר לראשונה ל-COL:
"יש דמיון רב. אין ספק שעל ידי תוכנות מיחשוב אפשר לברר בבירור אם שתי התמונות הן של אותו אדם".
הרב לוין מוסיף: "האדמו"ר היה במוסקבא בשנת תרס"ח רק פעם אחת בחודש אייר (כך על פי הפספורט שלו, ועל פי מכתביו). הוא נסע לשם לשבועיים לגיוס כספים עבור תומכי תמימים. ואולי התמונה היתה עבור אחד מהנגידים התורמים.
"אמנם בחודש אייר (מאי) לכאורה לא היו זקוקים למעיל כזה. ובכל אופן בהכרח למסור לבירור אצל מומחים על ידי תוכנת מיחשוב".
על גב התמונה הלא ידועה עד כה נכתב: "רבי שלום דב בער שניאורסון, תרס"ח, 1908".
כידוע, רק תמונה אחת של הרבי הרש"ב ידועה ומפורסמת לכל. היא צולמה לפני מאה שנה, בשנת תר"פ - 1920, בשנה האחרונה לחייו, עבור הנפקת דרכון לפני נסיעתו לטורקיה, כשהיה אז בגיל 59.
בגב התמונה הנוכחית נכתב באותיות קטנות בצד שמאל למטה ברוסית: "בית דפוס לצילום ופיתוח תמונות במוסקווא משנת 1850. סרטי צילום, התמונות נשמרות בשביל הזמנות עתידיות והגדלות". .
כידוע, הרבי הרש"ב סרב בתוקף להצטלם תמיד. גם התמונה הידועה צולמה עבור פספורט שבסופו של דבר לא יצא אל הפועל.
בשל כך, יש הטוענים על התמונה הלא-ידועה כי עצם העמידה להצטלם ללא סיבה חשובה מעלה סימן שאלה.
של הרבי נשמתו עדן היה כל כולו פנימיות כנודע
מוטב להתעסק לפחות באותה מידה בשנת המאה להסתלקותו בתורתו ובתורת ממלא מקומו בעל ההילולא ובתורת הרבי שהשער בלאט שלו כמו השער של הרבי נשמתו עדן .הרבי מסר נפשו על הדפסת המשך תער"ב שיוצא בימים אלה בצורה כה נהדרה ולא חסרים המשכים ומאמרים וקונטרסים מהרבי נשמתו עדן מתוקים מדבש ושוים לכל נפש.
אפשר אולי לראות את תמונתו דרך הכתבים בהם אנא נפשי כתבית יהבית, כפי שהתבטא האבני נזר ביחס לתמונת אדמו"ר הזקן, במיוחד אצל הרבי נשמתו עדן שאמר מפורשות לפני פטירתו "די כתבים לאז איך *אייך"* .
והלא בידינו תמונה וודאית שלו (וגם ציור שאושר על ידי הרבנית הצדקנית נשמתה עדן) והרבי הדפיס את תמונתו זאת בראש ההמשך המפורסם והיסודי תרס"ו.
ואין כל גריעותא בעיסוק בתמונה שבאם היא אכן תמונתו של הרבי נ״ע הרי מעלת ההסתכלות היא בוודאי גדולה
ואפי׳ אם תמונת בן דודו הרי בוודאי גם היה יהודי חסיד
וצדיק
והרקע לא אמיתי
יש סברא בזו בהתחשב להתפתחות הטכנולוגי׳ של אותם זמנים
עפ״ז אולי כל הלבושים הם הצגה כמו הרבה שהולכים לסטודיו להצטלם ומתלבשים באופן מיוחד
אם נכונים הדברים (ואפי׳ באופן חלקי) החידוש בתמונה זו (או גודל השאלה אם היא תמונה של הרבי הרש״ב) גדול מפני שלא רק שהרבי הרש״ב הסכים לתמונה אלא שהלל למקום מיוחד וכו׳
למה לא יכול להיות שזה הוא?
ב. בשני התמונות יששנו חור בזקן
ג. (למתבוננים בלבד) הסיבה העיקרית למחשבתי שזה הרבי הרש"ב הוא מפני המבט בעינים
עין ימין (של הרבי )היא פתוחה מאוד והאישון בדיוק באמצע פתוח לרוחה...
עין שמאל העין פחות פתוחה (להתבונן) והאישון לא באמצע בדיוק כמו עין ימין.
רבי קדוש.....
בשנת תרכ"ז נתקבל הרשד"ב לרב בעיר רעצ'יצא (Rechytsa), הסמוכה לעיר הומיל בפלך מינסק, ומאז נודע שמו כאדמו"ר מרעצ'יצא.
לא מוכח שהוא בתמונה.