הרב נחמיה וילהלם | יום כ"ו טבת ה׳תש״פ 23.01.2020

כשהמלך רצה שבנו המושלם ייכשל בניסוי הסודי שעשה לו

הרב נחמיה וילהלם מבית חב"ד בנגקוק תאילנד ממתיק את שבת פרשת וארא עם סיפור לצד הסבר חסידי • מאיפה הגיע הנס הזה של בליעת המטות של המכשפים על ידי מטה אהרון - הרי זה לא היה חלק מדברי הקב"ה אל משה?!
כשהמלך רצה שבנו המושלם ייכשל בניסוי הסודי שעשה לו

 

מסופר על מלך שהיה לו בן יחיד. בן המלך היה ילד מושלם שכולם התפעלו ממנו ודיברו בשבחו.

אבל יום אחד חשב המלך: "אולי הבן שלי באמת מתנהג כל כך טוב, בגלל שהוא אף פעם לא חווה אתגרים. הוא כל חייו גדל בארמון והכל היה לו מרופד ומסודר, ולכן הוא מתנהג כך. מה יקרה ביום שיצא מהארמון, יכול להיות שישחית את דרכיו?"

החליט המלך לעשות ניסוי. הוא הזמין לארמון אשה שתנסה לפתות את בנו לחטוא, ואם הבן יעמוד באתגר ידע המלך שהוא באמת חזק מבפנים.

את המשל הזה מביא בעל התניא בשם הזוהר, ושם מוסבר שהמלך בטוח לא רוצה שהבן ייפול, אבל האמת שגם אותה אשה, בהיותה נתינה של המלך, מקווה שלא תצליח במשימתה להפיל את בן המלך - ותראה את המלך שמח בבנו המוצלח. למרות זאת, היא מנסה לפתות את הבן, כי כך ציווה המלך.

בפרשת השבוע אנחנו קוראים על כך שהקב"ה אומר למשה: אם פרעה יבקש סימן שהקב"ה שלח אותם, תגיד לאהרון שישליך את מטהו והמטה יהפוך לתנין. אהרון אכן עושה כך ואז גם המצרים עושים אותו דבר, אבל בסופו של דבר מטה אהרון בולע את מטותם.

כל העניין של הפיכת המטות לתנינים לא לגמרי מובן. אבל מה שהכי מעורר שאלה זה: מאיפה הגיע הנס הזה של בליעת המטות של המכשפים על ידי מטה אהרון - הרי זה לא היה חלק מדברי הקב"ה אל משה?!

מוסבר בחסידות, שכל המכות לא הגיעו רק כדי להעניש את המצרים, אלא גם ובעיקר לשבור את התנגדותם לקב"ה.

המצרים סברו, שאחרי שהקב"ה ברא את העולם אין לו שום השפעה על העולם והעולם נתון לגמרי לכוחות הטבע. זו היתה מטרת המכות - ללמד אותם שכל הטבע נתון למרותו של הקב"ה ובכל אחד מהמכות התנפצה להם עוד נקודה באחיזתם בכוחות הטבע.

כהקדמה למכות בא העניין של המטות. אהרון מסמל את הקדושה והמקל שלו מסמל את הכוח האלוקי שנובע מהקדושה. התנין לעומת זאת סימל את מצרים. כשאהרון הפך את המקל לתנין, הוא סימל למצרים שהמציאות של התנין - מציאותה של מצרים, מגיע מהקדושה.

אבל אז פרעה הביא את החכמים שהפכו את המקלות שלהם לתנינים. כלומר, למצרים יש מקורות משלה, מכוחות הטומאה - והיא לא מקבלת מהקדושה.

ועל כך באה התשובה האלוקית: "ויבלע מטה אהרון את מטותם". הקב"ה מבהיר להם שאין לטומאה כוחות משלה והכל בעצם מגיע מהקדושה ונכלל בקדושה.

יהי רצון שנצליח לעמוד באתגרים שמזמנים לנו משמיים ונזכור שהקב"ה סומך עלינו ומצפה לראות שבן המלך אכן עומד באתגר ומצליח. בזכות העמידה באתגרים נצליח להפוך את המצריים האישי שלנו לקדושה ונזכה לגאולה שלימה בקרוב ממש.

שבת שלום

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.