מערכת COL | יום כ' טבת ה׳תש״פ 17.01.2020

מהי הפנינה של ליובאוויטש? "בית מדרש להוראה ומשפט"

אם היינו מונים את 'פנינות ליובאוויטש' בודאי היה 'בית מדרש להוראה ומשפט' בראשות הגה"ח הרב מאיר אהרון שליט"א -  אחד הבולטים שבהם •  בית המדרש, שכולל בתוכו את הכולל החב"די מהחשובים והוותיקים בעולם - כולל רבנות, כולל דיינות, בית הוראה ופעילות תורנית עניפה 
מהי הפנינה של ליובאוויטש?

אם היינו מונים את 'פנינות ליובאוויטש' בודאי היה 'בית מדרש להוראה ומשפט', בראשות הגה"ח הרב מאיר אהרון שליט"א, אחד הבולטים שבהם.

בית המדרש, שכולל בתוכו את הכולל החב"די מהחשובים והוותיקים בעולם - כולל רבנות, כולל דיינות, בית הוראה ופעילות תורנית עניפה.

על חשיבות והצלחת הכולל יעידו עשרות האברכים הבאים מידי שנה מרחבי הארץ ואף מהעולם להתגורר בעיר רחובות ובערים הסמוכות לה, רק כדי שיוכלו להימנות על אברכי הכולל המצוינים.

הכולל הותיק כבר הוציא בעשרות השנים האחרונות מאות בחורים ואברכים שהשקיעו שנים ארוכות בלימוד ההלכה בעיון, נבחנו במבחני הרבנות הראשית לישראל והוסמכו לכהן כרבני שכונות ורבני ערים.

רבים מהם מכהנים פאר כרבני קהילות ושלוחים ברחבי הארץ והעולם, כשבידם הכלים ההלכתיים והידע התורני הדרושים להצלחת השליחות והפצת המעיינות.

ניצול השנים הראשונות שאחר החתונה בלימוד התורה והלכה הן קריטיות לבניית בית יהודי חסידי ולכל המשך החיים בכל התחומים.

אם זה רב או שליח, שפונה אליו אדם ומבקש לשאול שאלה הלכתית ונוכח לראות שהרב שלפניו יודע ובקי בשו"ע, דבר שמחזק את הקשר ביניהם ועוזר להצלחת השליחות. מגיד שיעור בישיבה שהידע התורני הרחב שרכש בשנים אלו מעניק לו יכולת להאיר את הסוגיא במבט רחב יותר ולהעמיק את הבנת הסוגיא של ילדינו התמימים בישיבה. או כל אב לילדים שיכול למצוא שיחה משותפת בחומר הלימוד של בנו הלומד גמרא והלכה בתלמוד תורה או בישיבה.

אחד מאנ"ש מספר מזווית אישית: "כבר בכניסה למבנה שבו שוכן הכולל אני שומע את רעש הלימוד מהקומה העליונה, משכן הכולל. בחורים לצד אברכים צעירים שזה עתה נישאו, עם אברכים שכבר בעשור הרביעי לחייהם שקועים כולם באוהלה של תורה בחשק והתמדה מופלאה. אולי מוזר קצת לראות אותי נכנס ולומד ביניהם, אבל יש עוד כמה כמוני שהשכילו לעשות זאת.

"בימים של חופש מהעבודה או כשיש לי מספר שעות פנויות אני ממהר לבוא לכולל ללמוד. טכנית אפשר ללמוד בכל מקום, בבית או בבית כנסת השכונתי. אבל כשאני בא לפה אני חש איכות וחווית לימוד אחרת לגמרי. כאן, גם כשאני טרוד בעיסוקים שונים, עייף או רעב, אני מסתכל על האברכים בני גילי ואני באמת מתרגש. ודאי גם להם יש טרדות, גם אותם התינוקת העירה בלילה, בטוח שעם המלגה המצומצמת שהם מקבלים דמי השכירות לוחצים, אבל הם מנותקים מהכל ומונחים בסוגיות שונות בכל מהותם. מספיק לי להביט בהם זמן קצר בשביל שזה יכניס בי חיות וחשק בלימוד. האווירה הזאת משנה אותי מקצה לקצה, ופתאום אני יכול להיות שקוע במשך שעתיים בלימוד גמרא או הלכה מבלי להבחין בזמן. בעיני זה המקום הגשמי שניתן לראות ולחוש בו מקצת מעונג הנשמות בגן-עדן שמתענגים בהשגת התורה".

מקצת הפירות של 'בית המדרש להוראה ומשפט' התבשרנו בשנה האחרונה כשנתמנו שני רבנים בוגרי בית המדרש לרבני קהילות חשובות בארץ. הרה"ג מרדכי ריפקינד רב קהילת חב"ד פרדס כץ בני ברק, והרה"ג חיים הלל רסקין רב קהילת חב"ד מרכז פתח תקוה.

מפעילות 'בית המדרש להוראה ומשפט'

כולל הלכה

'סמיכה' – השנים שבין שנת הקבוצה לשידוכין והחתונה הם זמן יקר שבו אין לבחורים מסגרת לימוד מסודרת, ולשם כך כבר למעלה מעשרים שנה קיימת בבית המדרש קבוצת ה'סמיכה', בחורים הלומדת הלכה בעיון בהכוונת הרה"ג שלמה גלעדי שליט"א ומוציאים 'סמיכה' על הלכות איסור והיתר והלכות שבת.

רבנות – עשרות אברכים שיושבים מספר שנים וקונים ידע הלכתי עצום בכל ההלכות הנצרכות בחיי היום יום. במסגרת תכנית זאת לומדים בשולחן-ערוך את חלק אורח חיים ויורה דעה, על מנת שיוכלו לצאת אח"כ לשליחות עם הכלים והידע ההלכתי המוכרחים להצלחת השליחות.

דיינות – גולת הכותרת היא ה'דיינות'. המקום החב"די היחיד שמכשיר אברכים להיות דיינים חסידיים הבקיאים בכל חושן משפט ואבן העזר.  לפני כ-15 שנה נטל על עצמו הגה"ח מאיר אהרון שליט"א את הפרויקט השאפתני להעמיד אברכים מאנ"ש להיות דיינים הבקיאים בחו"מ ואבה"ע מהמקורות בש"ס השו"ע ונושאי כלים ועד הנתיבות קצות ופסקי דינים אחרונים ועכשויים.  קושי הפרויקט בשניים. האחד, למצוא אברכים שמוכנים להשקיע מזמנם כ-10 שנים לערך על מנת לסיים את כל מסלול המבחנים המפרכים ברבנות הראשית לישראל. והשני, הנטל הכספי לתת מלגות שיאפשרו לאברכים בעלי משפחות להתמיד להצליח ולסיים את כל מסלול הדיינות.

לפני כ-8 שנים הוסמכה הקבוצה הראשונה לדיינות, וכעת הקבוצה השניה נמצאת באמצע המסלול המונה עשרה אברכים ולומדים כעת את חושן משפט ח"א ועומדים לקראת מבחן ברבנות הראשית. הותיקים שבקבוצה אוחזים כבר במבחן ה-3 וכבר נבחנו על כל חלק אבה"ע וחו"מ ח"ג.

בית ההוראה

לפני כ-8 שנים הוקם הבית הוראה הראשון בחב"ד המעניק תשובות הלכתיות ע"פ פסקי רבותינו נשיאנו והנהגות חב"ד. מיד כשנפתח התברר הביקוש העצום שהיה באנ"ש למענה הלכתי זמין ונגיש ונקבצו אליו אלפי שאלות מהארץ ומהעולם שלוחים וכלל אנ"ש בשאלות הלכתיות מגוונות. לפני יותר מ 4 שנים התחדש בית ההוראה באתר הלכ"ה halacha.co שדרכו זורמים השאלות לבית ההוראה ומנותבים לרבנים חברי בית ההוראה ביעילות. חלק מהשאלות ופסקי ההלכה מוצגים באתר לתועלת הציבור.

מלבד בית ההוראה, האתר מציע שלל רב של מאמרים ופסקי דינים, מדריכים, שיעורי תורה מרבני הכולל וחברי בית ההוראה. השיעורים נמסרים במנער רחב של נושאים, שיעורי הלכה מעשיים בהלכות הנצרכות יום יום, ברכות, שבת, איסור והיתר, יחוד, ועד שיעורים עיוניים ועמוקים בהלכות ממונות שבחושן משפט.

ערך המוסף שיש בבית ההוראה, הוא ה'שימוש' והניסיון שרוכשים האברכים הלומדים ע"י ניתוח השאלות ועיון ההלכה, ועד לנתינת פתרונות הלכתיים לכל מצב. כשמגיעה שאלה מורכבת זוכה הכולל לעידן והאברכים דנים ומלבנים את השאלה מכל צדדיה עד שמתקבלת ההכרעה בהכוונת ראש בית ההוראה הגה"ח הרב מאיר אהרון.

עלון 'הוראה ומשפט ליובאוויטש'

בימים אלה אנו חוגגים שנה לעלון 'הוראה ומשפט ליובאוויטש' שהתקבל בשמחה גדולה אצל כלל הציבור ובפרט אצל חובבי תורה והלכה. העלון נותן דגש לדיני ממונות ע"פ פסקי רבותינו נשיאנו. ייחודיות העלון שמובאים בו מאמרים הלכתיים והלכות פסוקות בדיני ממונות בשפה פשוטה וברורה, כך שיכול כל אדם להחכים ולקנות ידע כללי בים הגדול של דיני ממונות, אף בלא ידע מקדים. מטרת העלון להנגיש את ההלכות המורכבות של דיני ממונות לשפה פשוטה וברורה ולהלכות השייכות לחיי היום יום של כל אחד ואחד מאיתנו. מושגים רבים בדיני ממונות נהפכו לנחלת הכלל בזכות העלון.

הלכה יומית

מעלה נפלאה יש בלימוד הלכות כל יום כמאמר חז"ל 'כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא', ולשם כך הוקם מיזם 'הלכה יומית' לטובת אנ"ש, שבו מתפרסם כל יום באפליקציית ה'וואצאפ' הלכה קצרה בשפה ברורה, בהלכות מעשיות הנצרכות בחיי היום יום. להצטרפות!! שלחו את המלה 'רשם' למספר 0552383660.

  •  

מן הדין יוצא ידי חובתו בקביעות עתים לתלמוד תורה... ושאר כל היום יעסוק במשא ומתן כדי שיוכל להחזיק ידי תלמידי חכמים... ויהא נחשב לו כאלו למד כן ממש בעצמו ותורתם נקראת על שמו" (שו"ע אדמוה"ז הל' ת"ת פ"ג ה"ד).

אנחנו עכשיו לקראת יום השותפות למפעל האדיר של 'בית המדרש להוראה ומשפט' בראשות הגה"ח הרב מאיר אהרון שליט"א, ומזמינים אותך ליטול חלק בזכויות הלימוד של עשרות אברכים, ובהפצת התורה והלכה לכללות אנ"ש.

בא היה שותף!!

  • להמשיך לתמוך באברכים שמשקיעים את מיטב שנותיהם בלימודי הרבנות והדיינות המפרכים, בעמל וביגיעה רבה.
  • להמשיך ולגדל עשרות אברכים להיות רבנים ודיינים בישראל.
  • להמשיך להרחיב את בית ההוראה והאתר ההלכתי halacha.co ולתת בהם מענה הלכתי לכלל הציבור.
  • להמשיך להנגיש את דיני ממונות הסבוכים, לכל לומד, בשפה פשוטה וקלה דרך עלון הוראה ומשפט.

כל זה יקרה בזכותך! וזכות זו ודאי תעמוד לך לשפע ברכה והצלחה, בריאות, פרנסה, שמחה ונחת יהודי חסידי מכל יוצאי חלציך לאורך ימים ושנים טובים.

וכדברי אדמו"ר הרש"ב: "אלו המסייעים את עוסקי התורה "וצפית אותם זהב"... שהטבעות והבדים מרמזים למסייעים לעוסקי תורה" (אג"ק אדמו"ר הרש"ב ח"א אגרת קכ)

ניתן להקדיש לעילוי נשמת, רפואה, הצלחה וברכה.

>>לתרומה מקוונת

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
זכות גדולה להיות שותף לכולל זה!!
כ"ב טבת ה׳תש״פ
ממליץ ומזמין את כולם לתרום מעט מהמעשרות להחזקת הכולל דיינות והבית הוראה של הרה"ג מאיר אהרון שליט"א.
יושבים אברכים במשך שנים ארוכות ומשקיעים ימים ושנים בלימוד ההלכה, כדי שאח"כ נוכל להתקשר אליהם ולשאול שאלה הלכתית בחינם. אז אולי עכשיו אפשר לעזור להם בעול הכלכלי
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.