צבי סופר | יום י"ט טבת ה׳תש״פ 16.01.2020

תש"פ: אז מה צפוי לנו בכלכלה? ר' שחר וולף עושה עבורכם סדר

שנת מס 2019 הסתיימה: אלו בשורות ישפיעו על הכיס שלנו בתקופה הקרובה, מה הצפי במיסים? בהחזרי ההלוואות והמשכנתא? מה יקרה לשוק הנדלן, ומה יקרה בבורסה? האם צפויות תנודות משמעותיות? • סדרה כלכלית ובלעדית ב-COL עם ר' שחר וולף, חסיד חב"ד, בעל תואר שני במימון ומנהל עסקים, ביצע בעבר תפקידי ניהול בבנקים, וכיום בעל חברה לייעוץ משכנתאות וליווי עסקי  
 תש

לפני כחודש וחצי הסתיימה לה שנת המס, שנת 2019 הלועזית, שהיתה מאד טובה למשקיעים בבורסה, טובה לא פחות למשקיעי הנדל"ן, האבטלה היתה בשפל היסטורי וכמעט הגענו לנתוני תעסוקה מלאה במשק. השקל התחזק מאד, המדד לא הרים את הראש, יוקר המחיה לא רק שלא האמיר אלא ירד משמעותית. נדמה שתקופה כלכלית מצוינת עברה עלינו.

בטור הקרוב אני ינסה לנתח עפ"י נתוני המשק, שוק ההון, האג"ח, פרסומי ממשלה ובנק ישראל את הצפוי לנו בשנת המס הקרובה.

ראשית, על המדד במשק: כתבתי כבר בעבר הרבה על הנושא הזה, בעדינות נגדיר שהמדד כרגע 'רדום'. הנתונים שתמכו בו השנה היו בעיקר ירידת שערי המטבעות, אי עליה במיסים, ירידה במחירי הדיור (לא באמת) בגלל מחיר למשתכן. התוצר המקומי שהוזל משמעותית בגלל היבוא המקביל מחו"ל.

שוק ההון באג"ח מגלם שהאינפלציה בישראל, כלומר המדד בישראל יעלה ב1.4% בשנה הקרובה, בנק ישראל צופה עליה של 1.7% בעוד שהשאיפה שלו זה שהמדד יעלה ביותר מכך, גורם אופייני לצמיחה במשק. ז בשורה לא טובה למחזיקי המשכנתא שלקחו צמוד מדד.

הבחירות שצפויות להגיע בעוד כחודש וחצי צפויות להביא איתם הרעה לכיס של כולנו. קרוב לוודאי שכמה ימים לאחר הבחירות, הממשלה הנבחרת תאלץ להעלות מיסים. ראשית זה יהיה מע"מ שיועלה באחוז, דבר שאגב שעלול להשפיע על המדד ב- 0.6% מיידית.  לאחר מכן צפוי להתייקר מס הבריאות ומס החברות.

2. ריבית הפריים – ריבית הפריים צפויה לדרוך במקום עם נטייה לירידה מזערית. הריבית הזו נובעת מסביבת הריבית העולמית: הורדת הריבית בארה"ב וכן הריבית השלילית באירופה, מכריחות אותנו להישאר עם הריבית ברמתה הנוכחית. אך הצפי הוא שתוך כ-15 שנה הפריים יתייקר ל-4% . התייקרות בריבית הפריים היא סכנה מאד גדולה להמוני משקי הבית שנמצאים בקצה יכולת החזר שלהם במשכנתא וזה גם תמרור אזהרה לבנק ישראל שלא יוכל לעשות תהליך לא מרוסן בעניין הזה.

3. שוק הנדלן – לנדל"ן יש מגמה אחת ברורה של התייקרות ארוכת טווח. בע"ה אכתוב על זה טור נפרד. מאז ההודעה על הבחירות אנחנו רואים התעניינות גוברת של משקיעים מהארץ ומחו"ל, כמו גם הסכנה שמרחפת על תוכנית מחיר למשתכן (בחצי שנה האחרונה יש הקפאה של תכנון פרויקטים חדשים, פרויקטים שהיו עתידים להיות מחיר למשתכן הופכים למחיר רגיל).

4. שוק ההון – בשנה החולפת המניות טיפסו ב20% , השנה הטובה שהייתה בעשור האחרון בבורסה. מדד הנדל"ן עלה ביותר מ70%, כך שמי שהשקיע במדד הזה הרוויח הרבה יותר מאשר השקעה בדירה. התחזיות לשנה הקרובה מדברות כמעט כולם על עליה במדדים הללו. אך זכרו: רמת המחירים גם ככה גבוהה. ומספיק אש קטנה בין ארה"ב לאיראן בכדי למוטט את השוק. מאידך אין אלטרנטיבה לכסף (סביבת ריבית נמוכה) ולכן המגמה של שוק ההון היא לכיוון למעלה. 

הנושאים הללו נוגעים לכל אחד ואחד מאיתנו: באשראי, משכנתא והשקעות, ובכל דבר כזה כדאי להתייעץ עם מומחה. 
לכל שאלה : שחר וולף 0506442550 
[email protected]

 

 

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
המגמה היא למעלה אבל השוק יכול להתמוטט.
י"ט טבת ה׳תש״פ
מה המסקנה המעשית שאפשר להסיק משתי אמירות סותרות אלו?
תגובה
כ' טבת ה׳תש״פ
האמירה כאן שהבורסה במגמה חיובית אבל אם חלילה יהיה ארוע בקנה מידה עולמי הבורסה עלולה להתמוטט . אין כאן אמירה סותרת
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.