מאיר כץ | יום י"ב טבת ה׳תש״פ 09.01.2020

נחשף כת"י תימני בן 500 שנה - וכך מצויירים בו קני המנורה

דרכו של הרבי על אודות צורת קני המנורה בבית המקדש, שהיו אלכסוניים ולא בצורת חצי עיגול, על יסוד ציור הרמב"ם וכפי שמשמע מרש"י - ידועה ומפורסמת בשער בת רבים • אלא שבימים האחרונים נחשף בספרייה הלאומית כתב יד תימני עתיק של מדרש על פרשיות התורה, 'אלוגיז אלמג'ני', משנת 1595, הכתוב בעברית ובערבית-יהודית - ושימו לב כיצד מצוייר בו תרשים צורת המנורה
נחשף כת
הגיליון המקורי. צילום מסך: בלוג הספרייה הלאומית

מפורסמת היא דרכו של הרבי על אודות צורת קני המנורה בבית המקדש, שהיו אלכסוניים ולא בצורת חצי עיגול.

בהתוועדות שבת פרשת מטות מסעי של שנת תשמ"ב, הקדיש הרבי ביאור נרחב ביותר לבאר כיצד היו קני המנורה בבית המקדש, ובגאונות מדהימה צולל לאורכה ולרוחבה של הלכה, ומוכיח בבירור כי מוכרח להיות שקני המנורה היו באלכסון, כפי שמשמע מרש"י, ומציור הרמב"ם שהתגלה באותה תקופה, שצייר בכוונה תחילה את מנורת בית המקדש כאשר הקנים היו באלכסון. באותה שיחה הרבי גם ביאר ותירץ את כל הקושיות בנידון. כולל שאלות שנובעות מהעלם והסתר של הגלות גופא.

במהלך השנים היו שניסו, בטענות שונות, לערער על גישה זו.

בימים האחרונים, הגיע לידי אתר COL צילום מכתב יד תימני עתיק של מדרש על פרשיות התורה, 'אלוגיז אלמג'ני', משנת 1595, הכתוב בעברית ובערבית-יהודית - ובו מופיע תרשים המנורה עם קנים אלכסוניים. כתב היד עלה לאחרונה לארכיון הספרייה הלאומית.

מחבר הספר הינו דוד בן ישע. הלה חי במחצית השנייה של המאה ה-15 ומוצאו בחמדה שבתימן. כונה גם 'אלעדני' על שם ששהה תקופה מסוימת בעדן. חניך האסכולה המימונית ומאחרוני חכמי תימן שיצירתם כתובה בהשפעת הספרות העברית בספרד בימי הביניים. משכיל מובהק שהתעניין בתחומים רבים וברדיפתו אחר החכמה הרבה לנדוד ברחבי תימן. מבחינה כלכלית ומשפחתית לא שפר חלקו והוא חי חיי דחקות.

באתר הספרייה הלאומית מפרטים את רשימת חיבוריו: 'אלוג'יז אלמגני' (מהדורת י' קאפח, קרית אונו תש"ס); 'שרח אלקואעד' - פירוש יג עיקרים להרמב"ם (כתב יד); ביאור על ה'יד החזקה' להרמב"ם בצורת שאלות ותשובות (עד פרק טו מהלכות מאכלות אסורות. כתב יד); 'שרח אלפאט' מן אלחבור' - פירוש מלים קשות ב'יד החזקה'. כתב יד); 'פירוש הלכות קדוש החדש להרמב"ם' (הדפיסו צבי לנגרמן, המדעים המדויקים בקרב יהודי תימן, ירושלים תשמ"ז); פירוש על 'זיג' אלממתחן אלמט'פרי' - הערות לספר תכונה ערבי (כתב יד); פירוש על 'מעאריג' אלפכר אלוהיג" - כנ"ל (כתב יד); פירוש על 'אלתבצרה לאלכ'ארקי' - כנ"ל (כתב יד); 'שרח גיאת" - ביאור הלכות שחיטה להרמב"ם (כתב יד); 'אלג'אמע' (=המאסף) - 'מילון עברי-ערבי למשנה וליד החזקה' (מהדורת ש' גמליאל, ירושלים תשמ"ח); פירוש ס' המצוות להרמב"ם (ידוע רק מאזכורי המחבר בס' אלוג'יז אלמגני); שלוש פרודיות בסגנון המקאמה ו-19 שירים, רובם עוסקים בגורלו האישי.

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
הגביעים אמנם לא הפוכים
י"ב טבת ה׳תש״פ
אך זוהי עוד הוכחה מוחצת!
2.
ניתן להבחין גם ללוחות מרובועות בדף הנוסף
י"ב טבת ה׳תש״פ
זה החושן. לא הלוחות כמובן
י"ב טבת ה׳תש״פ
אבני השוהם, לא החושן
כ' טבת ה׳תש״פ
3.
יפה מאוד אבל כמה דגמים עתיקים עוד יותר י...
י"ב טבת ה׳תש״פ
הרוב הגדול של תמונות המנורה מימי המשנה ותלמוד אינם עם קנים ישרים. מה שאני ראיתי הם חצי עגול בחיבור למטה ועולים ישר למעלה. דיעות בהלכה והמציאות לא צריכים להיות זהים, כמו שמצאנו בציץ. הרמב"ם כתב הלכה ולא חקר המצויר בבתי כנסיות עתיקים בארץ ישראל ע"י אנשים שאמורים לדעת איך היה בבית שני.
מנין לך שהמצויר
י"ב טבת ה׳תש״פ
בבתי הכנסת היה נסיון לתאר את המנורה בבית המקדש. מנורה היא מוטיב שמופיע בהרבה מקומות.
לעומת זאת לכתוב שהרמבם כתב הלכה ולא ניסה לתאר המנורה בבית המקדש זו חוצפה.
לפי איך שאתה מסיק מסקנה פוסק לא תהיה
י"ב טבת ה׳תש״פ
דבר א' גם אם כל הדגמים בעולם היו חצי עיגול אין לנו אלא מה שאמר הרבי
דבר ב' מה שאמרת שהרמב''ם רק פסק הלכה ובשאר הדברים זה עגול הרי אדרבה בבתי כנסיות זה לא חייב להיות מדויק כי הם לא באים ללמד כלום אבל הרמב''ם שבא ללמדנו שם זה אמור להיות הכי מדויק. ודו''ק
4.
יפה מאוד אבל כמה דגמים עתיקי
י"ב טבת ה׳תש״פ
5.
נחמד ותו לא
י"ב טבת ה׳תש״פ
ההוכחה מכת"י הרמב"ם הרבה יותר משמעותית. עם כל הכבוד המאה ה15 היתה לא מזמן. זה נחמד אבל לא מהווה הוכחה חד משמעית לכאן או לכאן. התימנים הושפעו מכתבי הרמבם וזו המסורת אצלם
6.
אני מציע לכותבי התגובות
י"ג טבת ה׳תש״פ
שאם לפני שהזדרזו לכתוב את תגובתם היו מציצים בשיחה, חלק מהם כבר לא היו כותבים את שכתבו..
אין טעם לרוץ ולכתוב לפני שמכירים (לפחות באופן שטחי) את הסוגיא
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.