צביקה קעניג | יום ט' טבת ה׳תש״פ 06.01.2020

מהיום הלימוד יהיה חווייתי: תכירו את מיזם 'שיעורים בש"ס'

מיזם מהפכני וחדשני, שהצליח בארה"ב ובקרב דוברי השפה האנגלית, מגיע גם לארץ עפ"י המארגנים, "שיעורים בש"ס" שעתיד לשנות את פני ציבור אנ"ש בכל הנוגע לשיעורי תורה בגמרא ולהפיח חיות מחודשת והתלהבות בלימוד הנגלה • איך זה עובד ובמה שונה משיעורים אחרים? הרב יצחק שלמה קרביצקי, יושב ראש מכון 'הבינני', מסביר ל-COL
מהיום הלימוד יהיה חווייתי: תכירו את מיזם 'שיעורים בש

לאחר שנים של הצלחה גדולה בארצות הברית ובקרב דוברי השפה האנגלית, מביא מכון 'הבינני' את המהפכה גם לישראלים דוברי העברית. "שיעורים בש"ס", זהו שמו של הפרויקט העצום והשאפתני שעתיד לשנות את פני ציבור אנ"ש בכל הנוגע לשיעורי תורה בגמרא ולהפיח חיות מחודשת והתלהבות בלימוד הנגלה.

הרב יצחק שלמה קרביצקי, יושב ראש מכון 'הבינני' מסביר לאתרCOL:

"מטרת המיזם לחזק את לימוד הגמרא בקרב בעלי בתים באנ"ש, שיהיה בצורה רצופה, במסגרת קבועה ועם יעדים ברורים, כמובן זאת לצד הלימוד של השיעורים היומיים שקבע הרבי, חת"ת ורמב"ם, ולצד שיעורי החסידות וההלכה שישנם כיום בכל מקום ומקום. 

"לאדם הטרוד ברוב יומו לפרנסתו קיים קושי רב בלימוד הגמרא הן מצד הבנת הדברים והקשרם והן מצד הריכוז הרב הנדרש להבנת הסוגיות, לשם כך הושקעו משאבים כספיים רבים להנגיש את לימוד הגמרא בצורה וויזואלית עם המחשות טבלאות ומצגות. פרוייקט רחב היקף שנועד להביא את הגמרא אל הסלולארי והמחשב שלך.

"אז איך המיזם פועל? מדי יום עולה לאתר שיעור יומי על דף אחד לפי סדר הש"ס. לכל דף יש מגיד שיעור שמסביר ברהיטות על הסוגיה: רקע, ביטויים, מהלך, קושיות, תירוצים ועוד. הכל מסונכרן עם הגמרא כאשר הדברים מודגשים בצהוב לפי קצב ההתקדמות ועל המסך ישנם תרשימים מפורטים וחדשניים בדמות טבלאות, תרשימים, איורים מוחשיים של המושגים והמונחים כמו איברי הבהמה במסכת זבחים לפי הנושאים בדף או למשל על מהו מבוי והפירוט של הנושא במסכת שבת.

"גולת הכותרת היא הסיכום היומי שניתן מדי יום. הוא בן חמש דקות והוא מסכם את הדף באמצעים וויזואליים מרהיבים של אומנות מיוחדת שכוללת סרטונים, תמונות, ואמצעי המחשה כדי להמחיש את הדף, לעזור להפנים אותו, ולהטמיע אותו בזיכרון. הסיכום הזה מתאים גם עבור אלו שלומדים את הדף באמצעים אחרים, אבל מעוניינים להתחבר לדף באופן וויזואלי ואומנותי כדי לחדד ולהבהיר את המהלך ואת הנושאים הנלמדים.

"בנוסף לכך, האתר והאמצעים הוויזואליים מתאימים אף לשיעורים פרונטליים קבוצתיים. ניתן להקרין את השיעורים לקבוצה הלומדת יחד, כמו-כן מלמד בתלמוד תורה או מעביר שיעור יוכל להקרין זאת על המסך או פשוט לקרוא את המהלך מתוך הדף או המחשב במידה והוא מעדיף ללמד בצורה הרגילה.

"בעזרת השם נשלב באתר אפשרות של מבחן אמריקאי מדי תקופה, המסיימים מסכת בהצלחה יקבלו תעודה מאת רבני המכון. מטרת התעודה היא להחדיר את הלימוד בבית, כשמגיע האבא ורואים הילדים שבידו תעודה על סיום מסכת הוא מראה דוגמה חיה כיצד גם אבא חי ומונח בלימוד התורה.

אודות הצורך היום בלימוד התורה עם אמצעים וויזואליים, הרחיב הרב מענדל וכטר, משפיע בנחלת הר חב"ד, בראיון שהעניק למנדי קורטס ושהתפרסם במגזין 'כפר חב"ד':

"נקודת העניין היא", "שהלימוד צריך להפוך לחוויה". צריך שיהיה 'חיות' בלימוד הגמרא.

"והסיבה שזה כך, פשוטה. הבט כיצד נראה דף הגמרא. הכול נראה חיצונית אותו דבר. לא מסומן באופן ברור היכן נגמר קטע אחד ומתחיל קטע אחר. איפה השאלה ואיפה התשובה. זה לא יוצר 'חשק' ללמוד. וניקח את עיתון 'כפר חב"ד' כמשל בכדי להמחיש את הדברים. לו בעיתון לא היו תמונות אלא רק טקסט - יותר אנשים היו קוראים אותו או פחות? הרי ככל שיש יותר תמונות, וצבעוניות, זה מוסיף ומחבר את הקורא למילים. איך אומר הפתגם המפורסם? תמונה אחת שווה אלף מילים, סרטון אחד שווה אלף תמונות, וחוויה אחת שווה אלף סרטונים.

"וכך בדיוק גם בלימוד. הלומד צריך 'לחוות' את הלימוד, ליהנות ממנו. שיהיה חי. בדיוק כמו שעושים פרסומת ל'קוקה קולה', להבדיל. לא מסתפקים בטבלה או בכמה מילים שחור על גבי לבן, כי אם עושים מנורות ומסכים וכל מיני צבעים שמתחלפים ואפקטים שגורמים למוצר להיראות חי ומושך. הרי כולם יודעים שיש קוקה קולה ומכירים את המוצר ובכל זאת עושים פרסומות עליו - בכדי לחבר את האנשים אליו, שיראה חי ושימשוך. ככה צריך שיהיה לימוד הגמרא.


הרב וועכטר בשיחה עם מנדי קורטס


"ואם נחזור לעניינינו. זהו הדרך ל'געשמאק' בלימוד, לגרום ללימוד להיראות חי. שהלומד ירגיש חוויה בלימודו. וזה נעשה על ידי דבר אחד: המחשת והנגשת החומרים הנלמדים, בטבלאות, בוויזואליות, בסימון קטעים בצורה ברורה היכן השאלה והיכן התשובה. וזה בדיוק מה שנותן האתר שעולה בימים אלה לאוויר: ממחיש את הלימוד וגורם לזה להיות חוויה".

במשך מאות רבות של שנים אולם, למדו את הגמרא מהמקור, כפי שמופיע בדף. מה השתנה פתאום כעת?

"גם קליפה בעבר לא הייתה כמו היום. ה'לעומת זה' גדל והשתדרג, הפיתויים קיבלו צבעים חדשים, וכתשובת המשקל כך צריך להיות גם בענייני קדושה. אין מה לעשות. צריכים 'להחיות' את הלימוד, כפי שהרחבתי קודם. ועניין נוסף בזה, בעבר למרות שאנשים עבדו - הייתה להם יותר מנוחת הנפש, אנשים לא היו טרודים. כיום לעומת זאת כמויות המידע שהאדם נחשף אליהם מידי יום הן עצומות. כל זה פעם לא היה.

"אנו קוראים מכאן לכל אנ"ש לייסד שיעורים קבועים בגמרא, ומזמינים להרשם באתר havineini.co.il  לקבל מצגות חינם עבור השיעורים הפרונטליים שיוקמו בקהילות אנ"ש", מסכמים ב'הבנני'.

לצפייה בשיעור וידאו:

מסכת ברכות דף ב' שיעור על הדף. ושיעור סיכום:

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.