הרב שמעון אייזנבאך | יום ו' טבת ה׳תש״פ 03.01.2020

כשילד פנה לרבי: "אני מחפש את אבא שלי אולי ראית אותו?"

למה זרק הרבי את המפית מידו על השולחן, מדוע  נתן לרב יעקב יהודה הכט רק שני מטבעות, ולאן נעלם הרב חיים צימנט? • רבה של שכונת השחמון באילת, הרב שמעון אייזנבאך, עם פרק נוסף של זיכרונות - מיוחד למגזין שישי של COL • והשבוע: בקבוק משקה בהתוועדות
כשילד פנה לרבי:
צילום רקע: מאיר דהן | בעיגול: כותב השורות

בהמשך למה שכתבתי בשבוע שעבר על החסיד רבי אשר ששונקין, סיפר לי השבוע ידיד ששמע סיפור שונה ממה שכתבתי. 

לפי דבריו, כאשר נכנס ליחידות הראשונה, הרבי דיבר אליו בלשון רבים, "אתם". ר' אשר התפלא - ושאל את הרבי מדוע הוא מדבר אליו בצורה כה מכובדת, והלא הוא חסיד ככל החסידים?! הרבי אמר לו שלאחר כל התלאות שעבר, הוא נראה יותר מבוגר מאשר אביו, ומחייב הדבר להתייחס אליו כאיש מבוגר.

ר' אשר ביקש שבכל זאת הרבי לא יתייחס אליו כמבוגר, אלא כלאחד החסידים הצעירים - והרבי מילא מבוקשו.

שמעתי מבנו של הרב ג'י ג'י  (יעקב יהודה) הכט ז"ל  שבחנוכה תשל"ז התקיים כינוס לילדים - לילדים הלומדים ב'פאבליק סקול'. כנהוג אז, ניצלו את יום ראשון שיש להם חופשה כדי לכנס אותם ב-770 לכינוס חנוכה.

בסיום הכינוס הרבי חילק מטבעות של דמי חנוכה לילדים.

כל אחד קיבל שני מטבעות 'דיימס', אחד לצדקה והשני לעשות בו כטוב בעיניו. בסוף החלוקה נתן שני מטבעות גם להרב הכט ואמר לו: "מגיע לך יותר, אבל אמרו חז"ל אל ישנה אדם בנו בין הבנים..."

בהתוועדויות, הרבי היה הנוהג מפעם לפעם להכריז אודות אירועים שאמורים להתקיים בשבוע הקרוב, והרבי היה נותן משקה עבור אותו אירוע. בדרך כלל הרבי היה מורה לבעל האירוע או למי שעומד בראש ארגון שעורכים עבורו דינר שיכריז את פרטי האירוע.

כשהמכריז היה עולה לקבל את המשקה מהרבי ולהכריז, הרבי היה מאזין לדבריו ולפעמים תיקן והעיר שחסרים פרטים בהכרזה.

כשהיו עולים מקדימה היו עומדים לכיוון הקהל, אבל באופן שלא להפנות עורף לרבי מפני הכבוד - והרבי היה מביט במכריז בעת הכרזתו.

פעם עלה שליח צעיר להכריז, והחל לומר שזה יהיה בי"ג אדר ומתוך התרגשות  שכח לומר על איזה אירוע מדובר. הרבי מיד שאל בבדיחות הדעת - ובקול רם: "מה יהיה בי"ג אדר? יקראו את המגילה?" ואז השליח תיקן את עצמו והחל להכריז מתחילה על איזה אירוע מדובר.

כמו כן היה אחד שהכריז על מסיבה שתתקיים בניו הייבן ואמר את כל הפרטים, אבל הרבי שאל בקול רם: באיזו שנה?... הרבי רצה שיכריזו בצורה הכי מפורטת וברורה אודות האירוע.

• 

באחת ההתוועדויות - שבת פרשת וישב תשמ"ג - הרבי דיבר על הדינר שעומד להתקיים עבור מבצע נש"ק, ועורר על חשיבות העניין להשתתף בו. הרבי האריך לחבר בין מבצע נש"ק לעניין בניית המקווה. כשהרבי סיים את השיחה ביקש שיכריזו על הדינר ואמר שהוא מקוה שיכריזו לא באופן כפי שהכריזו בשבוע שעבר על הדינר לטובת המקווה שעשו זאת רק בשביל "יוצא זיין" [-רק כדי לצאת ידי חובה].

אותו אחד שהכריז בשבוע הקודם, לא רצה לגשת ולהכריז, לאחר ששמע שהרבי לא היה שבע רצון מההכרזה שלו בשבת החולפת וחשש להכריז שוב. כולם ממתינים והשניות חולפות. הרבי שאל: "נו?" - וזרק את המפית מידו על השולחן לאות אכזבה מחוסר ההיענות לבקשתו להכריז.

ואז הרבי אמר: "איך ווארט!" [-אני ממתין!].

מי שהתעשת היה החסיד רבי זלמן גוראריה, שאזר אומץ וקם להכריז על הדינר. לאחר שסיים הרבי נתן לו בקבוק לדינר, לא לפני שמזג לו ולעוד כמה נגידים כמו הרב חטריק ועוד.

יודעי דבר אמרו שהרבי כרך את גיוס הכספים של בניית המקווה למבצע נש"ק, משום שההיענות לבניית המקווה לא היתה כפי המצופה ולכן רמז לאותם נדיבים שתכננו לתרום לדינר של נש"ק, שיזילו מכספם גם עבור בניית המקווה. 

באחת ההתוועדויות, אינני זוכר אם היה זה בשנת תשמ"ג או אולי בתשמ"ה, הרבי ביקש בעיצומה של ההתוועדות, לתת בקבוק משקה לרב חיים צימנט -  שליחו של הרבי לבוסטון, וזאת כדי להשתתף בהכנסת ספר תורה הכללי שהוכנס בבוסטון בימים הסמוכים לאחר השבת.

בין השיחות, כאשר הרבי רצה לתת לו את הבקבוק, הוא תר אחריו בעיניו הקדושות וחיפשו בין הקהל - אך לא מצאו. הרבי קרא לרב גרונר ושאל: היכן צימנט?

והיכן היה? הוא עמד בקרן זווית. הרב חיים צימנט הלך לאחר התפילה לעשות קידוש אצל חתנו הנגיד הרב נאגעל. בעודו נחפז לחזור להתוועדות שהחלה בשעה 1:30 הוא איחר בשתי דקות ובינתיים הרבי נכנס להתוועדות וכולם ישבו ללא תזוזה, ונזהרו לא להחוות במחוג קמי מלכא.

לא אדם חסידי, עדין ואצילי כהרב צימנט יעלה על השולחן כדי להתקדם למקום בו יצטרך לדחוק את היושבים במרכז ההתוועדות מול פני הרבי. לכן הוא העדיף לעמוד מרחוק, בסוף הזאל קרוב לדלת - ומשם צפה בכל מהלך ההתוועדות, משל היה הוא אורח שנכנס לראשונה ל-770 ואינו מהין להידחף ולהשתמש במרפקיו.

כיון שעמדתי לא הרחק ממנו, ראיתי אותו עומד כל ההתוועדות מן הצד והתפעלתי מעדינות נפשו. לא היה קל כלל להקשיב לדברי הרבי, שכן ביום השבת כאשר הרבי דיבר בלי מיקרופון, קשה היה לשמוע היטב בכל פינות בית המדרש, והוא עשה אזניו כאפרכסת והתאמץ לשמוע הכל מבלי לאבד טיפה. למזלו, קומתו תמירה והוא ראה היטב את הרבי, מבלי שהעומדים לפניו יסתירו לו.

 גם כשניגנו בין השיחות ביכר להמשיך לעמוד בקרן זווית ולא להשתחל פנימה, למרות שהכניס בקבוק משקה לפני השבת עבור הכנסת ספר התורה והיה ברור שבשלב מסוים הוא ייקרא לפני המלך לקבלת הבקבוק ולאמירת לחיים.

(עבורי היתה זאת דוגמא נפלאה לשליח הרבי שפועל שנים רבות בעירו ללא פעמונים וללא צלצולים ונכנס לבית המדרש בהחבא ומתהלך בשולי השביל, כמי שאינו מחזיק טיבותא לנפשיה).

כשראה הרב צימנט שהרבי שואל את הרב גרונר משהו וביחד הם סוקרים את הקהל, הוא הבין שכנראה הרבי מחפש אותו. הוא התחיל לפלס לו דרך. אבל מה שסייע לו למצוא דרך מהירה, דרכה יוכל לעבור בין כולם לעבר בימת הרבי. היתה צעקה נדירה של הרבי שנשמעה בכל הזאל מקצה לקצה:

 "הרב ר' חיים צימנט!" (הרב - בהא קמוצה).

מיד הופנו כל העיניים לאותה פינה ממנה יצא, וצעד מעל הראשים כדי להגיע במהירות לבימת הרבי.

לאחר השבת, לאור הוראת הרבי להשתתף בהכנסת ספר התורה בבוסטון, הועמדו אוטובוסים ב-770 והתמימים נתבקשו להצטרף לנסיעה הארוכה כדי להרבות בשמחת ההכנסה. הייתי בין הנוסעים ושוב ראיתי בבוסטון, בכל מהלך האירוע את הרב צימנט, סמל ודוגמא לשלוחים שלווים ורגועים שמצליחים מאוד בעירם בבחינת מים שקטים חודרים עמוק.

כשאני מעלעל ביומני אני נזכר באפיזודות מעניינות:

א) בשבת הנ"ל - וישב תשמ"ג -  הרבי סיים את ההתוועדות 25 דקות לאחר צאת השבת! רק לאחריה, התפללו מנחה, מעריב, הדלקת הנרות והבדלה ולאחריהם שמנו את פעמנו לעבר חדר האוכל ב-1414 כדי לסעוד את סעודת השבת וסעודה שלישית ומלוה מלכה בחדא מחתא, כאשר הסעודה בעצם הפכה להיות "חזרה" על ההתוועדות הארוכה והתמימים משחזרים את שיחות הקודש אחת לאחת.

כך הרים אותנו הרבי טפח ויותר מעל הקרקע ומעל מנעמי עולם הזה.

ב) כשהרבי יצא לאחר התפילה ניגש ילד קטן לרבי ואמר לו: "אני מחפש את אבא שלי אולי ראית אותו?..."

הרב גרונר מיד לקח את הילד הצידה והרבי חייך חיוך רחב מאוד.

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
יישר כח! טור שמעשיר את כל המשפחה בארום ח...
ו' טבת ה׳תש״פ
2.
המשקה שהרבי נתן להרב צימנט היה ב
ו' טבת ה׳תש״פ
המשקה שהרבי נתן להרב צימנט היה בשבת פרשת נשא תשמ"ג ולא בתשמ"ה.
הדבר מצויין ב"תורת מנחם" של אותה שבת.
3.
יישר כח
ו' טבת ה׳תש״פ
תיקון קל -
בזכרוני שהרבי אמר: "וואו איז הרב ר' חיים צימענט"
4.
מים קרים על נפש עייפה
ו' טבת ה׳תש״פ
לקרוא ולהרגיש ב770 ממש כאילו אתה שם
5.
הרב אייזנבך תודה
ו' טבת ה׳תש״פ
אנו מתוועדים בשבתות על החומרים שלך
תודה גדולה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.