ש' בן מרדכי | יום ד' טבת ה׳תש״פ 01.01.2020

'בנימה אישית' עם הרב זלמן רודרמן: מה הספר החשוב שלו?

לכבוד ה' טבת - חג הספרים,  מארח המדור 'בנימה אישית' את את מי שנחשב כיום לסופר הפופולרי בחב"ד - הרב זלמן רודרמן •  על 'בין הדגים לזמירות', 'לפתע פתאום', 'חד בדרא'  וקריאת ספרים מהו הספר האהוב עליו ומי מודל לחיקוי עבורו  • ויש גם 5 עובדות שלא ידעתם עליו
'בנימה אישית' עם הרב זלמן רודרמן: מה הספר החשוב שלו?
ר' זלמן רודרמן (ארכיון COL)

כרטיס ביקור

הרב זלמן רודרמן הוא סופר ומחנך, בן 51, מתגורר בכפר חב"ד ולו שמונה ילדים, ונכדים .

פתח תקווה

עיר ילדות עם קסם מיוחד שנשען על עומק היסטורי ("אֵם המושבות") ועל שילוב יוצא דופן בין כל סוגי האוכלוסייה. אם כי עליי להודות, שכשאני מבקר היום בעיר, יותר מחמישים אחוז משכונותיה ומרחובותיה אינני מכיר. העיר הזו עברה בשני עשורים האחרונים תנופת התפתחות בלתי רגילה.

כפר חב"ד

יישוב קדוש ויקר, עם הרבה תורה וחסד, ועם פוטנציאל עצום של קדוּשה ותפארת. אם כל תושב יגלה עוד קצת אכפתיות, מעורבות ורצון טוב, המקום אכן יצדיק את מעמדו כ'בירת חב"ד בארץ הקודש'.

שבועון 'כפר חב"ד'

עיתון שהרבי החשיב וייקר עד מאוד. נושא את דבר ליובאוויטש ברמה כבר כמעט 40 שנה. כל הכבוד לעורכים ולצוות, על ההתמדה המרשימה ועל העניין שהם מצליחים לייצר כל שבוע מחדש.



עלון 'שיחת השבוע'

גיליון נהדר שגם אחרי כל כך הרבה שנים עדיין לא נס לחו ועדיין עולה על כל שאר עלוני השבת באיכות תכניו וברמת הגשתו. עריכה משובחת שמצליחה בכל גיליון מחדש להגיש חומרים אותנטיים מרתקים, בצד מאמר מערכת רלוונטי, חד ומדויק. 

שבועון 'בקהילה'

כתבתי בו בעבר ואפילו ערכתי אותו במשך תקופה. עדיין שומר לו בלב חיבה וזוכר לו חסד נעורים. אבל כבר שנים אינני קורא עיתונים ועל כן איבדתי איתו מגע של ממש.

בין הדגים לזמירות

סדרת ספרים חביבה של סיפורים על גדולי תורה וחסידות, ועל יהודים טובים בכלל, מסודרת לפי פרשות השבוע. מפעם לפעם אני פוגש אנשים שאומרים לי, כי בשולחן השבת שלהם נהוג להקריא מתוכם סיפורים.

לפתע פתאום

שם מוצלח (לדעתי המאוד לא אובייקטיבית...) לסדרה של ארבעה ספרים, שהילדים ובני הנוער אוהבים. בכל ספר ארבעה סיפורים המשלבים ישן עם חדש. עלילות היסטוריות עם מעשיות בנות ימינו.

קריאת ספרים

דבר חשוב מאוד שלמרבה הצער פוחת והולך. הילדים של היום מכורים למחשב וממעטים לקרוא. וכשהם כבר קוראים ספר, זה בהרבה מקרים קומיקס שהוא למעשה סוג של... סרט. לא הייתי גוזר איסור על הקומיקסים, אבל חשוב לשמור על מינון נכון של צריכתם. ולדאוג שהילדים יקראו. לא זו המסגרת לפרט את כל הטובות הגנוזות בקריאה.


מגיש לספרן הראשי של ספריית חב''ד בניו יורק, הרב שלום בער לוין, שניים מספריו


בית הכנסת 'נחום יצחק'

פינת חמד חסידית בכפר חב"ד, עם לא מעט דמויות נהדרות להביט עליהן ולהתבסם מעושרן האישי והרוחני. לא פעם אני יושב ומתבונן במתפללים הוותיקים ב'שטיבל', וחולם לכתוב ספר ביוגרפיה על כל אחד מהם...

דידן נצח!

געגועים לתקופות שבהן ליובאוויטש הייתה מלוכדת ושמֵחה באמת. כולנו כמובן מתפללים ומאמינים שעוד נחזור לימים כאלה, של אור ושל התעלוּת, תכף ומיד ממש!  

אתגר הדור

להצליח להעביר את מסר השמרנוּת והשורשיוּת, בעידן שבו המציאות משתנה לנו מול העיניים במהירות מטורפת ושמיטב המוחות היצירתיים והמעוּותים עושים הכול על מנת להסיח את דעתנו ולגנוב את אישיותנו, בכל רגע נתון.

מודל לחיקוי

בימים אלה אני משלים כתיבת ספר על החסיד ר' בערל גורביץ' ז"ל, מן העיירה יעֶר בצרפת. אדם שניצל כל שנייה בחייו ללימוד תורה ולעשייה, ושבניגוד לכל סיכוי סטטיסטי והגיוני, הקים שבט משפחתי מפואר, ועמד בראש מוסדות בית רבקה בצרפת במשך כמעט שישים שנים. הוא בעיניי מופת יהודי-חסידי ומודל מושלם לחיקוי.

הספר האהוב עליך

תהילים... ספר שהכול בו. מתיקות קדוֹשה, תחינה והשתפכות נפש, יופי מילולי אין סופי ועוד ועוד.



חד בדרא

הספר הכי חשוב שלי. בדיוק היום יצא לי לומר לשליח נכבד באירופה עמו נפגשתי, שאני חש בעל זכות עצומה בגין הספר הזה. אין כמעט שבוע שבו איני מקבל ד"שים חמים מיהודים, מכל מיני חוגים, שקריאת הספר חוללה בחייהם מהפך של ממש. לאחרונה ממש סיפר לי אברך שמגיע מחוגי הקנאים במאה שערים. הוא התקרב לחב"ד במסגרת הפעילות של 'מעייני ישראל', אך אשתו לא הלכה אחריו בעניין זה. לפני זמן מה נקלע לידיה 'חד בדרא' והיא קראה אותו. בסיומו אמרה לבעלה: "כעת אני מבינה סוף סוף מה מצאת ברבי ובחב"ד". ומאז הכול אצלם זורם על מי מנוחות.

חינוך

עבודה עקבית שמצריכה הרבה מחשבה והמון לב. אבל שני היסודות הכי חשובים (לעניות דעתי) הם, קבלת עול ודוגמה אישית. במיוחד בדור רב תהפוכות ופיתויים כשלנו.

ר' יוחנן ספרנאי

יהודי מיוחד במינו (שהוא גם גיבור ספרי האחרון, 'ההבטחה'). האיש המופלא הזה, שכבר חצה את גיל 90 (עד מאה ועשרים!), קם כל בוקר בחדווה, הולך לבית הכנסת להתפלל, סועד פת שחרית ואז יוצא לכמה שעות של הוראה פרטנית מקדמת עם בני נוער. מה אפשר להגיד? מעורר השראה.

יעד לשנה הקרובה

ללמוד יותר תורה. להשתפר בכמה תחומים ש'בין אדם למקום' וש'בין אדם לחברו'. וגם... לכתוב ולהוציא לאור עוד כמה ספרים, בהם ספר אחד חשוב במיוחד, שאני ממש משתוקק לכתוב ושאפילו התחלתי כבר לעבוד עליו. אבל כדי שהברכה תשרה בו, עדיף להשאירו סמוי מן העין...



ספר שאתה כותב עכשיו

מלבד הספר הנ"ל, יש שלושה ספרים שאני עסוק כעת בכתיבתם ושבעתיד הקרוב בעזרת ה' הם יצאו לאור.

5 עובדות שלא ידעתם על הרב זלמן רודרמן:

במילים אחרות, אתם מבקשים ממני לציין חמש עובדות שהייתי רוצה שיידעו עליי... טוב, ננסה 'לגרד' כמה דברים:

1. מאז שנולדתי איני אוכל מוצרי גבינה. עוד זוכר את הוריי מנסים לדחוף לי בכוח לפה, גבינה ("בלי גבינה הגוף שלך לא יגדל"), ואני פולט אותה עליהם כמו מִזרקה.

2.  כשאני מרוכז בכתיבה, אני 'אוכל' את בוהן ידי עד כדי כאב. הרגל לא מוצלח שאני מתקשה להיגמל ממנו.

3.  הייתה לי תקופה בחיידר שהייתי שובב די גדול ושעשיתי כמה מעשי קונדס רציניים.

4.  יש משפחה שאביה השתתף בשיעור תניא 'חצי סודי' שמסרתי בהיותי בחור, לתלמידי ישיבות ליטאיות בבני ברק, ובזכות זה הוא וכל משפחתו בחב"ד.

5.  רבים חושבים עליי שאני טיפוס מאופק מאוד, אבל האמת היא שאני רגיש ביותר ודמעתי מצויה כמו 'סבתא זקנה'.

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
פשששששש כל הכבוד מצוין !!!
ה' טבת ה׳תש״פ
אנחנו נהנים ומחכמים מספריך עלה והצלח !!! ותודה רבה
2.
יישר כח לרב רודרמן
ו' טבת ה׳תש״פ
תודה ויישר כח על ספרים בעלי רמה ספרותית וחינוכית מעולה ביותר.
המשך בשליחות חשובה זו והצלח במאוד בעזרת השם.
3.
יישר כח!
כ' טבת ה׳תש״פ
כל הכבוד לעורך המדור בנימה אישית - 'ש. בן מרדכי' על השפה הבהירה והקולחת, והעריכה המעניינת!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.