שלמה מן | יום ב' טבת ה׳תש״פ 30.12.2019

עורך הדין מכפר חב"ד שמנהל מאבק עיקש בבית הדין בהאג

בעוד במשרד החוץ ומשרד המשפטים בישראל עדיין יושבים על המדוכה כיצד למנוע את החלטת בית הדין הבינלאומי לפתוח בחקירה נגד אישים בישראל,  מנהל עו"ד מרדכי ציבין לבדו, מזה שש שנים, מאבק עיקש נגד ביה"ד  • ומה הוא מייעץ למדינת ישראל לעשות?
עורך הדין מכפר חב
עו"ד מרדכי ציבין ביהמ"ש הפלילי הבינ"ל בהאג

בעוד פרשת בית הדין הבינלאומי לפשעים (ICC) בהאג כובשת כותרות, וגורמים במשרד החוץ ומשרד המשפטים בישראל יושבים על המדוכה כיצד למנוע את החלטת בית הדין לפתוח בחקירה נגד אישים בישראל - פוליטיקאים, אנשי צבא, משרד החוץ, ואישים הקשורים להתנחלויות - מנהל עו"ד מרדכי ציבין לבדו מאבק עקשני נגד ביה"ד בהאג, זה למעלה משש שנים.

מאבקו של ציבין מתנהל ללא סיוע, ומבלי שעירב גורם ישראלי או  גורם אחר כלשהו.

ציבין, העוסק בין היתר במשפט ובפשיעה בינ"ל, אינטרפול והסגרות, היה הראשון שהגיש תלונה - כבר בשנת 2013 - לבית הדין בהאג כנגד ראשי הרשות הפלסטינית וארגון הטרור חמאס.

ביהמ"ש התכתב עימו והודיע, כי עדיין אין לבית הדין סמכות נגד הרשות הפלסטינית, באשר אין היא מוגדרת כמדינה - וכי הרשות לא קיבלה את סמכות בית הדין.

אולם, לאחר שהאו"ם העניק לרשות מעמד של מדינה משקיפה בשנת 2015, והרשות קיבלה על עצמה את סמכות בית הדין, פנה ציבין שוב לביה"ד וביקש התייחסות לבקשתו לפתוח בחקירת אישים ברשות הפלסטינית ובחמאס, כאשר המשמעות המעשית היא מעצר אישים אלה לצורך חקירה, דבר שממנו מאוד הם חוששים, ואשר יכול להתפתח למאסר ולעונשים חמורים.

המכתב מבית הדין בהאג לעו"ד ציבין

למרות פניות חוזרות ונשנות, ציבין לא נענה. יש להניח כי בהחלטת התובעת לקבל אישור מביה"ד להתחיל בהליכי חקירה, גם נגד החמאס - יכללו כל האישים מהחמאס, המנוים בבקשה של ציבין.

על החשש של אבו מאזן להסתבך עם האג בשל התלונה של ציבין, כתב נחום ברנע, מבכירי הפרשנים בישראל, בטור השבועי שלו ב'ידיעות אחרונות', ב-15/8/2014:

"האם אבו מאזן מתכוון להתלונן על ישראל בהאג?" בשיחות עם דיפלומטים זרים הוא אומר פחות או יותר כך, אני להאג לא רוצה ללכת... הוא לא הולך לשם כי כך התחייב לאובמה. הוא חושש מתלונה נגדית שתסבך אותו ואת הרשות.

מאז 2013 מונחת בהאג תלונה כזאת שנוסחה על ידי שני  עורכי דין פרטיים, מרדכי ציבין ואורי יבלונקה. התלונה מייחסת לאבו מאזן אחריות לירי רקטות מעזה... מכוניות תופת ופיגועי התאבדות. אבו מאזן הפך בעיני המתלוננים (-ציבין ויבלונקה) לאחראי, לאחר שהאו"ם הכיר ברשות שהוא עומד בראשה, כמדינה משקיפה. תלונה של אבו מאזן לביהמ"ש תפתח את הדלת לדיון בתלונה הנגדית".

בעבר כבר פעלו עורכי הדין יבלונקה וציבין באמצעות המשפט הבינ"ל נגד החמאס, תלונה שהוגשה בבלגיה, לעצור אנשי חמאס, ותלונה לאיחוד האירופי (EU), שלא לתקצב גורמים בעזה, כאשר הכספים מנוצלים על ידי חמאס למעשי טרור בישראל, הפוגעים גם באזרחי האיחוד האירופי.

עוד טוען ציבין כי, לעניות דעתו, יקשה על המדינה להתמודד עם הנחת בית הדין כי הרשות הפלסטינית מוכרת כמדינה, לפחות בכל הקשור להחלת סמכות ביה"ד עליה.

הדרך היחידה, לדעתו, היא להוכיח לבית הדין בהאג כי אין לו סמכות על אירוע מסוים שישראל שפטה במידה ראויה.

לדעת ציבין, אין דרך להתמודד עם הטענה בדבר העברת אזרחים לשטח כבוש, התנחלויות, פרט לטענה כי הרשות אינה מדינה מוכרת.

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
יישר כוח גדול לעו"ד מרדכי ציבין
ב' טבת ה׳תש״פ
ובאשר לבית הדין בהאג - עם כל הכבוד לזה שהעולם מכיר בו - מדובר על פושעים מסוכנים ברמה בינלאומית ולא בבית דין לגיטימי. וככאלה הטיפול בהם צריך להתבצע ע"י סוכני המוסד.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.