הרב משה מרינובסקי | יום כ"ט כסלו ה׳תש״פ 27.12.2019

תחת אבטחה כבדה: כך הודלקו הנרות במדינה הלוטה בערפל

גורמים שונים ניסו לשכנע את השליח להונג קונג, הרב מרדכי אבצן, לוותר על ההדלקה המרכזית, בעקבות המהומות הסוערות במדינה • כשפנה הרב אבצן להתייעץ עם גורמי הביטחון, הם היו נחרצים בדעתם שכן לקיים את האירוע כסדרו ואף הציעו את כל שירותי האבטחה • בריאיון ל'כפר חב"ד' מספר הרב אבצן על המצב הביטחוני הרעוע, ההדלקה המרגשת וגם: ההדלקה הראשונה בהיסטוריית הונג קונג שנתקלה בקשיים לא צפויים • אתר COL מגיש קטעים נבחרים מהכתבה המדוברת
תחת אבטחה כבדה: כך הודלקו הנרות במדינה הלוטה בערפל
הרב אבצן בהדלקה בהונג קונג (צילום: באדיבות השבועון 'כפר חב"ד')

ימים לא פשוטים עוברים על הונג קונג (צמד מילים בסינית שפירושן 'הנמל הריחני'). עד לפני כעשרים שנה הייתה המדינה מושבה בריטית, ואז הוחזרה לידי סין על פי הסכם ישן בין שתי המדינות. אף שמבחינה מדינית כיום היא חלק מסין, במובנים רבים היא מדינה בפני עצמה. יש לה מערכת משפט ומערכת כלכלית עצמאית ולפחות מעל פני השטח רק הצבא ומדיניות החוץ נשלטים בידי סין.

האי הונג קונג נחשב סמל של כלכלה משגשגת ומשמש מוקד עולמי לסחר בין-לאומי.

זה שנים מתנהלים במדינה ויכוחים ועימותים בין המצדדים באופיה המיוחד והדמוקרטי ונאבקים על זכויות האזרח, ובין גורמים ממשלתיים הכפופים לסין הקומוניסטית ולשלטונה.

במדינה מתנהלים ויכוחים בנוגע לתקנות להגבלת חירויות האזרח, זכות הצבעה בבחירות והמחלוקת מי זכאי לפרש את חוק היסוד של המדינה.

בשנה האחרונה החריפו העימותים הללו על רקע המגמה של הממשלה לאפשר הסגרת תושבים מהונג קונג לסין. מאות אלפים יצאו לרחובות בדרישה לבטל את תוכנית ההסגרה, וגם כיום, לאחר שנציגי השלטון חזרו בהם מהרעיון, עדיין לא שככו המהומות.

המשטרה נחלצה לאבטח

על רקע המצב במדינה, שעדיין די מתוח, לקראת חנוכה היו גורמים שניסו להניא את השליח הוותיק במדינה, השליח הראשון ליבשת אסיה, הרב מרדכי שמואל אבצן, מלקיים את ההדלקה הפומבית המסורתית.

ההדלקה המדוברת נערכת כבר שלושים וארבע שנים ברציפות ויהודי המקום והתיירים בעיר כבר מצפים לה בדריכות. עם זאת, היו שטענו כי בשעה זו, כאשר לעיתים קרובות יש בעיר הפגנות ועימותים בין מפגינים לכוחות משטרה, עדיף 'להוריד פרופיל' ולוותר על מעמד הדלקה גדול וחגיגי בכיכר מרכזית בעיר.

בעקבות הקולות הללו נפגש הרב אבצן עם בכירים במשטרת הונג קונג כדי לדון בסדרי אבטחה שלכאורה נדרשים לעת כזו.

"להפתעתי", סיפר הרב אבצן ל'כפר חב"ד' בתחילת השבוע, "לא זו בלבד שראשי המשטרה לא הצטרפו לקולות הממליצים לבטל את האירוע, אלא הביעו עמדה נחושה מאוד ונחרצת מאוד בעד קיום המעמד כמדי שנה בשנה. הם הסבירו כי אדרבה, מבחינתם זו הזדמנות להוכיח שהסדר הציבורי בעיר נשמר והחיים מתנהלים כסדרם, והם מוכנים להקצות לסידורי האבטחה של מעמד ההדלקה את כל המשאבים ואת כל מצבת כוח האדם שרק יידרשו. הם חזרו ואמרו – 'זו חובתנו הבסיסית ואנחנו נמלא אותה'. ואגלה לכם למה הופתעתי. עמדת המשטרה הפתיעה אותי כי דווקא גורמים שתמיד מוכיחים ידידות ואהדה רבה פנו אלי מבעוד מועד והציגו עמדה שונה לחלוטין. אחד מהם אמר לי – 'אינני רוצה להיות רואה שחורות, אבל אני חש חובה לומר לך מה לדעתי עלול להיות אם תקיימו אירוע פומבי המוני בכיכר העיר. ההחלטה שלך, אבל אל תאמר שלא הזהרתי אותך...'. הדברים הללו היו בראשי כשהגעתי לפגישה עם ראשי המשטרה והנה אני שומע רוחות אחרות לגמרי. בכירי המשטרה אמרו ביוזמתם – 'אנחנו חושבים שהפעילות שלכם חשובה למדינה תמיד ובמיוחד עכשיו, ובמידת הצורך נשלח גם ארבעים שוטרים, פלוגה שלמה, כדי לאבטח את המעמד מתחילתו ועד סופו".

אחרי הדברים הנחושים כל כך של המשטרה, מיהר הרב אבצן לצאת בפרסום לקראת ההדלקה המרכזית. המיקום הוא באחת הכיכרות המרכזיות של העיר הגדולה, סמוך למבנה שעד לפני שנים מספר שימש את בית המחוקקים - ה'סנט' - של המדינה.

ככל שהתקרב יום ראשון בערב, אור ליום שני כ"ה בכסלו, גברה הדריכות. בבית חב"ד הכינו תוכנית עשירה של הפעלות לילדים ולמבוגרים שילוו את ההדלקה וציפו לבאות.

"לאחר מעשה", אומר הרב אבצן בגילוי לב, "אני יכול לספר כי גם בליבי היו חששות. סוף סוף המדינה מצויה באי שקט. נוסף לכך, חנוכה חל השנה בסמיכות לחגאות הנוצרים – להבדיל אלפי הבדלות – וזה אומר שאנחנו בימים של חופשות בבתי הספר, חלק מהעסקים סגורים ויהודים רבים מהקהילה המקומית בכלל לא נמצאים בעיר. מצד שני, הייתי סמוך ובטוח שבעזרת ה' ובכוחו של הרבי המשלח, נעשה ונצליח. בימי ההכנות ל'מבצע חנוכה' מדי שנה בשנה אני תמיד חושב על כך שבאחת השנים של הדלקת נרות חנוכה במסגרת 'חנוכה LIVE', כאשר הדלקת נרות חנוכה במחיצת הרבי שודרה לכמה מוקדים בעולם ובו-זמנית שודרו המוקדים ל-770 ונצפו בידי הרבי, אחד מבני הקהילה כאן בהונג קונג תרם חלק חשוב מהוצאות המבצע. בעקבות זאת התוכנית הורחבה וסודרה כך שגם אנחנו בהונג קונג היינו אחד המוקדים של ה'לראות ולהראות' ההיסטורי ההוא. בשעה מוקדמת של לפנות בוקר התקבצו כאן כמעט מאה איש להיות נוכחים בשידור המיוחד, ומי שיש לו מושג כלשהו בצורת החיים ובאופי הקהילה בהונג קונג, מבין שזה משהו עצום ועל-טבעי. וכאמור, אותו מעמד מלווה אותי במחשבותיי ב'מבצע חנוכה' מדי שנה בשנה.

"נוסף לכך, 'מבצע חנוכה' הוא אחד הדברים שבו התחלנו וביססנו את השליחות שלנו. הגענו למדינה, בתור שלוחים ראשונים לאסיה, בראש חודש אלול, וזמן קצר אחר כך התחלתי להתעניין על מקום מתאים ואישורים כדי לקיים הדלקת נר חנוכה פומבית ברשות הרבים. הבירורים העלו שהמקום הטוב ביותר הוא הכיכר המרכזית, זו שאנו אכן מדליקים בה מאז ועד היום. כשנודע לי שהממונה על האזור ועל האישורים בעירייה הוא יהודי, שמחתי. חשבתי לעצמי כי 'אחות לנו בבית המלך'. אבל כגודל הציפיות גודל האכזבות. כששמע על התוכניות והבקשות שלי, הגיב – אתה חושב שאתה נמצא בברוקלין?! כאן בהונג קונג הדבר הזה לא יקום ולא יהיה!...

"דבריו לא נעמו לאוזניי, אבל בתור שליח של הרבי, ומי ששמו מרדכי, נקטתי מדיניות של 'לא יכרע ולא ישתחוה', וברוך ה' ההדלקות נערכו בכל השנים ברציפות עם כל ה'שטורעם'. ובלי גוזמה, זה האירוע היהודי השנתי הגדול ביותר במדינה, בין השאר כי הוא מושך אליו את כל המשפחה. לצד ההדלקה יש קרנבל לילדים וגם תוכניות למבוגרים וההדלקה נערכת אחרי כשעה וחצי של 'חימום האווירה' מתוך שמחה ותוכן יהודי.

"לכן כל השנים אני מייחס לכך חשיבות רבה, וכפי שאמרתי לאנשי הקהילה - אסור לנו לוותר על כך גם השנה. להפך, כשהמצב במדינה נראה נעים פחות, צריך להוסיף אור ולהגביר את הטוב והרצוי".

• הכתבה המלאה מתפרסמת השבוע בשבועון 'כפר חב"ד'

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.