צבי סופר | יום כ' כסלו ה׳תש״פ 18.12.2019

איך מונה הרב ירוסלבסקי ומתי הרבי כינה אותו 'רבי יהודה'?

התוועדות י"ט כסלו בנחלת הר חב"ד, נחגגה אמש בסימן שנת היובל להקמת נחלה על ידי הרבי, ולצד הדפסת תניא היובל באלף עותקים, ועד נחלת הר חב"ד בראשות הרב מרדכי גורודצקי, הפתיע את התושבים בתשורה היסטורית ייחודית: "הנחלה של הרבי" • ב'תשורה' המדוברת, קטע מרתק על מינויו של הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי כמד"א וההוראה שהתקבלה מהרבי, ומתי הרבי כינה אותו 'רבי יהודה'?
איך מונה הרב ירוסלבסקי ומתי הרבי כינה אותו 'רבי יהודה'?
שנ"ז ברגר והמד"א ירוסלבסקי. הרבי כינה אותו 'רבי יהודה'

התוועדות י"ט כסלו בנחלת הר חב"ד, נחגגה אמש בסימן שנת היובל להקמת נחלה על ידי הרבי, ולצד הדפסת תניא היובל באלף עותקים, ועד נחלת הר חב"ד בראשות הרב מרדכי גורודצקי, הפתיע את התושבים בתשורה היסטורית ייחודית: "הנחלה של הרבי" ובה הצצה להתייסדות והתפתחות נחלת הר חב"ד בשילוב הוראות הדרכות ואגרות קודש מהרבי. בתשורה החדשה – 105 עמודים – משולבים זכרונות תמונות ומסמכים המציגים היסטוריה וגם אקטואליה, מאז הרבי בירך על הקמת נחלה ועד תיעוד חגיגות היובל.

הפקת התשורה בוצעה על ידי תושבי נחלת הר חב"ד; העורך – הסופר החסידי ר' שניאור זלמן ברגר, גרפיקה – ר' בועז שרון, והתשורה הוקדשה לעילוי נשמת תושבי נחלה היקרים, הרב זלמן לוין ורעייתו ד"ר שפרה לוין (ברגמן).

התשורה "הנחלה של הרבי" חולקה לקראת סיום החלק הרישמי של ההתוועדות, ורבים בקהל החלו לקרוא בשקיקה את תולדות השכונה של הרבי, ולאחר ברכת המזון, כאשר קבוצות קבוצות ישבו להתוועדויות, נצפו רב השכונה הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, ועורך התשורה ר' שניאור זלמן ברגר, מעיינים בתשורה והאחרון מספר כי השיחה נסובה על מינוי כבוד הרב למרא דאתרא דנחלת הר חב"ד ובשולי סיפור זה, צויין בתשורה כי הרבי באגרת קודש כינה את הרב "רבי יהודה". הרב התפלא על כך, אז הנה המקור שמתפרסם כעת: אגרות קודש, חלק כו, אגרת ט'תתיט, האגרת היא אל ראש עיריית קרית מלאכי והרבי מודיע לו כי קיבל דרישת שלום באמצעות הרב ירוסלבסקי: "פ"ש על ידי רבי יהודה".

והנה השתלשלות האירועים שקדמו למינוי הרב ירוסלבסקי כרב השכונה, כפי שהתפרסמה בתשורה שחולקה אמש:

במקביל לדאגה בגשמיות, החל הרב בנימין גורודצקי לדאוג גם לרוחניות, ולכל לראש לרב מורה הוראה לשכונה החדשה. הוא פנה בנידון לרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, אז אברך צעיר שבאותה תקופה חיפש בהוראת הרבי אחר משרת רבנות מתאימה, אלא שהצעות רבות שהוצעו לו - הרבי שלל, וכעת באה ההצעה לכהן כרבה של השכונה שעתידה לקום בקרית מלאכי. הרב ירוסלבסקי חשב כי הצעה זו לא תאושר על ידי הרבי:

"הגיע אלי הרב בנימין גורודצקי בהצעה לכהן כרבה של השכונה החדשה, השבתי לו שעלי לשאול את הרבי, ואיני בטוח שלזה התכוון הרבי כשהציע לי להתעניין ברבנות, לאחר שהיו כבר כל כך הרבה הצעות שאותן הרבי שלל. כתבתי לרבי על ההצעה החדשה, אך הרב חודקוב ע"ה ענה לי שלא אקבל מענה על שאלה זו, ושעלי להחליט על כך בבחירה עצמית. כששמעתי זאת החלטתי שכנראה ההצעה הזו אינה בשבילי, וכתבתי לרבי שהחלטתי לדחותה. לא עבר זמן רב ושוב פונה אלי הרב גורודצקי, והפעם מודיע לי שעליו לפגוש אותי בצורה דחופה. קבענו להיפגש, אני זוכר שהיה זה במלון 'דבורה' בתל אביב, ובפגישה הזו הוא אומר לי: 'שמעתי מעבר לים שאתה לא רוצה לנסוע לקרית מלאכי, אבל היו רוצים שאתה כן תיסע לשם'. למזלי כבר הכרתי את הטרמינולוגיה הזו, ולא הייתי צריך יותר מאשר 'מעבר לים', ו'היו רוצים' בשביל להבין שהמדובר בהוראה מלמעלה".

מחבר ה'תשורה' הרב ברגר (משמאל), והרב מרדכי גורודצקי

כשהיה ברור כי יש 'הוראה מלמעלה' סרו כל הספיקות והרב ירוסלבסקי השיב בחיוב להצעת הרבנות, לשכונה העתידית. ומאז במשך יובל שנים ולאורך ימים ושנים טובות, הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, מכהן כרבה של נחלת הר חב"ד, אך בפועל מעמודי התווך של קרית מלאכי כולה ובמקביל מנהל כיום את בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש. ולמרות תפקידיו הבכירים, הרב ירוסלבסקי מדבר עם כולם בגובה העיניים, ועד לפני מספר שנים, רבים מעולי בוכרה וגרוזיה וגם אחרים, כינוהו בפשטות אך בכבוד רב: "רבי יהודה" ומתברר כי יש לכך גם גושפנקא מהרבי, שכן באגרת לאחד מבכירי העירייה, הרבי מדבר אודות הרב ירוסלבסקי ומכנהו "רבי יהודה".

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
רבי יהודה בוטראשוילי
כ"א כסלו ה׳תש״פ
מוזר
כ"א כסלו ה׳תש״פ
מה אתה מתכוון רבי יהודה בוטרשוילי בתמונה זה הרב מרדכי גורדצקי ועורך הספר שניאור שלמן ברגר
2.
הרב בוטראשוילי היה ברוסיה
כ"א כסלו ה׳תש״פ
האגרת משבט תש"ל. הרב בוטראשוילי עלה בתשל"א
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.