הרב נחמיה וילהלם | יום י"ד כסלו ה׳תש״פ 12.12.2019

מדוע הרג המלך שני ציירים ומה עשה השלישי כדי לצאת בחיים

הרב נחמיה וילהלם מבית חב"ד בנגקוק תאילנד ממתיק את שבת פרשת וישלח עם סיפור לצד הסבר חסידי • מדוע כשסוף סוף מאיר השחר והמלאך מבקש ללכת, יעקב אבינו  במקום לשמוח שהוא מתפטר מהבריון שרב איתו - מעכב אותו ומבקש ברכה? ומה זה מלמד אותנו על אתגרים?
מדוע הרג המלך שני ציירים ומה עשה השלישי כדי לצאת בחיים
הרב נחמיה וילהלם (ארכיון COL)

מסופר על מלך עריץ שרצה לפרסם את תמונתו ברחבי המדינה, שכולם יכירו את מלכם הנערץ.

אלא שלמלך היו שני מומים - היתה חסרה לו עין אחת והיה קטוע רגל ימין. אז איך יפרסם תמונה כזו, שתגרום לו בושה וביזיון... למרות זאת, דעתו היתה נחרצת לפרסם את תמונתו ברחבי הממלכה.

למחרת הוציאו משרתי המלך כרוז: "כל הציירים בממלכה המוכנים לצייר את המלך יבואו על שכרם בנדיבות רבה".

אל הארמון הגיעו שלושה ציירים.

הצייר הראשון צייר את המלך כפי שהוא - בלי עין אחת וקיטע רגל ימין. כעס עליו המלך ואמר: "כיצד אינך מתבייש לצייר אותי כך. הרי כולם ילעגו לי" - והוציא אותו להורג.

הצייר השני ראה מה קרה, הסיק מסקנות וצייר את המלך עם שתי עיניים ושתי רגליים. ראה זאת המלך וכעס: "אתה עושה ממני צחוק? כך אני נראה?" - והוציא אותו להורג.

ראה זאת הצייר השלישי ולאחר מחשבה אמר למלך: "אני אצייר אותך ואתה תהיה מרוצה. בשבוע הבא תזמין את כל נכבדי הממלכה ונחשוף את הציור בפני כולם..."

לאחר שבוע התקיימה מסיבה רבת משתתפים, הלוט הוסר מעל הציור וכשראה המלך את הציור התפשט חיוך רחב על פניו.

בציור נראה המלך כגיבור מלחמה, רוכב על סוס ודורך את קשתו. פניו הביעו ריכוז ועינו האחת הייתה סגורה כדי לכוון את חיצו. רגל ימין שלו הייתה מוסתרת בצידו של הסוס וכך ראו רק את רגלו השמאלית.

כך השכיל הצייר להסתיר את מומיו של המלך ולהפוך אותם ליתרונות.

בפרשת השבוע אנחנו קוראים על המלאך שמגיע ונאבק עם יעקב ופוגע לו בגיד הנשה. כשמתחיל לעלות השחר, המלאך פונה ליעקב ואומר לו: "שלחני כי עלה השחר", ויעקב עונה לו" "לא אשלחך כי אם ברכתני".

הסיפור הזה נשמע מוזר. יעקב שוכח כמה דברים קטנים מעבר לנהר וחוזר לבדו לאסוף אותם. באמצע הלילה, במקום חשוך קופץ עליו איש ונאבק איתו כל הלילה. כשסוף סוף מתחיל השחר להאיר והאלמוני רוצה ללכת, יעקב היה צריך לשמוח שהנה הוא מתפטר מהבריון הזה שרב איתו, ובמקום זאת הוא מעכב אותו ומבקש ממנו ברכה?

כתוב על כך, שיעקב אבינו מלמד אותנו מסר מאוד חשוב לחיים. בכל הזדמנות של אתגר, אל לנו לברוח אלא עלינו לצאת מכך מבורכים יותר.

מישהו מנסה לפגוע בך? להנמיך אותך? אתה לא נפגע אלא רואה איך מתוך זה תוכל לצמוח. בזה יעקב בנה לנו את דרך החיים היהודית: לא לברוח מהרע ולהמשיך הלאה, אלא לראות איך אני בונה את עצמי מתוך האתגר.

יעקב אומר לעצמו: נלחמתי כל הלילה, יצאתי פצוע ועכשיו אחזור כך אחרי שבזבזתי לילה? מה פתאום, לא אשלחך כי אם ברכתני, אני לא מעביר את הלילה הזה עד שאראה שיוצאת לי ברכה והכל היה שווה. ובאמת המלאך מברך את יעקב ומשנה את שמו לישראל.

כלומר, מה שעד היום היה נעשה בעקבה וברמייה - 'יעקב', ייעשה מעתה בצורה ישרה ומתוכננת עם הראש - "ישראל" אותיות לי ראש,

לכולנו יש מצבים שאנחנו מרגישים לפעמים שהמלאך נאבק איתנו ולא משחרר, וכבר מחכים לרגע שנגיד שזה מאחורינו, אבל כאן התורה מלמדת אותנו שעלינו לדעת שאתגרים בחיינו הם אלו שגורמים לנו להיות מי שאנחנו, והם אלו שמעמידים אותנו בגובה הנכון  - ולכן עלינו להפיק מכל אתגר ברכה גדולה.

יהי רצון שנזכה להפוך כל קושי לאתגר וכל בעיה לברכה כך נצליח להפוך את האתגר הגדול של הגלות שלנו לברכה גדולה של גאולה בקרוב ממש.

שבת שלום

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.