מערכת COL | יום י"ג כסלו ה׳תש״פ 11.12.2019

לראשונה: חסיד ידליק החנוכיה באירוע השנתי של הבית הלבן

משה מרגרטן, חסיד סקווירא, ידליק את המנורה במסיבת החנוכה של הבית הלבן, שתתקיים הערב • שליח חב"ד ישא דברים • מה הסיפור מאחורי הבחירה במרגרטן? מדוע הבית הלבן התעקש להביא דווקא חנוכיה פשוטה שהייתה בכלא? ואיך כל זה קשור לאישה שפרצה בבכי באמצע 'מה נשתנה' של ילדיה בכלא?
לראשונה: חסיד ידליק החנוכיה באירוע השנתי של הבית הלבן
משה מרגרטן לצד ג'ארד קושנר. מצידו השני, השליח הרב לוי שמטוב

במסיבת חנוכה השנתית של הבית הלבן, שתתקיים הערב (רביעי) יהיה לראשונה ייצוג של הקהילה החסידית בארצות הברית - כאשר משה מרגרטן, חסיד סקווירא, ידליק את החנוכייה באירוע השנתי.

זו תהיה הפעם הראשונה שחסיד מדליק את החנוכייה באירוע השנתי של הבית הלבן. ההדלקה תתקיים, כמובן, ללא ברכה. 

הבית הלבן מארח את מסיבת חנוכה שבועיים מוקדם יותר, בגלל עונת החופש בסוף השנה האזרחית.

את הסיפור מגולל יונתן דון באתר Boro Park24.

משה מרגרטן היה זה שהגה לראשונה את רעיון הרפורמה לשחרור מוקדם של אסירים שנשפטו על עבירות של צווארון לבן, והיה זה שהצליח לגרום לנשיא טראמפ לחתום על הצעת החוק שעברה בשנה שעברה בסנאט האמריקני. 

על ההזמנה לבוא ולהדליק את החנוכיה, הוא מספר: "קיבלתי טלפון מהבית הלבן לפני חודש ואמרו לי שהם שוקלים להזמין אותי. הם ביקשו מידע, השירות החשאי רצה לדבר איתי, כותב הנאומים התקשר אליי, הם אמרו לי שאני יכול להזמין אנשים".

מרגרטן החליט להזמין לטקס את האנשים שסייעו לו בעברת החוק. "במיוחד אלה שהיו איתי בהתחלה, כשכולם צחקו על זה", אמר.

מרגרטן העביר את הזכות לנאום אל הרב צבי בויארסקי ממכון 'אלף', חסיד חב"ד המסייע לאסירים יהודים בבתי הכלא. הנאום של הרב בויארסקי יימשך כשתי דקות, והוא יתמקד בנושא הגאולה.

ייתכן שמשה מרגרטן ישא גם הוא דברים והנאום שלו יתייחס גם ל"כוח השיקום והסיכוי השני". שני הנאומים יתקיימו במסיבה השנייה, זו שמתקיימת בערב, לעומת המסיבה שמתקיימת אחר הצהריים, עם נאומים ודוברים נפרדים.

האנשים המתכבדים בהדלקת הנרות בבית הלבן הם בדרך כלל יהודים שאינם שומרים לעת עתה על קיום תורה ומצוות, עם מסרים שנועדו לקדם את יעדי הנשיא. כך, למשל,  בתקופת נשיאותו של ברק אובמה, הדליקו את החנוכיה ילדה יהודייה וילדה ערביה, כמו גם אישה רפורמית. 

הבית הלבן, כפי שעשו הממשלים הקודמים, ניסו בתחילה להשיג חנוכיה ששימשה יהודים במהלך השואה, מספר מרגרטן. "אבל אז קיבלנו הודעה מהבית הלבן שהם רוצים חנוכיה שהייתה בכלא. אמרתי להם שחנוכיה מהכלא עולה בין $2  ל-7$. הם אמרו שזה היופי בכך - שאסירים שומרים על אמונתם אפילו בכלא".

מרגרטן פנה אל הצ'פלין הרב אברהם ריכטר ושאל אם יש לו חנוכיה ששימשה את האסירים. הרב ריכטר השיב כי רכושם של כל האסירים שייך טכנית ללשכת בתי הסוהר האמריקנית.

"אל תדאג", אמר לו מרגטרן. "בקרוב תשמע מהבוס".

הבית הלבן התקשר ללשכה של בתי הסוהר והורה להם לשחרר חנוכיה. החנוכיה הראשונה שנמצאה הייתה חנוכיה קטנה וזולה. לאחר מכן נמצאה חנוכיה גדולה יותר, אותה יצרו כמה אסירים מצינורות נחושת.

זו  תהיה החנוכיה בה ידליקו הערב.

ההתעניינות של מרגרטן ברפורמה החלה בשנת 2009, במהלך ביקור אסירים בכלא. זה היה זמן קצר לפני פסח, והמתינה לצדו אם עם ילדיה הקטנים. כשהגיע האבא הכלוא, האם הוציאה שקית מלאה בהגדות ועשתה במקום 'סדר' מדומה.

"האב הקשיב לבנו אומר את ה'מה נשתנה'" נזכר מרגטרטן. "פתאום, האם הבינה כמה המצב עצוב ופרצה בבכי. כולם שם התחילו לבכות. זה היה נורא".

זה היה הרגע שהוא החל לפעול. הוא יצר קשר עם חתנו של הנשיא והיועץ הבכיר שלו, ג'ארד קושנר, שאביו שהה זמן מה בכלא, והוא סייע לו להעביר את החוק.

"הסיפור הזה," ציין, "התחיל בכלא והסתיים בבית הלבן".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.