מבט מקרוב: מנורת החנוכה של הרבי הקודם - מוצגת בתערוכה
לקראת חג החנוכה הממשמש ובא, בתערוכת ספריית ליובאוויטש, השכונת בקומה העליונה של 770, ומנוהלת בידי הספרן הרב שלום דובער לוין, מוצגת 'מנורת החנוכה' של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע.
במנורה הזאת היה מדליק כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע את נרות החנוכה, בחלל פתח היכל קדשו - חדר היחידות שלו, על גבי השרפרף העומד בחדר היחידות.
לידה מוצגת התמונה האחרונה של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, כשהוא יושב על כסא קדשו, בעת הדלקת נרות החנוכה בשנת ה'תש"י, במנורה הזאת שלפנינו, בחלל פתח היכל קדשו, על גבי השרפרף הנזכר.
בתמונה: הרבי הקודם לצד החנוכיה, בשנת תש"י, חג החנוכה האחרון לפני ההסתלקות
כמו כן מוצגת לידה, תמונת המנורה, עומדת בחלל דלת חדר היחידות, על גבי אותו גבי אותו שרפרף. ולידו עומד כסא קדשו, שעליו ישב בעת הדלקת נרוח החנוכה.
ברקע נראים שלושת חלונות חדר היחידות, הפונים לכיון שדרת איסטרן פרקוויי הסאונת.
"מכאן למדנו", אומר הרב שלום בער לוין, "שאף במקום שהחלון פונה לרשות הרבים, אין מדליקין על החלון, אלא בחלל הפתח, כפי שביאר הרבי באגרות קודש שלו (חכ"ו אגרת ט'תשצט). וכך כותב הרבי:
"נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ, ואם הי' דר בעליה, מניחו בחלון הסמוך לרשות הרבים. ולהעיר ממנהג רבותינו נשיאינו שהיו מדליקין נר חנוכה על פתח אחד החדרים ולא על החלון. וראה סוכה (לב, ב) הואיל ונפיק מפומי' דרב כהנא כו'". עד כאן דברי הרבי".
החנוכה, השרפרף והכיסא, מוצבים באותו מקום. הבוקר (צילום: ספריית ליובאוויטש)
עוד מוסיף הרב לוין, כי "בתמונה נראה הרבי הריי"צ לבדו בהיכל קדשו, בכובעו הרגיל (ולא בספוקדיק שלבש בשבתות וימים טובים). ומכאן למדנו את האמור בספר המנהגים חב"ד שמדליקין בחגירת אבנט, אבל בכובע ולבושים הרגילים".
כאמור, החל מהיום מוצבת החנוכייה בתערוכת הספריה וכל המבקר יכול לצפות בה מקרוב.
צלם COL עלה היום ולכד תמונות של החנוכיה מכל הזוויות, זמן קצר לאחר שהוצבה. צפו:
ב במנורה ציור מנורת המקדש בעיגול ולא באלכסון
תודה
אצל הרבי כמובן, היה השמן בתוך הכלי, כאשר הפתילה נשענת על דופן הנרות, כמו במנורת המקדש, ומנהג אבותינו מאז ומתמיד
ואולי פה רואים בתבליט שלא.