מערכת COL | יום י' כסלו ה׳תש״פ 08.12.2019

הרב מרגולין: "שימור חפציו של היטלר - לטובת הזיכרון היהודי"

עבדאללה שתילה, איש עסקים שוויצרי ממוצא נוצרי-לבנוני, שרכש חפצים של היטלר במכירה פומבית בגרמניה, הגיע לישראל כאורח הכבוד של "קרן היסוד" • הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה, שנכח בפגישה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, אמר: "היום אנחנו מאמינים ששימור המייצגים של היטלר הם הכרחיים עבור הזיכרון היהודי והאנושי כאחד"
הרב מרגולין:
צילום: מארק ניימן, לע"מ

עבדאללה שתילה, איש עסקים שוויצרי ממוצא נוצרי-לבנוני, שרכש חפצים של היטלר במכירה פומבית בגרמניה, הגיע לישראל כאורח הכבוד של "קרן היסוד". העברת החפצים לקרן היסוד הינה נדבך חשוב בחשיפה חיובית למדינת ישראל ומענה לתוקפיה. במהלך ביקורו בישראל נפגש שתילה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, ביקר ב"יד ושם" ונחשף לאישים ולפרויקטים חברתיים של קרן היסוד המקדמים סובלנות ושוויון.

כזכור, לפני כחודש, שתילה איש עסקים שוויצרי ממוצא נוצרי-לבנוני, רכש במכירה פומבית שהתקיימה בגרמניה את חפציו של היטלר, על מנת שהם לא יגיעו לגורמים עוינים, זאת לאחר שיו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, קרא לבית המכירות הפומביות להתעלות מעבר לשיקול הכספי ולהימנע מלמכור את החפצים הללו. שתילה יצר קשר עם חבריו ב"קרן היסוד" והעביר לטיפולם את הטיפול בחפצים.

סאם גרונדוורג, יו"ר קרן היסוד: "אנחנו עוסקים היום בסיפור שכביכול שייך לעבר, אבל בעצם הוא עוסק, לא פחות, במציאות שלנו בהווה. מציאות שמורכבת מחלקים חשוכים אבל גם מהרבה אור. לצערי, לחלקים החשוכים אנחנו נחשפים הרבה לאחרונה. התופעות של שנאה ואנטישמיות, שהיו חלק מההיסטוריה של העם היהודי לאורך אלפי שנים, והגיעו לשיא ברצח של 6 מיליון יהודים בשואה, לא משתייכות לעבר. הביקור של שתילה הוא ביקור מאוד חשוב עבורנו. אני יודע שמבחינתו זו הייתה פעולה פשוטה, אבל מבחינתו זה היה מעשה משמעותי. מר שתילה הצליח להכניס קרן אור בתוך סוגיה חשוכה בהיסטוריה של העם היהודי ושל האנושות בכלל. בעצם המעשה שלו, הוא קידם סובלנות ותקווה והזכיר לעולם כולו שבכל מקום יש אנשים הגונים שחותרים לצדק ולאחווה בין בני אדם. הוא הזכיר לנו שגם בזמנים המטורפים האלה יש אנשים טובים ואצילים. במעשיך, שתילה, אמרת לעולם: אכפת לי מהאנושות ומאנושיות. יש רבים שמדברים ומצהירים הצהרות אתה מנהיג אזרחי אמיתי. ואני מאחל לעולם שרבים ילכו בעקבותיך."

במהלך מסיבת עיתונאים שהתקיימה היום במשרדי קרן הייסוד אמר מר עבדאללה שתילה, כי: "היה לי חשוב לעשות את המעשה הזה כדי שהחפצים לא יגיעו לידיים הלא נכונות. הרבה אנשים שאלו אותי למה רכשתי את הפרטים, מבחינתי זה לא עניין של כסף, אלא סמל ולסמל אין ערך כספי. אם כל אחד מאיתנו יעשה את המעשה הנכון - המעשה הנכון ינצח. סובלנות צריכה להוביל את כולנו, זה לא נוגע לדתות שונות, סובלנות צריכה להוביל אותנו עם שכנים, חברים ומשפחה. זה לפני שלום. זה המסר שאני מקווה שיעבור מכאן. עשיתי את המעשה הזה מהלב."

אבנר שלו, יו"ר הנהלת יד ושם: "רוב רובם של הפריטים הנאספים ביד ושם הינם של היהודים שהיו הקורבנות במטרה להביא את קולם ולהציג את הסיפור היהודי בתקופת השואה. יד ושם מתנגד לסחר בפריטים מתקופת השואה- בין אם שייכים לקורבנות או לרוצחים. מר שתילה הבין את הסכנה הטמונה בנפילת פריטים אלו לידיים של אנשים העלולים לעשות בהם שימוש לרעה כגון פולחן אישיות, קידום אג'נדות ניאו-נאציות, ובנדיבותו, בחר לרכוש את הפריטים בעצמו על מנת להגן על זיכרון השואה וזיכרם של הקורבנות. יד ושם, הינו הגורם הממלכתי האמון על שימור זיכר ון מאורעות השואה ועל כן נכון שפריטים אלו, שנרכשו על ידי מר שתילה, ישמרו ביד ושם".

הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה: "היום, 55 שנים לאחר השואה, יותר ויותר יהודים מעדיפים שלא לחבוש כיפה או להיתפס בציבור כיהודים. זו מציאות מצערת מאוד ששוררת באירופה בשנים האחרונות. בהתחלה חשבנו שכל סמל שנוגע להיטלר צריך להישרף בכיכר המרכזית של ברלין כדי להעביר את המסר שלא עוד. היום אנחנו מאמינים ששימור המייצגים של היטלר הם הכרחיים עבור הזיכרון היהודי והאנושי כאחד."

הרב מרגולין הודה ל'קרן היסוד' על שדאגה שהמעשה האצילי שעשה מר עבדאללה שאתילה, יהפוך מסר חינוכי חשוב לדורות הבאים ויתועד ביד ושם.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.