הרב נחמיה וילהלם | יום ז' כסלו ה׳תש״פ 05.12.2019

כמה שעות ישן הרבי מדי לילה, ומה גילה הרבי ריי"צ על חתנו?

הרב נחמיה וילהלם מבית חב"ד בנגקוק תאילנד ממתיק את שבת פרשת ויצא עם סיפור והסבר חסידי • מדוע יעקב אבינו לא יכל להרשות לעצמו לישון בבית לבן, הרי היה עסוק בעיקר בעיסוקים גשמיים 
כמה שעות ישן הרבי מדי לילה, ומה גילה הרבי ריי
צילום: באדיבות המצלם


שאלו פעם את מזכירו של הרבי מליובאוויטש, הרב בנימין קליין, כמה שעות ישן הרבי מדי לילה?

למען האמת, אינני יודע את התשובה המדוייקת, אמר המזכיר, אך לאחר שהרבי סבל מהתקף לב בשנת תשל"ח, הפך משרדו למעין מרכז רפואי קטן בו הוא התגורר במשך למעלה מחודש. אנחנו המזכירים נכחנו במשרד עשרים וארבע שעות ביממה. באותו זמן הבחנו שהרבי מעולם לא ישן מספר שעות רצופות.

אני נזכר כיצד באחד הלילות הלך הרבי לישון בשעה 10 בלילה, ובשעה 11:30 הוא כבר היה ער וישב ליד השולחן כשהוא משיב על שאלות ועוסק במשימות אחרות. מאוחר יותר הרבי ישן כשעה נוספת.

לפני שהלך לישון, היה הרבי מתכונן לקראת הפעולות שיבצע כשיתעורר, בין אם היה זה ספר תורני בו ביקש לעיין או שאלות עליהן התעתד להשיב.

שמעתי שחמיו של הרבי, הרבי הריי"צ, התבטא פעם על חתנו הרבי - ואמר: "בשעה 4 בבוקר הוא מעולם לא ישן. או שהוא עדיין לא הלך לישון, או שהוא כבר התעורר."

בפרשתנו אנחנו קוראים על כך שכשיעקב הגיע ל"בית א-ל" הוא התפלל לה' ושכב לישון - "וישכב במקום ההוא".

אומר המדרש: "כאן שכב אבל כל עשרים שנה שעמד בבית לבן לא שכב".

ולכאורה זה לא מובן: הרי בבית לבן יעקב היה בעיקר עסוק בעיסוקים גשמיים ואם כן למה לא לעצור מפעם לפעם לשינה. כשנמצא בעבודה רוחנית, אני יכול להבין שהוא לא רוצה לפספס רגע, אבל למה בבית לבן אינו יכול לישון?

מוסבר על כך בחסידות שיעקב הגיע לבית לבן כדי לקדש את החיים הגשמיים ולהנחיל לבניו ומשפחתו את הדרך הנכונה וההפוכה מדרכו של לבן. לבן אמר: "הבנות בנותיי והבנים בניי והצאן צאני".

שני תחומים רצה לבן לנכס לעצמו: את החינוך של הדור הצעיר ואת עולם העסקים. לבן טען: אני מבין אתכם המבוגרים שרוצים להתעסק ברוחניות, כי אתם מהדור הישן וזה בסדר, אבל שחררו את הצעירים מהבית הישן הזה, תנו להם להתקדם ולא להקפיד על התורה הזו.

גם בעסקים, אומר לבן ליעקב, אם ננהל עסקים כפי שהתורה דורשת מאיתנו ללא רמיה וללא תככים לא נעשה כסף. לכן יעקב לא יכל להרשות לעצמו לישון כי הוא היה חייב להשגיח על חינוך הילדים בדרכו שלו ולניהול העסקים בדרך התורה, וכפי שיעקב אומר ללבן: "ותידד שנתי מעיניי".

את הכוח הזה הוריש יעקב לבניו אחריו. שגם כאשר לבן שבכל דור מנסה להפיל אותנו, נתאמץ לתת לילדים חינוך על טהרת הקודש וננהל את עסקינו בדרך התורה וכך נזכה לראות את הברכה שיעקב זכה בה כשפרץ והתעשר מאוד.

יהי רצון שנשכיל ללכת בדרכו של יעקב ה יוביל להצלחה בחיינו הן בגשמיות והן ברוחניות וכך נזכה להכין את העולם לגאולה אמיתית ושלימה שתבוא בקרוב ממש.

שבת שלום

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.