הרב מנחם ברוד | יום ז' כסלו ה׳תש״פ 05.12.2019

האוּמנם הציבור משתוקק לעוד יום של פיח, פקקים ועצבים?

עצוב לראות איך מתנהל הדיון בסוגיית התחבורה הציבורית בשבת. במקום לדון לגופו של עניין, בדמותה של השבת במדינה היהודית, עוסקים בשאלה אם החרדים רשאים לכפות את 'השבת שלהם' על מי שאינם שומרי שבת, ועד כמה צריך להימנע מ'פגיעה ברגשותיהם' של החרדים • מאמרו השבועי של הרב מנחם ברוד  
האוּמנם הציבור משתוקק לעוד יום של פיח, פקקים ועצבים?
אילוסטרציה: מנדי הכטמן

עצוב לראות איך מתנהל הדיון בסוגיית התחבורה הציבורית בשבת. במקום לדון לגופו של עניין, בדמותה של השבת במדינה היהודית, עוסקים בשאלה אם החרדים רשאים לכפות את 'השבת שלהם' על מי שאינם שומרי שבת, ועד כמה צריך להימנע מ'פגיעה ברגשותיהם' של החרדים.

העמדת החרדים במרכז הדיון מסיטה אותו למקום שולי, וגם הופכת את החשיבה לאוטומטית. גלי השנאה לחרדים, הנישאים בלי בושה בפי כמה מפלגות, בעזרת רוח גבית של התקשורת, מכתיבים עמדה חד-ממדית – אם החרדים אומרים משהו, צריך מייד להתנגד ולעשות את ההפך.

אחרי הצהלות והריקודים

אבל יש כאן עיוות מוחלט. החרדים והדתיים יוסיפו לשמור את השבת גם אם האוטובוסים ידהרו בכבישים מכניסת השבת ועד צאתה. הם יסתדרו גם עם ה'פגיעה ברגשות'. נכון, זה יכאב, אבל למרבה הצער יש עוד הרבה דברים בארץ שכואבים, ולומדים לחיות איתם. לא זה העניין.

מי שישלמו את המחיר האמיתי של רמיסת השבת הם המוני האזרחים שאינם שומרי מצוות. הבה נעשה תרגיל מחשבתי: החרדים והדתיים מודיעים יום אחד שאין להם עוד התנגדות להפעלת כל מה שרוצים בשבת – תחבורה, מפעלים, בנקים, משרדים, חנויות, אתרי בילוי – הכול פתוח.

אחרי צהלות השמחה והריקודים בכיכרות, עם שלטי 'עם חופשי בארצנו', איך תיראה המדינה? החרדים והדתיים יוסיפו לנוח בשבת, לשבת עם המשפחה לסעודות שבת, ללכת לבתי הכנסת, להתענג על יופייה וקדושתה של השבת. אך מיליוני אזרחים ייאלצו לוותר על השבת וללכת לעבוד.

אין אלה מחשבות היפותטיות. כבר היום מאות אלפי יהודים נאלצים לעבוד בשבת. העובדים בקניונים, במסעדות, בתחנות הדלק ובאתרי הבילוי הפתוחים בשבת, לצד עובדים במוקדי השירות של חברות התקשורת, במקצת המפעלים וענפי החקלאות, ובעוד שורה ארוכה של גופים – כל אלה איבדו את השבת שלהם. גם אם הם רוצים לנוח עם בני משפחותיהם בשבת, הם אינם יכולים לעשות זאת, מחשש שיאבדו את מקום עבודתם.

מתגעגעים לפיח?

לאן יגיעו הדברים אם עוד ועוד מערכות יתחילו לעבוד בשבת? הלוא הפעלת כל המערכות האלה דורשת כוח אדם, וכל מערכת שפועלת גוררת עוד ועוד מערכות הפועלות בסנכרון עמה. ואיפה ישאירו ההורים שיוצאים לעבודה את ילדיהם? במהרה יקומו וידרשו שגם גני הילדים ובתי הספר יהיו פתוחים (במתכונת כזאת או אחרת).

האם כך אמורה השבת להיראות במדינה היהודית? האם זו התקווה בת שנות אלפיים? האוּמנם באמת הציבור משתוקק לעוד יום של פיח ברחובות, פקקים ועצבים? הזו השבת שלה הם מייחלים באומרם לשומרי השבת: לכם יש 'השבת שלכם' ולנו 'השבת שלנו'?

אולי רק אז יבין הציבור איזו תודה הוא חייב לנבחרי הציבור שעמדו עם האצבע בסכר וניסו בכל כוחם לחסום את השיטפון שממיט אסון על כולנו. אולי רק אז יקלטו איזו מתנה נפלאה איבדו במו ידיהם. ואולי יקומו אנשים מתוך הציבור הרחב ויעצרו את הדהירה אל התהום.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.