דוד זקליקובסקי | יום ג' כסלו ה׳תש״פ 01.12.2019

שני מקרים שונים, וטיעון אחד מנצח • הסיפור השבועי

רבי לוי יצחק מברדיטשוב, לא נהג להשתתף בהלוויות בדרך כלל, עד פטירתו של הרשל 'קמצן העיירה • "איזו זכות מיוחדת הייתה לו שאתה צריך להשתתף בהלווייתו?", שאלו אנשי העיר
שני מקרים שונים, וטיעון אחד מנצח • הסיפור השבועי
בית עלמין. אילוסטרציה, ארכיון COL

כולם הופתעו לראות את רבי לוי יצחק מברדיטשוב בהלווייתו של הרשל. אחרי הכל, הרבי כמעט ולא השתתף בהלוויות. הרשל היה עשיר, אך איזו השפעה יש לכך? "איזו זכות מיוחדת הייתה להרשל שאתה צריך להשתתף בהלווייתו?", שאלו אנשי העיר את רבם האהוב.

מקרה זה יוצא דופן, אמר רבי לוי יצחק. בשתי הזדמנויות הוזמן הרשל אל הרב מכיוון שהיה מעורב בסכסוך. זה כשלעצמו לא היה דבר יוצא דופן. אופי הסכסוכים הוא זה שייחד אותם.

בעיירה גר אדם עני מאוד שהיה לו קשיים בנישואיו. לא הצליח להתפרנס בברדיטשוב, הוא החליט לבסוף לעזוב את העיירה ולחפש עבודה במקום אחר. עם זאת, הוא ידע שאשתו לא תסכים לכך, ולכן נקט בהונאה: הוא אמר לאשתו שהרשל שכר אותו כסוחר-נוסע. היא צריכה ללכת למפעל בסוף החודש כדי לאסוף את המשכורת שלו.

הוא ידע שהשערוריה לא תצוף על פני השטח לפני חלוף חודש מהיעדרו, ואחר כך הוא כבר יהיה רחוק. הוא קיווה לחזור עם מספיק כסף כדי לקבל את סליחתה.

בסוף החודש, אשתו התייצבה במפעל של הרשל ודרשה את שכר בעלה. כאשר המזכירה סירבה ואמרה כי בעלה אינו עובד אצלם במפעל, היא החלה לצעוק. לבסוף הרשל עצמו יצא לראות על מה המהומה. היא סיפרה לו את הסיפור. "אני מצטער מאוד," אמר הרשל. "זו אשמתי. שכחתי לספר למזכירה על המשכורת של בעלך." האישה עזבה את המפעל עם משכורת יפה. היא קיבלה משכורת כזו בכל חודש בתשעת החודשים הבאים.

כפי שקיווה, האיש מצא את מזלו בחו"ל. הוא חזר לעיירה כאדם עשיר. לאחר ששמע את סיפור "המשכורת" של הרשל, הוא הלך מיד למפעל והציע להחזיר את כל הכסף.

הרשל סירב לקבל זאת. "נתתי את הכסף הזה לצדקה," אמר לאיש. "זה כבר לא שלי."

האיש לא ויתר, אך לקח את הרשל לרב לוי יצחק בדרישה לקבל את ההחזר. זה היה הסכסוך הראשון, אמר הרב לתושבי העיר. הוא לא חשף מה היה פסק הדין שלו.

 

 • 

בפעם השנייה שהרשל הופיע בבית הרב בגלל ויכוח בשוק: גבר איבד ארנק ובו כסף שאול. הוא התחיל לבכות נואשות על כך שהוא נשדד.

הרשל עבר במקרה במקום. "מצאתי כסף הבוקר," הוא אמר לאיש. "אם תגיד לי את הסכום המדויק שהיה לך, אני אחזיר לך אותו."

האיש אמר לו את הסכום, כולל אופן חלוקתו בשטרות. הרשל חזר הביתה וחזר עם הכסף זמן קצר לאחר מכן.

למעשה, האיש נשדד. הגנב היה בסמוך וצפה בכל התקרית. נדיבותו של הרשל ריגשה אותו כל כך עד שהחליט להחזיר לו. בשקט הוא פנה אל בעל המפעל. "גנבתי את הכסף ועכשיו אני מתחרט. אנא קח את הכסף בחזרה." הרשל סירב ואמר, כמו קודם, שהכסף שהוא נתן היה צדקה ולא שייך לו יותר. בסופו של דבר, הגנב לקח את הרשל לרבי לוי יצחק כדי לפתור את מחלוקתם.

"בגלל שני הוויכוחים האלה", סיכם הרב לוי יצחק, "השתתפתי בהלווייתו של הרשל."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.