הטענה היא כלפינו: כיצד יתכן שלא לימדנו אותם את השפה?!
בסעדות 'מלווה מלכה' של 'כינוס השלוחים' הפטיר אחד הנואמים שכאשר שמשיח יבוא ויתגלה כל העולם יבואו אלינו בטענות, איך זה שלא קרבתם אותנו וכיצד לא הבאתם אותנו לרבי.
מילים אלו הדליקו אצלי נורה אדומה.
הרבי אומר בשיחת פרשת תזריע מצורע של שנת תנש"א, שלימוד מאמרים ולקוטי שיחות של נשיא דורנו הם מעין ודוגמת תורתו של משיח.
דמיינו לעצמכם. הרבי מתחיל את המאמר הראשון לאחר ההתגלות, תורה חדשה מאתי תצא, מגלה רזי תורה וגילוי אלוקות, גילוי העצמות בימות המשיח, ומי שלא למד לקו"ש ולא הכין את עצמו עומד דומם ונדהם שאינו מבין אף מילה. איזה גילוי הוא זה בשבילו כאשר אינו מבין תורתו של משיח מסיבה פשוטה כי אינו מבין את השפה.
הנודע ביהודה כבר מעיר על זה לפני מאות בשנים, שחייבים ללמוד חלקי התורה שרק נבין לאשורם בימות המשיח, כי אחרת לא נוכל להנות ולהבין הגילויים של משיח כי איננו מבינים את השפה, ובלשון הצ"צ דער אהא.
והטענה תהיה לעצמינו ואלינו, איך זה שלא לימדתם אותנו את השפה כדי שנוכל להבין תורתו של משיח.
•
עומדים אנו בראש חודש כסלו, שבעים יום לפני יום הגדול והקדוש יו"ד שבט - שבעים שנה לנשיאות כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, והאוירה מתחממת להכין את עצמינו ואת העולם כולו ליום מיוחד זה של רבינו.
ההכנות עומדות במספרים של שבעים, כמו בשנים עברו, כולל שנת השבעים להולדת כ"ק הרבי, שאז ביקש הרבי שההכנות והמתנות שיהיו במספרים של שבעים, יהיו הוספה בעניני צדקה ובלימוד התורה.
ואמנם ישבו כמה וכמה מהשלוחים ורבנים ועסקני אנ"ש במשך כינוס השלוחים, כדי לדון בענינים המתאימים לעורר את אנ"ש להתכונן ליום הגדול במספרים של שבעים.
ההצעות כוללות נתינות של צדקה בסכומים של שבעים, פעילות במבצעים במספרים של שבעים כמו להניח תפילין עם לפחות יהודי אחד בכל יום משך שבעים יום, וכן יכינו פאראד של טנקים במספר של שבעים, ובראשם ההצעה להקים 770 מוסדות חדשים במשך השנה הקרובה (שלדעתי אינו גוזמא באם רק נתבונן שהרבי ביקש כמתנה בשנת השבעים בתשל"ב הקמת ע"א מוסדות, ואז היו בקושי כמה מאות שלוחים בלבד, ואמנם קיימו את זה בהידור וכפי שראינו שבשנה הבאה ביקש הרבי ע"ב מוסדות חדשים, ועאכו"כ היום שישנם יותר מחמשת אלפים שלוחים בכל קצוי תבל יותר מפי עשרים ממה שהי' אז), וכמו"כ כל מיני חלוקות של לימוד בתורת הרבי בלקו"ש, סה"מ מלוקט, שיחות קודש, תורת מנחם, רשימות, אגרות קודש, וכו'.
וראה זה פלא, בהשגחה פרטית, באמצע האסיפה שלח לי מישהו צילום של כתי"ק של כ"ק וזלה"ק: "בכדי להצליח בהפצה צ"ל מקודם הכנה מוכרחת – ידיעת התורה וכו'".
"צריכה להיות הכנה מוכרחת". כתב היד קודש של הרבי
בנוגע לענינינו זאת אומרת, שכדי להצליח אל נכון בכל הפעולות הברוכות, שהם כולם פעולות של הרבי ובשליחותו, כהכנות ליוד שבט שנת השבעים, מוכרחת הכנה של לימוד התורה, ואין צורך להבהיר שהכוונה שהלימוד יהי' בתורת רבינו.
•
שמעתי פעמים רבות מהמשפיע ר' שלמה זרחי שפעם היה הסדר שהמשפיעים היו נותנים לבחורים מאמר של עבודה ללמוד ולהתבונן בזה בכל יום לפני התפלה, ולהתפלל עם אותו מאמר בכל יום, וזה הי' בנפרד מהמאמרי חסידות שלמדו בסדר חסידות.
אבל הרבי הורה להנהלת הישיבה ב-770, אשר התמימים יתבוננו לפני התפילה בתוכן המאמר שלמדו היום בסדר חסידות, כי הרבי רצה לחבר את הלימודים היומיומיים עם העבודה, דהיינו ליישם בפועל באופן מיידי את מה שלמדו בסדר חסידות, ולא שיהיו שני דברים נפרדים, לימוד מאמרים כהשכלה לחוד ולימוד מאמרים מיוחדים לעבודת התפילה בנפרד, הרבי רצה שהלימוד והמעשה יהיו לאחדים ממש.
גם ידוע פתגם אדמו"ר האמצעי שתאוותו הייתה שכאשר שני חסידים נפגשים הדיבור יהיה על עתיק ואריך, ובנוסח אחר על יחודא עילאה ויחודא תתאה, ואחד הביאורים הוא, אשר כשחסידים ייפגשו ידברו ביניהם על העניינים בהם הם מונחים ולומדים באותו זמן.
ולכן, בנוסף לכל ההצעות והפעולות הכי ברוכות ונחוצות, כדאי ביותר להציע שכל אנ"ש יתאחדו למשך השבעים יום ללמוד ביחד אותם שיחות, כדי שכשחסיד יפגוש עוד חסיד יוכלו מיד להתחבר ע"י תורת הרבי של אותה שבוע.
ולא צריכים לחדש כאן שום דבר, שהרי כבר קיים דבר זה בפועל בין התמימים ע"י האחדות בלימוד לקו"ש במסגרת הלימוד של "הליקוט", שכל התמימים לומדים השנה ביחד אותה שיחה בחלק כ"ה, ופעם בשבוע אחד מהר"י מוסר שיעור בשיחה זו, שמתפרסמת בכל מיני דרכים, כדי שכולם יוכלו לשמוע אותו שיעור אחיד בשיחה זו שכולם לומדים ביחד, וראינו הצלחה מופלגה בהחיות החדשה בלימוד של הלקו"ש אצל התמימים.
כדאי ביותר שאנ"ש יצטרפו ללימוד הלקו"ש במסגרת זו שכבר קיימת, ולא צריכים לחדש דבר ותוכנית חדשה אלא להצטרף אל הקיים, וכדי להוסיף בהחיות שבדבר הי' מן הנכון שבכל בתי כנסת של אנ"ש יארגנו הגבאים שעות קצובות במספרים של שבעים משך 70 יום אלו, ושיהי' מגיד שיעור שימסור שיעור בשיחות אלו, וככה כל אנ"ש יתאחדו ביחד ע"י לימוד התורה של רבינו כהכנה ליוד שבט.
עוד דבר שיש להוסיף על הקיים, להציע שראשי הישיבות ומגידי השיעורים השבועיים, יוסיפו על לימוד השיחה לא רק את הפשט, אלא להדגיש ולהבליט החידושים הנפלאים שהרבי מחדש בהשיחות, כי זה יוסיף חיות נפלאה בין אנ"ש להיות קאכן זיך אין רבינס חידושים.
ומעשה שהיה ברב אחד מבית בריסק שאף פעם לא פגש את הרבי, ונפגשנו פעם בשמחה, וחסיד אחד סיפר לו חידוש של הרבי בנושא זאת חוקת התורה, התלהב הרב וצעק "אזא חידוש קען זאגן נאר א ראשון" ושינה כל גישתו להרבי מהתפעלותו של חידושי הרבי בתורתו, וככה אין ספק שיוסיף חיות בלימוד תורת הרבי אפילו אצל אנ"ש כאשר יתפעלו ויתלהבו מחידושי הרבי בתורתו.
ובאמת הרי אלו היו דברי הרבי כשיסד צא"ח, ואמר שיהיו הפעולות עבודה עם עצמו ועבודה עם הזולת, ולכאורה משמע מזה שמתחילה העבודה בעבודה עם עצמו, וכפי הצעטיל הנ"ל שתורה היא הכנה מתאימה לפעילות ההפצה, וכמו כן על ידי לימוד ליקוטי שיחות של נשיא דורנו, מעין תורתו של משיח - נקיים גם הוראת הרבי לכינוס השלוחים בתשנ"ב "להכין עצמו וכל העולם כולו לקבלת פני משיח צדקנו", ושוב, מתחיל בלהכין את עצמו על ידי לימוד תורתו, והיו לאחדים ממש.
הבא נתאחד כולנו ברצינות ב-70 ימים הבע"ל להתכונן ליוד שבט כולנו כאחד בלימוד תורתו של הרבי מתחיל בלימוד זה, ואז נהיה כלים ראויים לכל הגילויים של יום הגדול והקדוש שבעים שנה, ועל ידי זה נתכונן להתגלות מלכנו משיחינו מי"ד ממ"ש.
מאוד נפעמתי מאי הדיוק שהפגין כת"ר הכותב.
כמובן שהעניין נכון, אך לא זה מה שכתוב בשיחה, ומה שכן מציין הרבי כהוראה מהשיחה שיש להוסיף בעניני גאומ"ש (ואף שיש לומר שזהו א' מההוראות העיקריות שיש להוסיף לאחר כ"ח ניסן כמענה הרבי לר"ח גוטניק הידוע) ובענין זה גופא בפרט בתורתו של נשי"ד, ובחצאי ירח מסמן הרבי "במאמרים ולקו"ש שלו".
והדברים פשוטים ולא באתי אלא להאיר את עיני הקוראים.