צבי סופר | יום כ"א חשוון ה׳תש״פ 19.11.2019

לקראת פקיעת המנדט של בני גנץ: סבבי פגישות מואצים

לרגל תום מועד המנדט שקיבל בני גנץ להרכבת ממשלה, סבב פגישות מואץ בזירה הפוליטית: הממשלה נתניהו נפגש עם הנשיא ריבלין, ליברמן עם גנץ, ולאחר מכן ייפגש גם עם נתניהו • ומה לגבי המפלגות החרדיות, האם ישבו יחד בממשלה עם ליברמן?
לקראת פקיעת המנדט של בני גנץ: סבבי פגישות מואצים
נתניהו עם נשיא המדינה ריבלין, הערב (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

לרגל תום מועד המנדט שקיבל בני גנץ להרכבת ממשלה, סבב פגישות מואץ בזירה הפוליטית: ראש הממשלה נתניהו נפגש עם הנשיא ריבלין, ליברמן עם גנץ, ולאחר מכן ייפגש גם עם נתניהו.

ב'כחול לבן' כבר הפנימו, שסיכויי הקמת ממשלה צרה שואפים לאפס. כעת כל המאמצים מופנים לכיוון אחד: הקמת ממשלת אחדות, כשהמתווך הראשי – הוא איווט ליברמן.

ב'ישראל היום' מתפרסם הערב כי הברירה בידי בני גנץ: או להחזיר המנדט לנשיא, או לחתור לממשלת אחדות עם הליכוד והמפלגות החרדיות – אך ללא 'יש עתיד'. יאיר לפיד לא מוכן להכנס לממשלה תחת נתניהו. במקרה כזה האיחוד בין המפלגות – מתפרק.

גורמים בסביבתו של לפיד, ששוחחו עם "ישראל היום", הכחישו בתוקף כי לפיד איים על גנץ במהלך הפגישה ביניהם בפירוק השותפות. עם זאת, מקורב לגנץ הודה כי "לפיד שולט לחלוטין על בני, וברור שבימים חשובים אלה יש לשליטה הזו חשיבות רבה".

ומה לגבי המפלגות החרדיות?

לאחר שגם גנץ יחזיר ככל הנראה את המנדט לנשיא ריבלין, נותרה אפשרות ריאלית אחת, אליה גם חותר הנשיא ריבלין: הקמת ממשלת אחדות עם איווט ליברמן. השאלה המהותית מבחינת המפלגות החרדיות: איזה סולם יוריד את ליברמן מהעץ, כדי שיוכל לשבת לצידם בשולחן הממשלה? האם בענייני דת ומדינה, או בסולם אחר, לדוגמא ויתור על מוקדי כוח מסורתיים, כמו ועדת הכספים ושליטה במשרדים אחרים?

בשעה שגנץ נפגש עם ליברמן, ראש הממשלה נפגש יחד עם השרים יריב לוין וזאב אלקין במעונו של הנשיא ריבלין, לפגישה שבה ניסה הנשיא להפציר בהם לעשות הכל שישראל לא תלך שוב לבחירות ולרכך את העמדות ולקרב את חזונו של הקמת ממשלת אחדות במתווה שהציע.

לאחר שהסתיימה פגישת הנשיא ריבלין ונציגי המו"מ של הליכוד בראשות נתניהו, ריבלין שב והדגיש כי הוא סבור שמדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות איתנה ורחבה ככל שניתן.


הפגישה הערב אצל הנשיא ריבלין (צילום: מארק ניימן, לע"מ)


בנוסף הביע הנשיא בהודעתו ביקורת על נתניהו ואנשיו מימין, "מחאה חריפה כלפי הדברים הנשמעים בימים האחרונים כנגד חברי הכנסת הערבים והציבור הערבי".

"פסילת ציבורים שלמים הפכה תופעה שאינה מדלגת על אף חלק באוכלוסייה והוסיף כי יש להעלות על נס את דבריו של חבר הכנסת גפני שדיבר היום בוועדת הכספים על השותפות רבת השנים עם חברי הכנסת הערבים.

"האמירות שנשמעות כלפי הציבור הערבי והחרדי וכלפי נציגיהם בכנסת, חותרות תחת עצם הלגיטימיות של ציבורים אלה במדינת ישראל, מעמיקות את הקרע הקיים ממילא ואני דורש מכל מי שמדינת ישראל יקרה לליבו, להפסיק אחת ולתמיד עם אמירות מכוערות אלה", אמר נשיא המדינה ריבלין.

פגישת גנץ- נתניהו

 יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בתום הפגישה עם רה"מ, בנימין נתניהו: "בחירות בפעם השלישית הן דבר רע, אבל לא ניתן לוותר על עקרונות יסוד וערכים בסיסיים. נמשיך לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן על מנת לנסות ולהגיע להבנות ולהקים ממשלה גם בתקופה שנותרה, כדי למנוע בחירות יקרות ומיותרות". עוד הוסיף גנץ:  "לא ניתן לבנות ממשלה על בסיס בלוק סקטוריאלי".

נתניהו: "גנץ מתכוון להקים ממשלת מיעוט"

רה"מ בנימין נתניהו בסיום הפגישה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ: "לצערי הבנתי היום בפגישה עם גנץ שהוא דוחה את מתווה הנשיא ומתעלם מרצון רוב העם שנקים יחד ממשלת אחדות לאומית רחבה. גנץ מתכוון להקים ממשלת מיעוט שנשענת על הימנעותה של הרשימה הערבית המשותפת".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.