שלמה מן | יום כ' חשוון ה׳תש״פ 18.11.2019

צדק היסטורי: ממשלת הונגריה מכירה בפעילות השלוחים

ממשלת הונגריה חתמה היום על הסכם מיוחד, במסגרתו מקבלת הקהילה היהודית האורתודוקסית, המובלת בידי חב"ד והשלוחים המקומיים - מעמד מיוחד והכרה רשמית מיוחדת ע"י המדינה, לראשונה מאז השואה • השליח הרב שלמה כובש: "יום חשוב לקהילה היהודית האורתודוקסית בהונגריה שזכתה היום לצדק היסטורי" • אב"ד הבד״ץ דקהילות החרדים ושליח הרבי בבודפשט הרב ברוך אוברלנדר: "הרבי מליובאוויטש נשא על לבו את גורלה של היהדות ושלח אותנו לפני שלושים שנה בתור שלוחיו להוביל לתחייה דתית בקרב היהודים כאן. היום הזה הוא יום היסטורי כשהשלטונות מכירה בפעילות זו"
צדק היסטורי: ממשלת הונגריה מכירה בפעילות השלוחים
קרדיט צילום: EMIH, דוברות הרב לאו

ממשלת הונגריה חתמה היום (שני) על הסכם מיוחד עם איגוד הקהילות היהודיות עמי״ך (EMIH) האורתודוקסי, במסגרתו קיבלה הקהילה היהודית המובלת בידי חב"ד והשלוחים המקומיים - מעמד מיוחד והכרה רשמית מיוחדת ע"י המדינה, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה.

בכך תוקן עוול של עשרות שנים במהלכן רק הזרם הנאולוגי-רפורמי בהונגריה נהנה מהכרה ממסדית רשמית ועמה מתקציבים ממשלתיים ישרים, בעוד הקהילה האורתודוקסית לא זכתה להכרה.

חוסר השוויון הלך והחריף עם השנים, כאשר הקהילה היהודית האורתודוקסית הולכת וגדלה כל העת. ההסכם היום נחתם בידי סגן ראש ממשלת הונגריה ז'ולט שמיין והרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות, שליח הרבי הרב שלמה כובש, שהפך בעקבות חתימת ההסכם למייצג רשמי של הקהילה היהודית בפני השלטונות.

את המעמד החשוב כיבדו בנוכחותם הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הרב דוד לאו, אב בית דין הבד״ץ  דקהילות החרדים דבודפשט הרב ברוך אוברלנדר, מר שאנדור שארקאדי נשיא הקהילה, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג ,רבני ונכבדי הקהילה. לפני טקס החתימה נפגשו אנשי EMIH עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן.

• 

לאורך השנים הכירו ממשלות הונגריה במספר ארגונים מדתות שונות כבעלי "מעמד מיוחד", מה שהפך אותם למייצגים הרשמיים מול הרשויות ואיפשר קבלת תקציבים למוסדות חינוך ודת שבאחריותם באופן ישיר מתקציב המדינה. הקתולים היו הראשונים לקבל את ההכרה הרשמית וההסכם על כך נחתם מול הוותיקן כבר בסוף שנות התשעים. שנתיים לאחר מכן הגיע תורו של הזרם הנאולוגי-רפורמי בהונגריה שנהנה מקרבה לשלטונות עוד מהתקופה הקומוניסטית ובהמשך גם לממשלת שבאו בעקבותיו אשר היו מזוהות עם השמאל.

לפי ההערכות, חיים היום בהונגריה קרוב למאה אלף יהודים ובכך היא הקהילה השלישית בגודלה באירופה.

לאחר החתימה על ההכרה הרשמית ציין הרב שלמה כובש כי "זהו יום חשוב לקהילה היהודית האורתודוקסית בהונגריה שזכתה היום לצדק היסטורי".



 מעמד החתימה, היום


הרב כובש הוסיף כי "במשך מאות שנים הייתה הקהילה היהודית האורתודוקסית בהונגריה אחת החשובות והמשפיעות ביותר בעולם והיא זו שעיצבה במידה רבה את העולם היהודי האורתודוקסי כפי שאנו מכירים אותו כיום.

"אנו שמחים שהממשלה בחרה להעמיק את הקשר עם EMIH ובכך הכירה בהישגים שלנו ובעובדה שמדובר באחת הקהילות היהודיות התוססות ביותר במרכז אירופה. בהודות לפעילות הענפה של קהילתנו 70% מבאי בית הכנסת הם כאלה שההורים שלהם היו פחות דתיים מהם. הקהילה היהודית בהונגריה היום מורכבת מכאלה שבעשרים שלושים שנים האחרונות חזרו לשורשים שלהם לרוח ישראל סבא. ההסכם שנחתם היום מסמל אבן דרך משמעותית בתקומתה של הקהילה היהודית ההונגרית שכמעט נמחקה במהלך השואה".

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו אמר לאחר החתימה: ״אני מרגיש במעמד ההיסטורי הזה שאנחנו עושים צעד גדול לקראת העתיד של שלום ואחדות. בחתימה הזאת באים ומכריזים: בזכות העבר המשותף של יהדות הונגריה עם המדינה, חותמים היום הצדדים על הסכם שמצד אחד יבטא את שמירת העבר ובאותו זמן יתרום לחינוך של הדור העתיד לאחדות והכרת הטוב. אין לי ספק שבעקבות ההסכם החדש תתחזק עוד יותר הקשר בין מדינת הונגריה לקהילה היהודית המקומית וגם למדינת ישראל".

עוד הוסיף הרב הראשי: ״זכתה ממשלת הונגריה לדעת להעריך בצורה הטובה ביותר את הקהילה היהודית הגדולה בראשותו של הרב שלמה כובש. אין ספק כי בחיבור הגדול אשר היום קיבל מעמד רשמי יצאו נשכרים הן הקהילה החשובה והן ממשלת הונגריה בראשותו של ראש הממשלה מר ויקטור אורבן. אנו מתפללים ומייחלים כי איגוד הקהילות היהודיות ימשיכו בפועלם החשוב להרבות תורה ויהדות בכל רחבי הונגריה ולהביא את דבר ה׳ לכל יהודי ויהודי כפי שהם עושים במשך שנים רבות. אני בטוח שאזרחי הונגריה היהודים יהיו אזרחים טובים יותר כשכל אחד צועד עם ערכי העבר שלו. תוך כבוד לערכי העבר של זולתו".

הרב ברוך אוברלנדר, אב"ד הבד״ץ דקהילות החרדים ושליח הרבי בבודפשט ציין: "הרבי מליובאוויטש נשא על לבו את גורלה של יהדות הונגריה, ועל כן שלח אותנו לפני שלושים שנה בתור שלוחיו להוביל לתחייה דתית בקרב היהודים דכאן. תודה לא-ל שהפעילות מצליחה והולכת ומוסיפה עוד ועוד, וכבר היום ישנם 17 רבנים שמכהנים ברחבי הונגריה באופי המיוחדת של אהבת ישראל החב"די. היום הזה הוא יום היסטורי כשהשלטונות מכירה בפעילות זו, ומרגישה צורך לתמוך בזה. וזה מביא לקיום תפילתו של ה'חתם סופר' בצוואתו שלא יבש המעיין ולא יקצץ האילן של יהדות הונגריה שמאז ומעולם היתה יהדות תוססת דתית וחסידית".



מימין לשמאל: השליח הרב שלמה כובש, הרב הראשי הרב דוד לאו, ראש ממשלת הונגריה והשליח הרב ברוך אוברלנדר


יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה הרב מנחם מרגולין בירך את ממשלת הונגריה ואמר שבמעשיה היא מוכיחה שוב את מאבקה הנחוש לא רק ברמת האנטישמיות במדינה, שהיא מהנמוכות באירופה כפי שמצטייר מדו"ח של האיחוד האירופאי, אלא גם בהשקעה למען פיתוח החיים היהודיים במדינה.

כיום פועלים בהונגריה שמונה בתי הכנסת מטעם איגוד הקהילות היהודיות עמי״ך (EMIH) ושבעה-עשר רבנים ושליחי חב״ד שמשרתים את אנשי הקהילה המקומית ותיירים רבים בבודפשט, מישקולץ ודברצן.

בבתי ספר היסודי והתיכון של הקהילה לומדים מאות תלמידים מידי יום. הקהילה מקיימת בית תבשיל לנזקקים, הוצאת ספרי קודש בהונגרית, שחיטה כשירה, מסעדות כשירות ועוד.

מספר המוסדות של הקהילה גדל משנה לשנה. כך בחודש ספטמבר האחרון נחנכו שני בתי הכנסת החדשים על גדות הדנובה לזכר היהודים שנרצחו על שפת הנהר בתקופת השואה. בשנה שעברה נחנך בית הכנסת ההיסטורי בארמון בודה לאחר כמעט 400 שנה. בית הכנסת שימש את הקהילה היהודית במקום, נבנה באמצע המאה ה-15, יחד עם התבססות העיר, ושימש את הקהילה כמעט ברציפות עד תחילת המאה ה-16. בית הכנסת המרכזי של הקהילה באובודה נפתח לפני 9 שנים אחרי שהוחזר לקהילה בתום תקופה של 60 שנה. בית הכנסת "אובודה" שזכה לאחרונה לכינוי "החורבה של ההונגרים", נבנה לפני כמאתיים שנה בחלק ה"בודה" של בירת הונגריה. אולם התפילה המפואר שלו משתרע על פני שטח של 400 מ"ר עם 600 מקומות ישיבה, וגובהו מגיע ל-15 מטר. בנוסף קיימות בבניין עוד שתי קומות, אשר משמשות כאולם אירועים וכחדרי פעילות לילדי הקהילה היהודית.

הרב אריה גולדברג מנכ"ל מרכז רבני אירופה הודה בחום לראש הממשלה ההונגרי על היחס החם והאוהד לקהילה האורתודוקסית בהונגריה והדאגה שלו לבטחון של אנשי הקהילה ומוסדות החינוך. הוא ביקש ממנו שבפגישות שלו עם ראשי מדינות אירופה יקרא גם להם לחזק את הבטחון האישי  ובמוסדות נגד האנטישמיות.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.