מערכת COL | יום ג' סיון ה׳תשס״ה 10.06.2005

הרב לאזאר מנע חילול בית קברות עתיק ברוסיה

תחילתה של הפרשיה בידיעה צנועה שפורסמה בעיתון מקומי ברוסיה ובה דווח על חפירות שמבצעת עיריית קלינינגראד לצורך הקמתם של תחנת כח ומרכז מסחרי. בידיעה צויין כי במהלך החפירות נתגלו עצמות אדם ושרידי מצבות. למרות שהיו מי שניסו לטעון כי מדובר בעצמותיהם של חיילים גרמניים שמתו במלחמת העולם השניה כאשר קלינינגראד שימשה כבירת מחוז "פרוסיה המזרחית" של גרמניה ונשאה את השם קניגסברג. תחקירנית המקומון שהכינה את הידיעה התעקשה כי אלו עצמות של יהודים וכי על המצבות חקוקות אותיות עבריות. עוד ציינה הכתבת כי במפות העיר העתיקות מופיע האזור כ'רחוב בית הקברות היהודי'. ראש עיריית קלינינגראד שקרא את הידיעה יצר קשר עם רב העיר השליח הרב דוד שוודיק והציע לו לפנות את העצמות הפזורות לבית הקברות היהודי החדש בו קבור רבי ישראל סלנטר זצוק"ל. הרב שוודיק פנה לרבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר ועידכן אותו בפרטי המקרה. 
הרב לאזאר מנע חילול בית קברות עתיק ברוסיה
הרב לאזאר הזדעזע לשמע הדברים והחל לפעול באופן מיידי. הוא שיגר מכתב בהול לראש עיריית קלינינגראד ובו הבהיר כי על פי ההלכה היהודית חל איסור חמור לפגוע בעצמות נפטרים ומה עוד שבבית עלמין זה קבורים צדיקי עולם וביניהם בעל "הפרד"ס" זצוק"ל. במכתבו, דרש הרב בערל לאזאר מראש העירייה להורות על הפסקת החפירות עד לבירור הסוגיה. ראש העיר קיבל את בקשתו של הרב לאזאר להשהות את החפירות עד לפגישה שנקבעה מייד. במקביל יידע הרב לאזאר את לשכת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפרשיה.

השמועה אודות חילול בית העלמין עשתה לה כנפיים והגיעה לארגון "אתרא קדישא" העולמי, הפועל רבות בעניין בכל העולם. נציגי "אתרא קדישא" הרב חזקיה קלמנוביץ' והרב דוד שמידל עשו את דרכם לקלינינגראד מצויידים במפות, מתוך מטרה לאתר את בית העלמין ולמנוע את חילול הקברים. כשהגיעו הרב שמידל והרב קלמנוביץ' למקום הבינו כי יזדקקו לעזרה מקומית ופנו מיידית להרב הראשי הרב בערל לאזאר יוכל לסייע להם. כשהתקשרו נציגי "אתרא קדישא" ללשכת הרב הראשי, הרב עדכן אותם שהנושא כבר בטיפול והם מוזמנים להצטרף ולסייע. הרה"ג לאזאר סיפר להם שבימים הקרובים תתקיים פגישה בעניין עם ראש העיר והציע להם להיות נוכחים בה.

הרב לאזאר לא הסתפק בפגישה המתוכננת עם ראש העיר ובמקביל יצר קשר עם מושל המחוז ולדימיר ייגורוב. השנים סיכמו כי תתקיים ישיבה משותפת אודות עתידו של בית העלמין.

בישיבה טען המושל כי מלבד העובדה שעד עתה הושקעו בתכנון ובחפירת התשתיות מיליוני דולרים, בנייתן של תחנת הכח והמרכז המסחרי ממומנת מכיסם של יזמים פרטיים וברגע שתינתן הוראה לעצור את העבודות תיחשף העירייה לתביעות כספיות עצומות מצד הקבלנים והלכך, סיכם המושל, קשה מאוד להפסיק את ביצוע החפירות, אך מתוך כבוד והערכה לעם היהודי, יעשה את המירב מצידו בעניין.


מבית המושל, שם פעמיו הרב לאזאר לביתו של ראש עיריית קלינינגראד. הרב לאזאר התייצב לפגישה כשלצידו משלחת רבנים מכובדת המונה בין היתר את רבה הראשי של ציריך הרב בעריש רוזנברג, הרב הראשי של משטרת ארה"ב הר"ר אדגר גליק, רבה הראשי של קלינינגראד השליח הרב דוד שוודיק ונציגי "אתרא קדישא" העולמי הרב חזקיה קלמנוביץ' והרב דוד שמידל. בפגישה הסביר הרב לאזאר לראש העיר את חומרת הפגיעה והזלזול שבחיטוטי שכבי ובניסיון להעמידו על חריפות הדברים תיאר זאת הרב לאזאר כמעשה מזעזע נגד העם היהודי. הרב לאזאר הרחיב את הדיבור על האמונה היהודית ב"תחיית המתים" וניכר היה כי דבריו חוללו אצל המושל התרגשות עזה ויצרו רושם רב.

הרב לאזאר ניצל את ההזדמנות וביקש מראש העיר שייעתר לבקשתו ויעצור את בנייתם של תחנת הכח והמרכז המסחרי. בתום הפגישה יצא ראש העיר אל העיתונות ומסר הודעה רשמית כי החפירות יופסקו ותוכניות הבניה של תחנת הכח והמרכז המסחרי יבוטלו לאלתר. ראש העיר אף תיעד את הפגישה בספר החוקה של עיריית קלינינגראד וציין כי המקום יוכרז כ"אתר בעל ערך היסטורי" וממילא אין אפשרות לגעת בו לעולם. לסיום העלה הרב לאזאר בפני ראש העיר הצעה לשוות לבית העלמין מעמד של "אתר היסטורי יהודי שמור" והביע נכונות לסייע מבחינה כלכלית באמצעות "איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה" הממומן ע"י נשיא האיגוד הנגיד ר' לוי לבייב שפועל רבות לשיקום אתרים יהודיים במדינות חבר העמים, לשקם גם את בית העלמין של קלינינגראד.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
שמות
ג' סיון ה׳תשס״ה
חבל שלא כותבים שמות בעבור האנשים שמפיעים בתמונות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.