מרדכי רוט | יום י"ט חשוון ה׳תש״פ 17.11.2019

אל תדחיקו מה שהנפש שלכם צריכה - זה עלול להתפוצץ

ראיתי שוב ושוב אנשים שמדחיקים את מה שהנפש שלהם צריכה - בסוף זה עלול להתפוצץ • טורו השבועי של ר' מרדכי רוט, ממציא שיטת רוט הייחודיות לשיקום הגוף והנפש 
אל תדחיקו מה שהנפש שלכם צריכה - זה עלול להתפוצץ
צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, COL




מרדכי רוט

היה זה לפני שנה, קיבלתי שיחת טלפון, על הקו היה אבא לבחור ישיבה צעיר וכך הוא סיפר לי: "אין לי מושג מה קורה לבני בן ה־16 בישיבה. בשיעור א' ובשיעור ב' הבן שלי היה רציני וישב ולמד בהתמדה, היה נראה שהוא נהנה מהלימוד והיינו מקבלים רק דרישות שלום חמות וטובות מהמשגיח.

אבל משהו קרה, משעה שהוא עלה לשיעור ג' שמתי לב לכך שהוא הולך ללמוד בפחות חשק לישיבה, וגם התחלתי לקבל דרישות שלום מהמשגיח שהבן שלנו כבר לא רציני כל־כך כמו שהיה. אשמח שתדבר איתו", ביקש האב.

קבעתי לו פגישה והוא הגיע, ישבנו ודיברנו יחד - הבחור סיפר לי על הוריו, על הקהילה אליה הוא משתייך ועל חיי הישיבה.

הוא היה בחור כנה מאוד ולאחר מספר דקות של דיבור לא מחייב הוא התרצן לפתע ואז אמר:

"אני יודע למה אבא שלי שלח אותי לפה - אז בוא אני אגיד לך, אני מאוד אוהב ללמוד תורה אני פשוט מרגיש סיפוק אדיר אחרי שלמדתי סדר עיון ברציפות.

אבל בשיעור א' ובשיעור ב' היה לי קל ללמוד, היום קשה לי ללמוד כל הזמן, אני מרגיש שאני חייב משהו בשביל הנפש שלי לא רק בשביל הנשמה שלי.

אמרתי לאבי לפני תקופה שאני חייב להשתחרר כי קשה לי ללמוד כל הזמן, ואם הוא יכול לדאוג לי שאני אצא פעם פעמיים בשבוע לבריכה ופעם בשבוע ללמוד תופים שאני כל כך רוצה ללמוד לתופף עליהם. אבל אבי אמר לי אין כזה דבר, יש סדרי ישיבה, אתה רק מסיים ללמוד בעשר בלילה ולאן תלך בשעה כזו? אתה לא יכול לפספס את סדרי הישיבה. פניתי שוב לאבא שלי אחרי שבועיים אבל שוב אבא שלי אמר לי: 'מה אתה לא מבין?! יש בין הזמנים ואז תשתחרר!'

ואני מרגיש שאני הולך לפעמים להתפוצץ, קשה לי ללמוד כל היום ברצף בישיבה זה עושה לי מחנק בנפש.

ראיתי שאין מצב שאלך לעשות משהו כדי לשחרר את האנרגיות שלי אז אט אט ירד לי החשק ללמוד.

שתבין אותי, אצלנו סדרי הישיבה מתחילים בבוקר בשש וחצי ומסתיימים בתשע ארבעים וחמש ובעצם בעשר אחרי תפילת ערבית. זה עושה לי לחץ כל כך הרבה שעות".

המשכתי לשוחח עם הבחור הצדיק שישב מולי ואמרתי לו שאני עוד אדבר איתו.

אביו של הבחור המודאג התקשר אליי מיד אחרי הפגישה ושאל כמובן: "מה קורה לבן שלי? יש לו חברים לא טובים? הוא מתקלקל?"

אמרתי לו: "אבא יקר, יש לך בן מקסים טהור וקדוש הוא לא התקלקל ולא נעליים הוא פשוט צריך משהו אחד".

ואז הסברתי לו שכמו שהנשמה שלנו צריכה לאכול אוכל רוחני ללמוד ולשמור את התורה ולקיים את המצוות, השם יתברך ברא אותנו גם עם נפש שהיא המקשרת לגוף. ויש לה צרכים משלה והיא פשוט דורשת את זה. אני בטוח שאם לא תתן לו, כלומר - לנפש של הבן שלך, את הצרכים שהיא צריכה אז יש סיכוי באמת שנפשו תחפש סיפוק במקומות אחרים.

כל אחד לפי סוג נפשו וגופו, הסברתי לו שגם הצדיק הכי גדול בעולם אוכל בכל יום כי אחרת הוא ימות, כי כך השם ברא אותנו. כך הבן שלך צריך וחייב שחרור. הבן שלך אוהב מאוד ללמוד ואת הישיבה אבל קשה לו לשרוד את סדרי הישיבה שהם לפעמים נוקשים לבחורים.

זה לא רק חובה זה אף מצווה, בשביל שהבן שלך יוכל לשבת ללמוד ולהתפלל הוא חייב את זה.

אני בטוח אמרתי לאב, שאם תשלח את הבן שלך אפילו רק פעמיים בשבוע לדברים שיתנו במה להתבטאות הנפש של הבן שלך כגון מוזיקה ספורט וכדומה, אני בטוח שהוא יחזור ללמוד ביתר שאת וביתר עוז ואף יותר ממה שהוא למד בשיעור א' ובשיעור ב'.

וכך היה בסייעתא דשמיא האבא שמע בקולי וברוך השם הבן חזר ללמוד ביתר שאת.

אני רואה את זה שוב ושוב - כמו שהאדם צריך לזכור כל הזמן את הנשמה שלו ובשביל מה הוא הגיע לעולם, ללמוד תורה לעשות חסד ולקיים את המצוות.

כך אותו דבר אדם צריך לדאוג לצרכים של הגוף (נפש) שלו, בשביל הנשמה שלו. כי אם לא, אז בסוף הגוף (הנפש) יקרוס ואז גם תשקע הנשמה.

אדם שנותן מקום לנפש שלו, שזה אומר שהוא עושה דברים שהנפש שלו אוהבת, אם זה מוזיקה, ספורט, ציור וכו' (כמובן רק מה שהתורה מתירה) הוא נותן מקום לביטוי הנפש שלו ואז הוא אדם הרבה יותר שמח ומאושר ואז גם החלק הרוחני שבו יכול לתפקד איך שצריך, זה עוזר לנפש האלוקית לעשות את תפקידה בעולם הזה. וגם על זה יש שכר בעולם הבא וזה עצמו נקרא עבודת השם אם אני חושב שאני עושה את זה בשביל שיהיה לי כוח כדי לקיים את רצון הבורא.

וכך כותב הרמב"ם בהקדמה למסכת אבות, הקרויה גם שמונה פרקים, פ"ה: "צריך לאדם שישעבד כוחות נפשו כולם לפי הדעת... וישים לנגד עיניו תמיד תכלית אחת, והיא: השגת השם יתברך, כפי יכולת האדם לדעת אותה. וישים פעולותיו כולן: תנועותיו ומנוחותיו וכל דבריו מביאים לזו התכלית, עד שלא יהיה בפעולותיו דבר מפועל ההבל, ר"ל: פועל שלא יביא אל זאת התכלית. והמשל בו: שישים הכוונה באכילתו ובשתייתו, ושנתו ויקיצתו, ותנועתו ומנוחתו - בבריאות גופו לבד. והכוונה בבריאות גופו - שתמצא הנפש כֵלים בריאים ושלמים לקנות החכמות ולקנות מעלות המידות ומעלות השכליות עד שיגיע לתכלית ההיא לא תהיה אז כוונתו אל ההנאה לבד עד שיבחר מן המזון והמשתה הערב, וכן בשאר ההנהגות - אבל יכוון אל המועיל. וכשיזדמן שיהיה ערב - יהיה. וכשיזדמן שיהיה בלתי ערב - יהיה. או יכוון אל הערב על דרך חכמת הרפואה: כמי שחלשה תאוותו למאכל - יעירה במזונות המתובלים הערבים שנפש האדם מתאווה להם. וכן מי שהתעוררה עליו מרה שחורה יסירה בשמיעת הניגונים, ובמיני זמר, ובטיול הגינות, ובבניינים הנאים, וחברת הצורות היפות וכיוצא בהם ממה שירחיב הנפש, ויסיר חולי המרה השחורה ממנו. והכוונה בכל זה - שיבריא גופו. ותכלית הכוונה בבריאות גופו - לקנות חכמה. וכן כשיתעסק לקנות ממון - תהיה תכלית כוונתו בקיבוצו, שיוציאו במעלות ושימצאהו לחוּשי גופו ולהמשיך מציאותו, עד שישיג וידע מהשם יתברך מה שאפשר לדעתו.

• 

היו כל מיני בעלי תשובה שדיברו איתי בתחילת דרכם, הם נכנסו לקטע רוחני חזק והם הפסיקו לתת לגמרי לנפש שלהם את הצרכים שלה, הזהרתי אותם על־כך חלק שמעו וכך הם עלו לאט ובבטחה בדרך הקודש, והיו שנכנסו לקיצוניות ולא נתנו לנפש את מה שהיא צריכה ודאגו רק לנשמה ובסוף הם קרסו לגמרי.

ראיתי שוב ושוב אנשים שמדחיקים את מה שהנפש שלהם צריכה בסוף זה עלול להתפוצץ.

אין שום סיבה שפעמיים בשבוע לפחות בחורים לא יעשו התעמלות, טיול, מוזיקה, ציור, משהו שהנפש שלהם מתחברת לפחות כמו הישיבות בחוץ לארץ.

האמינו לי הבחורים ילמדו הרבה יותר טוב ונפשם תהיה הרבה יותר בריאה ושמחה. הישיבה יכולה להיות ישיבה טובה גם אם היא עושה את זה ולא צריך לקרוא לה ישיבה לבחורים מטופלים חס וחלילה.

אני לא יכול לפרט עם כמה רבנים וראשי ישיבות דיברתי שזוהי חובת השעה והסכימו איתי אך כנראה אין לאף אחד עדיין את האומץ לעשות את הצעד הזה, אולי כי הם יודעים שבשעה שהם יעשו את זה הישיבה הטובה שלהם תקוטלג כישיבה סוג ב' וזה חבל.

תמיד תזכרו שבשביל שהנפש שלכם תהיה בריאה תדאגו לנשמה, ובשביל שהנשמה שלכם תהיה בריאה תדאגו גם לנפש שלכם - כך השם ברא אותנו/

 

כל טוב לכל עם ישראל היקרים.

לתגובות: [email protected]

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
כמה צודק !!!
י"ט חשוון ה׳תש״פ
לצערינו מונעים את הצורך הבסיסי הזה לא רק מבחורי הישיבה.
אפילו בתלמוד תורה בכפר אין שיעור ספורט . אין שיעור אמנות וגם לא מוסיקה..למה ????
2.
ישיבת תות״ל בפ״ת
י"ט חשוון ה׳תש״פ
ב״ה נפתחה ישיבה שנותנת מענה לבחורים טובים שמבינה את הצרכים של התמימים, ולא מחביאה אותה.
הישיבה בפתח תקווה מבינה את הצורך של הנשמה ושל הנפש כאחד.
אז לא באמת כולם מפחדים... יש ויש.
הנושא על השולחן. ופועל.
3.
הלוואי שישמעו בקולך
כ' חשוון ה׳תש״פ
4.
חייבים לתת לנפש מקום להתבטא
כ' חשוון ה׳תש״פ
חשוב לי לציין לטובה את הישיבה בלוד שבתור בחור הייתי יוצא פעם בשבוע לשיעור נגינה באישור ההנהלה.

מדיבורים עם בחורים אני מבין שיש ישיבות/משגיחים שעוד לא מאשרים דברים כזה או שלא מאשרים בשיעור א.. וחבל לפעמים לא מבינים עד כמה זה נצרך..
5.
ישיבה קטנה צפת
כ' חשוון ה׳תש״פ
בישיבה קטנה צפת יש בריכה בקביעות לאורך כל השנה!
פעם בשבוע זה לא מספיק
כ' חשוון ה׳תש״פ
6.
הרב רוט
כ' חשוון ה׳תש״פ
הרב רוט אני מעריצה את הטורים שלך. השפה הקולחת שלך מסבירה בטוב טעם ובפשטות דברים מאד גדולים!
7.
מדהים
כ"ג חשוון ה׳תש״פ
8.
הגאולה כאן
ג' כסלו ה׳תש״פ
סוף סוף קם מישהו שמעלה את זה ומתחיל להזיז את הענין שהוא כל כך חשוב.
חזקה על התעלומה שאינה חוזרת ריקם.
צריך לעלות את זה שוב ושוב עד שזה יכנס למערכת כישיבה הטובה והחסידית ביותר. .
יישר כח!!
9.
התמונה הגדולה
כ"ד טבת ה׳תש״פ
ב"ה
הנקודה שאתה נוגע בה היא מאוד צודקת, אבל יש הרבה כאלו נקודות צודקות, ועדיין קשה ליישם אותם, לא רק בגלל שיקוטלגו וכו',
אלא תקח בחשבון את כל הדברים שישתלשלו מזה, שאכמ"ל, זה יביא לפעמים להרבה כאב ראש והפסד, ולכן כדי לתכנן כזה דבר, צריך לשבת המון זמן, עם חכמה,
קל להגיד תעשה פעילות לתלמידים למה לא?? מאד קל להגיד את זה, אבל כשיגררו מזה דברים שליליים, לא יהיה מי שישא באחריות,
אדרבא אם אתה רוצה לעשות משהו תעשה רשימה של כל הקשיים שעלולים להיווצר מזה, ולמצוא להם פתרון, "ואתה תחזה" לא רק נבול תבול וד"ל
בהצלחה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.