אברהם לביא | יום י"ט חשוון ה׳תש״פ 17.11.2019

עיתון מתרס"ג ראיתם? כתבה על "רבי שלום בער שליט"'א"

מחר, יום הבהיר כ"ף מרחשון, יחול יום ההולדת של הרבי הרש"ב נ"ע שיצויין על-ידי רבבות חסידי ומקורבי חב"ד בכל רחבי תבל • המדור "מפי כתבם" ב-COL חושף מסמך היסטורי רב-ערך ומרתק במיוחד: קטע עיתון משנת תרס"ג המדווח על ישיבת "תומכי תמימים" שפתח הרבי בליובאוויטש - ובאותם ימים הייתה בשיא תפארתה ופריחתה • הקטע הוא מעיתון 'מחזיקי הדת' שיצא לאור בלמברג והיה הראשון שיצא בקרב חוגי היראים  • העיתון מדווח לקוראים, שישבו בגליציה, על פריחת התורה ברוסיה, על-ידי ישיבת 'תומכי תמימים'
עיתון מתרס
מימין: גזיר העיתון

מחר - יום הבהיר כ"ף מרחשון - יחול יום ההולדת של כ"ק הרבי הרש"ב נ"ע, שיצויין על-ידי רבבות חסידי ומקורבי חב"ד בכל רחבי תבל.

לרגל היום הבהיר חושף אתר COL מסמך היסטורי רב ערך ומרתק במיוחד: קטע עיתון משנת תרס"ג המדווח על ישיבת 'תומכי תמימים' שפתח הרבי הרש"ב בליובאוויטש, ובאותם ימים הייתה בשיא תפארתה ופריחתה.

הקטע הוא מעיתון 'מחזיקי הדת' שיצא לאור בשנות ה'רי"ש' בלמברג והיה העיתון הראשון שיצא בקרב חוגי היראים.

העיתון מדווח לקוראים, שישבו בגליציה, על פריחת התורה ברוסיה, על-ידי ישיבת 'תומכי תמימים' שפתח הרבי הרש"ב.

הנה הכתבה, שפרסם ברך א. בעיתון ביום כ"ו אלול תרס"ג, תחת הכותרת "לא אלמן ישראל":

בימינו אלה אשר נטל כבוד התורה ולומדי' כצלים הנוטים לערוב. נפשם כעפר לכל תהי' לרמוס כבודם כטיט חוצות ולעולל בעפר קרנם. אין דואג לתורה מה תהא עלה ואין מצר בצרת הת"ח שמחתי מאוד בראותי כי עוד לא אלמן ישראל בקראי בהייד.גאז. את הדברים האלה שהנני מעתיקם בזה:

בשש שנים האחרונים נתיסדו ביוסיא ארבע "ישיבות" אשר נעלים המה בסדריהם ובמטרתם הגבוהה וקיימים בתמיכת חסידי ליבאוויטש העומדים לנס עמם במדינת רוסיא.

הישיבות האלו אמנם עוד לא זכו לפרסום בעולם הישראלי. אבל מטרתן ותעודתן תבענה כי לימים יבואו תהיינה להמרכז הרוחני לתורה ולתעודה.

גבוהות ורמות הנה הישיבות בזת כי נתייסדו ע"י "קהל חסידים" ועומדות תחת השגחת האדומו"ר מליבאוויטש מנדבת חסדיו תתקיימנה הישיבות שיסדן הוא, הרב הגאון הצדיק רבי שלום דוב שליט"א וגם הוא יסד חברת "תומכי חסידים" להחזיק את התורה ברוסיא.

הישיבות האמורות הנה בתים  שמגדלים בהן רבנים, דיינים, שובי"ם יראי ד' ואנשי מעשה והוא הרב מליבאוויטש המשגיח על כולנה הוא להם לעינים ויתווה לפניהם סדרי הלימוד ותוכן הלימודים. וקהל חסידיו הגבירים וגם בע"ב גבירים עוזרים ותומכים בימינו בנדבותיהם אשר יתנו בלב מתנה וברוח נדיבה להתברה "תומכי תמימים".

שני מאות תלמידים ימצאו היום בהישיבה ומחזיקים אותם בכבוד בהספקה רחבה ומלאה בכל די מחסורם אשר יחסר להם בכבוד גדול, ובעד אלה תלמידי הישיבה אשר ישתלמו בלימודם ויצאו מן הישיבות מסומכים תדאג החברה להמציא להם מקום פרנסה בכבוד. מהם רבנים, מהם דיינים, או‬ שובי"ם.

ויש אשר ימצאו גואלים למו או עשיר או בעל בעמיו אשר יבוא אל הישיבה לבחור את אחד הבחורים לחתן לו ומבחור ישיבה יהי אח"כ לסוחרים מופלגי ירה"ש(?).

הוצאות הספקת הישיבה עולות בערך ארבעים אלף דאללאר לשנה ואין מקור להכנסותם אך מה שירבו המתנדבים בעם להביא את נדבותיהם וישנם אשר יתנו לתמיכות הישיבה מאלף ועד אלפים רו"כ לשנה כן חיו וקמו הישיבות עד עתה על נדיבות ההסידים והבע"ב המסתופפים בצל הרבי מליבאוויטש אכן לע"ע לרגלי המצוקות ברוסיא לא יוכלו חסידי ליבאוויטש בעצמם לשאת המשא יעל שכמם, ע"כ נשלחו משולחים גם לחו"ל לאסוף נדבות לתכלית הישיבה הרוממה".

‬ואנן מה נענה אבתרי‭!'‬ כי בצדק נמשל "האדם" לעולם קטן והאומה בכללה להעולם הגדול נמשלה ברוב חזיונות. כי כשם שבעולם הגדול בשעה זו שמברכים ברכת המפיל חבלי שנה במזרח יברכו ברכת המעביר שנה מעיני במערב; כן גם באומה שלמה בשעה שאנחנו פה, הוזים שוכבים ותרדמה נסוכה על פנינו בשנת הצהרים הנה שם ברוסיא לבם יער ועיניהם פקוחות ועומדים על המשמר על התורה ועל העבודה.

אשריהם ומה טוב חלקיהם!

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
מדהים
י"ט חשוון ה׳תש״פ
עיתון היסטורי
מרתק מאד
2.
'ארכיון ישראל'
כ"א חשוון ה׳תש״פ
פרסום ראשון...


















נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.