הרב זלמן וישצקי | יום י"ז חשוון ה׳תש״פ 15.11.2019

למה תופעת 'מניינים לצעירים' בחב"ד הפכה לסיפור הצלחה?

בתחילת הדרך רבים מהוותיקים הביטו על התופעה בחשש ואף הביעו ספקות באשר לעתיד אותם 'מניינים לצעירים'. אז למה אני לא דאגתי? ‏• הטור השבועי במגזין שישי של COL: הרב זלמן וישצקי, שליח הרבי בבאזל שוויץ, עם זווית אישית
למה תופעת 'מניינים לצעירים' בחב
הרב זלמן וישצקי. צילום: באדיבות המצלם

תופעה מבורכת פקדה את קהילות חב"ד בארץ ישראל ב-15 השנים האחרונות - ושמה ‘מניינים לצעירים’.

כמעט בכל מקום בו יש קהילה מבוססת וותיקה של חסידי חב"ד, צצו כפטריות אחר הגשם בתי כנסת לצעירים. האמת היא, שאין עוד להגדיר את זה כתופעה, אלא כצמיחה חיובית, פוריה ובריאה.

המניינים הפכו לבתי כנסת, שהלכו וצמחו לקהילות צעירות ודינמיות נפלאות.

כדרכו של עולם, בתחילת הדרך רבים מהוותיקים הביטו על התופעה בחשש ואף הביעו ספקות באשר לעתיד אותם מניינים. אחרי הכל, הם אמרו, חשוב שהדור הצעיר יתפלל עם הדור המבוגר, למען ייראו וילמדו איך וכיצד.

ובין השורות ניתן היה להבין שהחשש של החוששים נושא בחובו עוד דבר, שאותו רק אמרו בשקט: הצעירים, יוזמי המניינים, נחשבו מעט מודרניים מנקודת מבטם של הוותיקים. זה בא לידי ביטוי בלבושם, שאינו בהכרח שחור ולבן במשך השבוע, או בתחומי העניין של 'הצעירים', שלפחות בתחילת הדרך לא בדיוק היה הוויות אביי ורבא או אור חוזר ואור ישר (מושגים בחסידות). כל זה ועוד היו היסוד לחששות.

אני כבר גרתי בשוויץ כשהתופעה החלה. הבטתי עליה מהצד כ'עיתונאי'; גם שמעתי את הדיבורים בעד ונגד שעלו פה ושם בין חברים ועקבתי בשקט ולא דאגתי כלל. ידוע ידעתי שהתופעה מבורכת ועוד תיחשב כצמיחה הכי משמעותית של קהילות חב"ד בדור האחרון.

וכל כך למה?

כי מכיר אני את הנפשות הפועלות ויודע הייתי, שמה שהם מבקשים ומתפללים עבור ילדיהם, בניהם ובנותיהם הוא שהם יגדלו חסידים, יראי שמים ולמדנים. ומה שאדם מייחל ומבקש עבור ילדיו, זה מה שבאמת באמת אכפת לו - ויתירה מכך: זה מה שבאמת מגדיר אותו.

 

בחג השבועות תשכ"ב דיבר הרבי בהקשר לכך שבני ישראל קיבלו את התורה רק אחרי שאמרו 'בנינו ערבים בעדינו'. כשהם אמרו ׳נביאנו ערבים לנו׳ או ׳אבותינו ערבים לנו׳ - זה לא עבד. כי כשאדם אומר הנביא יהיה ערב לי או אבי יערוב לי, הוא בעצם מסיר מעצמו אחריות. זה לא מחייב אותך, אין לך השפעה ולא אחריות על אביך או על נביאך. והעיקר, זה לא מלמד דבר על מה מעניין אותך ומה אכפת לך, זה ודאי לא מגדיר אותך ואת מאווייך.

אבל כשאדם אומר 'בנינו ערבים בעדנו', זו כבר הבעת התחייבות ישירה. והעיקר, זה אומר שמה שמעניין אותך זה שילדיך ישמרו את התורה הלאה. זה גם מגדיר אותך, כי מה שאתה מייחל ומאחל באמת לילדיך, זה מה שבאמת ובתמים אכפת לך ונוגע לך.

בזאת הסביר שם הרבי את הגדרת עקידת יצחק כניסיון של אברהם.

הרי יצחק היה בן 37 בשעת העקידה. לו רצה, היה יכול בקלות לגבור על אביו שהיה בן 137 ולברוח. אם כן, היה זה ניסיון שיצחק עמד בו, ולמה הוא נחשב לניסיון הכי גדול של אברהם?

והביאור הוא, שלאדם קל יותר להזיק לעצמו מאשר להזיק לילדיו. לאברהם היה יותר קל להגיש את עצמו לעקידה מאשר את בנו, ובהגישו את בנו הראה את נאמנותו המוחלטת.

כך גם הורים לילדים, באמרם בנינו ערבים בעדנו, הרי שגם אם לעצמם הם קצת מוותרים, עבור הילדים הם מבקשים את הטוב ביותר.

הרי כולנו בסוף רוצים שהילדים יגשימו את החלומות שלנו...

שבת שלום

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
למען הדיוק
י"ז חשוון ה׳תש״פ
תופעת בתי הכנסת לצעירים אינה בת 15 שנים. הבית כנסת לצעירים הראשון נפתח בנחל'ה אצל הרב הבר לפני קצת יותר מעשור
קצת יותר מעשור יוצא קצת פחות מ15 שנה..
כ' חשוון ה׳תש״פ
2.
אין טוב בחינוך מאשר דוגמא אישית
כ' חשוון ה׳תש״פ
ואם הצעירים, יוזמי המניינים, נחשבו מודרניים מנקודת מבטם של הוותיקים, שזה בא לידי ביטוי בלבושם, שאינו בהכרח שחור ולבן, או בתחומי העניין של 'הצעירים', שלפחות בתחילת הדרך לא בדיוק היה הוויות אביי ורבא, זהו דוקא דוגמא קטלנית לילדיהם שירצו בעצם להיות כמותם.
3.
עדיף שיתפללו עם הדור המבוגר
כ' חשוון ה׳תש״פ
לפי האמת חשוב ביותר שהדור הצעיר יתפלל עם הדור המבוגר, למען ייראו וילמדו איך וכיצד. הנימוק היחידי לתופעה הזאת היא שהצעירים הללו לא מוכנים לקבל את מה שקיים אצל המבוגרים, רוצים לפטפט בנוח בזמן התפלה, להגיע מאוחר ולהתפלל בלי מנין וכו' וכו'. הם לא בעד "שמע בני מוסר אביך" וגו'.
תפיסה ארכאית שלא הוכיחה את עצמה
כ"ג חשוון ה׳תש״פ
הרעיון שהציע המגיב נכון בעיקרו, אבל במצב כיום הפרדת הצעירים מביאה אותם לפריחה רוחנית - יחסית, וללקיחת אחריות על מצבם, יותר מאשר אילו היו בחברה מבוגרת.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.