מאיר כץ | יום י"ז חשוון ה׳תש״פ 15.11.2019

כשהרב אויערבאך רצה לשמוע: כיצד היה בביקור אצל הרבי?

לרגל היארצייט הראשון של הגאון החסיד הרב לוי יצחק הלפרין זצ"ל, ראש המכון המדעי הטכנלוגי להלכה בירושלים, רבנים חסידי חב"ד שעמדו עמו בקשר במהלך השנים מספרים על דמותו ומשתפים בסיפורים מיוחדים
כשהרב אויערבאך רצה לשמוע: כיצד היה בביקור אצל הרבי?
הרב הלפרין ע"ה (באדיבות המצלם)

אמש, ט"ז בחשון חל היארצייט הראשון של הגאון החסיד הרב לוי יצחק הלפרין זצ"ל, ראש המכון המדעי הטכנלוגי להלכה בירושלים.

הרב הלפרין ז"ל היה נחשב לגדול המומחים בענייני הלכה וטכנולוגיה ופסיקותיו מהוות בסיס הלכתי לפסקיהם של רבנים מורי הוראה מכל החוגים והעדות.

הוא נולד בירושלים לאביו רבי חנניה יוסף הלפרין ולאמו מרת בריינה, דור שביעי לאדמו"ר הזקן.

בצעירותו, למד בישיבת חיי עולם ולאחר מכן עבר ללמוד בישיבת סלבודקה בבני ברק יחד עם אחיו הגאון החסיד רבי שמואל אלעזר הלפרין זצ"ל. בהמשך עברו השניים ללמוד בישיבת תורת אמת בירושלים והפכו למגידי שיעור בישיבה.

בשנת תשי"ג ייסד במסגרת צעירי אגודת חב"ד בירושלים את ישיבת הערב החב"דית הראשונה, בשכונת 'בית ישראל', יחד עם אחיו הרב שמואל אלעזר, כשבהמשך לכך הוקמו גם ישיבות ערב בשכונת פאג"י על ידי הרב טוביה בלוי ובשכונת שערי חסד ע"י הרב נפתלי רוט. ישיבות ערב אלו קירבו נערים רבים לחסידות חב"ד.

לאחר שהוסמך לרבנות, התקיימו נישואיו עם רעייתו מרת יפה (שיינדיל) נחמה, בת ר' אברהם משה קירשנבוים, מחסידי חב"ד בירושלים ומגזע החיד"א.

במשך השנים עסק בהוראה וברבנות, והתמחה במיוחד בענינים טכנולוגיים בראי ההלכה, ואף נמנה על עורכי ערך ה'חשמל' באנציקלופדיה התלמודית.

בשנת תשכ"ח הצטרף למייסדי 'המכון המדעי טכנולוגי להלכה' שיזם והקים הפרופסור ר' זאב לב ז"ל, ועמד בראש המחלקה ההלכתית של המכון, ובמשך השנים התמנה לעמוד בראשות המכון.

פסקיו ההלכתיים בעניני טכנולוגיה ומדע נחשבים לבסיס עיקרי בפסיקותיהם של רבנים רבים מכל גווני הקשת החרדית, ועמדתו התורנית זכתה להתייחסות רבות מאת חשובי הפוסקים בדור האחרון, דוגמת רבי שלמה זלמן אוירבאך ורבי עובדיה יוסף זצ"ל.

רוב פסקיו עוסקים בהכרעה הלכתית בסוגיות אקטואליות המתעוררות בעקבות החידושים הטכנולוגיים השונים, והשלכתם ההלכתית.

בביקורו הראשון בארה"ב, כאשר התקבל ל"יחידות" אצל הרבי, קיבלו הרבי בחביבות מיוחדת, וניהל עמו שיחה ארוכה וממושכת בעניינים שונים העומדים על הפרק.

במהלך השיחה העיר לו הרבי על שמו של המכון, כפי שמייסדיו קראו לו בשנותיו הראשונות: "מכון מדעי טכנולוגי לבעיות הלכה", אשר משתמע ממנו לכאורה כאילו ההלכה היא שיוצרת את הבעיות בעקבות כך שינה הגרל"י הלפרין את שם המכון ל"מכון מדעי טכנולוגי להלכה." למן אותו ביקור בהיכלו של הרבי, נהג הרבי לברך תמיד את הגרל"י הלפרין, בכל הזדמנות, הן בכתב והן בעל פה, להצלחה בעבודת הקודש החשובה של המכון שבראשותו, כשהמוטיב המרכזי והמשותף של הברכות היה כי יזכה לנצל את כישרונותיו הייחודיים לטובת כל בית ישראל.

הרב הלפרין זצ"ל, אשר כידוע היה בידידות רבה עם הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל שליווה את המכון במשך כל שנותיו - סיפר במאמר שפרסם בעיתון המודיע לאחר ג' תמוז, כי באחת הפעמים שחזר מביקור בחצרות קדשינו ביקש ממנו הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל לשמוע מחוויותיו בצל קדשו של הרבי. תשובת הרב הלפרין הייתה: "כאשר חולף על פני ברחוב אדם גבוה, אינני מתפעל במיוחד שהרי רגליו מונחות בדיוק על אותה קרקע בה מונחות רגלי, אולם הרבי אינו ניצב כלל על אותה קרקע עליה כולנו עומדים, הוא עומד במקום גבוה הרבה יותר!".

הגאון רבי שלמה זלמן התפעל מאוד מהגדרה זו וקלסה להפליא.

בקשר ליום היארצייט הראשון, ארבעה רבנים חסידי חב"ד שעמדו בקשר קרוב עם הרב הלפרין - מספרים על דמותו הגדולה ומה שאפשר להפיק ממנו בבחינת "והחי יתן אל ליבו".

> הרב יוסף שמחה גינזבורג שליט"א רב איזורי, עומר אשר מוכר לכולנו מהמדור פינת ההלכה ב"שיחת השבוע" מספר על הגאון החסיד רבי לוי יצחק הלפרין.

הרב גינזבורג, כיצד בעצם החל הקשר שלכם עם הרב זצ"ל?

הקשר החל לערך בשנת תשל"ח, ונמשך מאז ועד לשנתו האחרונה.

ובין היתר כיצד בא הקשר לידי ביטוי, אצלכם?

יש מדור הלכה, טור קבוע, אותו אני כותב ומדי שבוע הוא מופץ בכל העולם, במסגרת עלון 'שיחת השבוע'. כמה תלמידי-חכמים עזרו לי במשך השנים בכתיבת 'פינת ההלכה', אני יכול לספר לך, שאת העזרה הגדולה ביותר קיבלתי מהרב הלפרין זצ"ל. וכמובן לא רק שם, אלא בכל הנושאים ההלכתיים אליהם נדרשתי, גם בתגובות לשואלים, וזאת לעיתים בנושאים שונים ומשונים, הן בקשר לטכנולוגיית מכשירים והן בקשר לפסיקה עצמה בכל שדה ההלכה.

שתפו אותנו בסיפור או בעניין מיוחד שראיתם אצל הרב זצ"ל?

אני יכול לומר לך, שלקראת כל שיחה שהיתה לי עם הרב, ניסיתי לעשות 'שיעורי בית' בנושא ההלכתי אודותיו נסובה השיחה, ככל האפשר, כיוון שכדרכו היה הרב מזכיר לי בתשובתו סוגיות ודעות שונות בגמרא ופוסקים, ולולי זה לא הייתי בטוח שאוכל להבין את הדברים....

איזה מוסר השכל הייתם ממליצים לציבור הגולשים לקחת מדמותו של הרב ומדרכו?

פעם שאלתיו בערב שבת קודש שאלה בנוגע לבעיה רפואית של קרובת משפחה מבוגרת כלשהי, שגם אני לא הכרתי אותה ושאלתי רק כדי לענות לה.

הרב ענה לי את שענה.

לאחר מכן התקשר הרב במיוחד סמוך לכניסת השבת, לברר מה שלומה כעת והאם הכל בסדר. זה בהחלט דבר שאפשר ללמוד ממנו - האכפתיות והדאגה לשני

> הרב שניאור זלמן הכהן כהן שליט"א, חבר הבד"ץ במוסקבה

הרב כהן, האם זכור לך מהרב הלפרין סיפור מעניין, איזה דבר תורה או חכמה ייחודי ששמעת ממנו והשאיר עליך רושם מיוחד?

ב"ה זכיתי, שהרב זצ"ל הגיע במיוחד למוסקבה כדי להיות סנדק בברית מילה לבני שיחי'. בקשתי ממנו אז להגיד כמה מילים, ומיד במקום ללא כל הכנה אמר שיעור עמוק על ברית מילה בשבת.

היו עוד הרבה פעמים שדיברתי איתו בסוגיות שלא היו קשורות אל הנושאים בהם עסק באופן יום יומי, לא בנושאי חשמל ולא בשאלות של שבת ויום-טוב וכדומה, ומיד התחיל לדבר על כל הסוגיות שם, ועל מה שדנים שם המפרשים. ראיתי את זה כ"כ הרבה פעמים, וזה היה מפעים כל פעם מחדש.

איזה מוסר השכל היית ממליץ לציבור הקוראים לקחת מן הרב ודמותו כצידה לדרך?

מה שאני יכול להגיד לכם, לא מצאתי הרבה רבנים שאצלם ש"ס ופוסקים מונח על כף היד שלהם, כמו שזכיתי לראות אצל הרב זצ"ל. ..

> המהנדס הרב ד"ר יעקב לרנר מכפר חב"ד

הרב לרנר, כיצד למעשה התחיל הקשר שהיה לכם עם הרב?

אני התחלתי לעבוד במכון משנת תשנ"ג.

לפני כן שמשתי כמנהל במוסד שנקרא 'רשת תורה ומלאכה'. כאשר אחד מאישי הציבור לקח אותי לפקח על פרוייקט ציבורי כלשהוא, הייתי צריך במסגרת העבודה לשאול את הרב זצ"ל שאלות הלכתיות מסויימות, וכך נכנסתי אט אט לעבוד במכון, אחרי שהרב התרשם תוך כדי כך ממני ומעבודתי, וקיבל עלי המלצות. אך האמת היא, שהפעם הראשונה בה נפגשנו הייתה לפני הרבה שנים, כשעליתי ארצה, השתתפתי בתכנון מנגנון לפתיחת דלתות בשבת בבנין שערי צדק הישן. היה אדם אחר שהביא אותי לעבוד שם, כנראה אחד ממהנדסי המכון. ידעתי שהרב הלפרין מפקח על התכנון וההנחיות, אך בלי שהכרתי אותו בעצם...

האין זה פלא כיצד הרב ידע כל כך הרבה בלי ללמוד את לימודי המקצוע?

ממש ככה, ואני יכול לומר לך שהוא היה מתמצא בהרבה מענייני העולם. ברפואה למשל, שם הוא לא רק עסק בהלכה,הוא היה נותן עצות העוזרות לחולים ממש. ראיתי בעצמי איך שאנשים מתקשרים אליו ושואלים סתם שאלות, על בעיות מסוימות, הוא היה מקשיב, מבין ומייעץ, בכנות ובהבנה. היו אנשים מכל קצווי הקשת שהיו להם פגישות עם הרב הלפרין זצ"ל , אלופי צה"ל, שרים, מנהלים, מהנדסים מובילים בתחומים שונים, רופאים מפורסמים, כולם היו מתפעלים מהידיעה וההבנה רחבה שלו בכל התחומים. היה אדם ששימש כמפקד חיל היבשה, שתמיד היה מתקשר אל הרב לבקש עצות...

איזו הנהגה ייחודיות ראית אצל הרב שאפשר ללמוד ממנה?

היה לו את הישוב הדעת, הכישרון והיכולת, להיכנס לכל עניין בצורה המיטבית. כשהיה עובר על דיווחים מקצועיים שלי, או של אלו שהיו קשורים אלי ועבדו עמי, היה מתייחס תמיד לעניין, גם אם היו ערימות של מסמכים שהיו על שולחנו, כאשר לתשובתו כולם חיכו בדחיפות. הוא גם תמיד דאג להוציא לנו תשלומים בהזדמנות הראשונה שנוצרה. גם כשמנהל החשבונות היה אומר שיש בעיה, הרב לקח על עצמו כעול לדאוג לכך, והיה פשוט אכפתי: 'מה יהיה עם יעקב? הוא צריך לקבל את מה שמגיע לו'...

בטח היו דברים שקבלת תועלת מהרב מעבר לנושאי המכון...

אישית לא הגשתי אף פיתוח או פטנט, עד שלא קיבלתי את המילה האחרונה שלו. בכל הספרים הקשורים לנושאי הלכה, אותם הוצאתי לאור, קיבלתי את המלצותיו. במיוחד בסדרה של "פסיקה בשרות ההלכה" הוא היה מתעניין בנושאים שכתבתי שם ומוסיף את הערותיו החשובות.

> הרב מנחם מענדל גליצנשטיין שליט"א, רב הישוב 'מעלה אפרים'

ספר לנו מעט על הקשר האישי שהיה לך עם הרב זצ"ל, האם זכור לך מתי היא התחיל?

אני ירושלמי במקור, עירו של הרב זצ"ל. ומכיוון שהדוד שלי הגאון החסיד רבי משה צבי הלפרין זצ"ל היה אחיו, נוצר בינינו קשר עם הזמן. כאשר התמניתי לשמש כרב הישוב מעלה אפרים לפני כשלושים שנה, התחזק כמובן הקשר. הייתי מעביר לו גם הרבה שאלות של שלוחים, שלוחי חב"ד מכל העולם, בעיקר כשהיו שאלות פיקנטיות, שאלות מסובכות, שכאן ביום יום לא נפגשים בסיטואציות שכאלה.

איך הוא אכן ניגש היה לשאלות ההלכתיות הרבות אותם אתם ואחרים הייתם מפנים אליו?

היו לו כתפיים רחבות, כוחא דהיתרא איפה שצריך ואפשר. וזה בגלל שהיה לו את החוש להבין מיד את הבעיה על כל חומרתה, מה שנקרא את ה'שולחן ערוך החמישי 'הייתי שואל אותו שאלות מסובכות באבן העזר, והוא היה אומר לי חכה כמה דקות, אני יעיין ואחזיר לך תשובה. עשר דקות בלבד הספיקו לו בשביל לעיין בשאלות הכי מסובכות ולחזור עם תשובה ברורה. זה כמובן גם בגלל הגאונות המדהימה שהוא התברך בה. אבל בעיקר בגלל כוח הפסק שהיה לו כפי שציינתי מקודם, הוא תפס מיד את כל הצדדים, ובלי להיבהל חתך את מה שדעת התורה אומרת בכל מקרה ומקרה.

תוכל לפרט דוגמא של שאלה מעניינת, סיפור לא שגרתי ששאלתם את הרב, וראיתם את גדלותו המיוחדת בפן זה?

יש לי גיס, שהוא שליח בסין בעיר שנחאי. יום שישי אחד הוא מתקשר אלי בבהלה – אגב, זו הדינמיקה של השאלות הללו, הם מתעוררות תמיד בזמנים הכי לחוצים - והוא מספר שמישהו היסב את תשומת ליבו לעובדה שלביצים שבהן הוא משתמש יש משני הצדדים 'שפיץ'. ביצה רגילה צריכה להיות צד אחד חד וצד אחד כד - רחב, בביצים האלו היו שניהם חדים, למרות שהם מגיעות מתרנגולת רגילה. כעת צריך לבדוק, האם יש מסורת על זן תרנגולת אלו, ומדוע זה נראה כך?. כל האוכל כבר מוכן לשבת, יש הרבה אורחים שאמורים להשתתף בסעודות שבת, מה עושים?! הרב זצ"ל התקשר ליהודי שהיה בעבר מתגורר בשנחאי, אך הוא לא ידע על כך. הוא הוסיף להתקשר לניו יורק, לאדם שהיה סיכוי שהוא ידע, אך לא הצליח להשיג אותו. קיצורו של דבר, בדיעבד הוא התיר את השימוש לאותו שבת. לאחר השבת הוא המשיך לחקור, ומצא בסוף שוחט ספרדי שהגיע משנחאי, אשר הוא זכר שהיו שוחטים את התרנגולות האלו ואוכלים אותן, ועל סמך זאת הרב התיר את הדבר .

אני מניח שהיו שאלות שהפסק הסתיים קצת אחרת.  

הייתה שאלה מבית חב"ד, במקום שהכינו את כל העופות לסעודת השבת שנערכה באותו שבוע עבור כמאתיים סועדים. לעובדים נגמר הקטשופ, ומבלי להתבלבל הם ירדו למכולת וקנו קטשופ מתוצרת מקומית. שוב, יום שישי בצהריים, איך מתמודדים? לאחר בירור קצר התברר שבאותו מפעל מייצרים דברים נוספים, כך שגם אם המוצר עצמו נעשה מחומרים צמחיים, אין אפשרות להתירו. בסופו של דבר, לאחר שהרב שאל את כל השאלות שהיו נצרכות לו, פסק לו בדיעבד לשטוף את כל המנות ביסודיות ולהגיש אותן לאורחים בלבד, בעוד שלהם – שלוחי חב"ד עצמם - החמיר.

מה באמת ההיתר בשני הסיפורים שהצגתם, זה נשמע מאוד מעניין...

זה לא ממש הבמה כאן לפרט... אך אני יכול לומר לך שתמיד הוא נימק את כל התשובות לפרטי פרטים. הזווית הזו שהייתה אצל הרב זצ"ל, בוודאי הגיעה לידי ביטוי גם בעיסוקו הציבורי, המרכזי בעצם. תראה. כל המכון שהוא הקים זה בקו הזה. יש בעיות שאפשר לחמוק מהם, קח לדוגמא סיפור שדווקא היה באירופה. הכניסה לבניין מתבצעת עם מפתח חשמלי שמפעיל את התאורה בבניין באופן אוטומטי. יהיו שיציעו בשבת לחכות בחוץ עד שיעבור גוי. אך הוא מיד תפס שלא תמיד זה שייך, לעיתים צריך לחכות הרבה זמן בקור של מתחת לאפס מעלות גם כל הלילה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.