אברהם לביא | יום י"ב חשוון ה׳תש״פ 10.11.2019

כשר' בערקה חן רקד ור' אברהם לידר שר • הכינוס בשנת תשכ"ג

כתב עיתון 'הצפה' בילה לפני 57 בכינוס חסידי חב"ד שהתקיים בכפר, נתפס על דמותו של החסיד ר' בערקה חן שזה עתה עלה ארצה, נדבק בשמחה החסידית שהתפרצה לכדי ריקוד רעים סוער, ותיאר את הדריכות בקהל לשמע הניגון החדש שהרבי לימד בשמחת תורה  • לקראת הכינוס ה-60, שיתקיים במוצ"ש הקרוב בכפר חב"ד, מגיש המדור 'מפי כתבם' את התיאור האותנטי
כשר' בערקה חן רקד ור' אברהם לידר שר • הכינוס בשנת תשכ
יו"ר צעירי חב"ד, הרב ישראל לייבוב, מוזג 'משקה' להרה"ח הרב זעליג סלונים.. מתוך הכתבה ב'הצופה'

מאת חיים פיקרש

כשנתן ר' משה סגל, מחשובי מתיישבי כפר חב"ד את האות, נזדרז אחד מפרחי החסידים להפעיל את הרמקול ומיד בקעה ממנו שיחתו המופלאה של האדמו"ר מליובאוויץ', כפי שהוקלטה במיוחד להמוני חסידיו בארץ ובתפוצות. אותה שעה הגיעה התוועדותם של חסידי חב"ד בארץ לשיאה הנעלה, ההמונים הרבים שמילאו את בית-הכנסת המקומי הצטופפהו ועשו אזנם כאפרכסת בדממת קודש הממלאת חללו של בית.

גם ר' ברל חן, שהגיע לא מכבר מ"שם", לאחר שישב ב"תפיסה", על "מעשים שונים" כדי לעלות לארץ הקודש, נעתק ממקום מושבו בירכתי בית המדרש, יישר כובע המצחיה, ליטף זקנו הארוך, וריתק עצמו לדברותיו של הרבי, שנגעו לעבודה שבלב - זו תפילה ושאר עניינים חשובים של קירוב לבבות, אהבת ישראל בבחינת "ופרצת".

כן, כן, נענע ר' ברל בראשו, הוא מבין מה הרבי שלו דיבר. זיק של התרחבות ניצת בו בר' ברל, ומנפסקה ההקלטה, הזדרז ישיש זה מיד ועלה על השולחן ופתח בריקוד של מצווה, כשהמגפיים הרוסיות שלו תופפות במקצב אחיד על גבי השולחן ופיו אינו פוסק מלנגן את הניגון החדש של הרבי.

ממילא, משתתפי הכנס הכללי-ארצי של חסידי חב"ד, שהתקיים באחד הימים בכפר חב"ד, יכלו לעמוד כך, מצן הצד, ולראות בר' ברל חן את החסיד המרקד ביחידות. מיד הצטרפו אליו ונוצרו מעגלים מעגלים של מרקדים, כתף אל כתף, ישיש אחז בידיו הרכות של נער, תלמיד מתלמידי מוסדות החינוך של חב"ד בכפר. הכל נעשו מרקדים ומפזזים ריקודו וניגונו של הרבי.

הריקודים של חסידי חב"ד, הצעירים עם הזקנים, התמשכו שעות ארוכות, אך מנחה הכנס, ר' משה סגל, מזדרז חיש מהר להעמידם על "תכלית הערב החשוב". נפרדו מעגלי הריקודים ותפסו שוב את מקומם הנגון, והיטו אזנם לדברי הפתיחה שנאמרו מפי ר' משה, המגלה כי בשמחה ובטוב לבב פותחים הצעירים וזקני חסידי חב"ד את כינוסם השני, המהווה המשך לכנסם הראשון שנערך אשתקד.

"כפי אשתקד" - אומר ר' משה - "חפצים היינו לשמוע מפי אחינו שזכו לחסות בצל קורתו של הרבי בימים הנוראים, ובימי החג, על שיחות ורשמים שלהם ועל הניגונים של הרבי שקלטו שם והביאום אלינו, שיחות הקודש ודברי רבינו ישמשו לנו יסוד ושורש חזק, ממנו נשאב את המשך פעולתנו, בהתחזקות, בקביעת עתים לתורה, בהידור מצווה ובעבודה שבלב ויותר מכל - בקירוב לבבות ואהבת ישראל".

כן, באלה חייבים אנו לפעול ולהפעיל - מאשר מרא דאתרא, הרב רש"ז גרליק, את עיקר מצוות העשיה של חסידי חב"ד בארץ, כשהוא מביא את ברכתו לכנס ומשלב מאמרי חז"ל, וכמובן, אמרות של הרבי.

"הרבי לימד ניגון חדש", עובר רחש לחש בין ההמונים המצטופפים. כן, הוא חיבר עוד ניגון חדש, בעיצומה של שמחת התורה שנערכה ב"ארמונו", ועתה, מרמז גם המנחה, ילמד אותנו הצעיר שבחבורה, ר' אברהם לידר, הניגון הזה, בתוספת הסבר. שוב פושטת הדממה באולם הגדול ורחב הידיים, ור' אברהם, תושב הכפר אץ רץ אל "כותל המזרח", נוטל עמו המיקרופון, עוצם עיניו לרגע, ומתחיל לתאר בדחילו ורחימו, כיצד קיים הרבי את ההתייחסות וההתוועדות של שמחת תורה, שנתמשכה יותר מאחת עשרה שעות רצופות, ובה שולבו שיחות מוסר, הסבר לפעולות רצויות של חב"ד, ניגונים מניגונים שונים, וכמובן דברי תורה ובהם דרש וסוד, גלויות ונסתרות. לאחר ששתו שם "לחיים" הזכיר הרבי את "אחינו היושבים במיצר" ואחר לימד את הניגון שבו משולבים דברים על ענייני חשבון הנפש. מלות השיר מורכבות ממלים באוקראינית, באידיש וגם בעברית, יציקתו של הניגון - מחסידי חב"ד שהביאו לפני שנים מ"שם".

מחר נפרסם ב-COL את חלקה השני של הכתבה, בה מתאר הכתב את דבריו של נואם מעניין במיוחד

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
שכוייח
י"ב חשוון ה׳תש״פ
2.
כתבה נהדרת
י"ג חשוון ה׳תש״פ
מאת משפחתו של הרב לידר ז״ל
תודה רבה על הכתבה
נשמח אם תביאו עוד סיפורים כאלו מענינים בשילוב תמונות אם אפשר! אנחנו מעריכים זאת מאוד.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.