אברהם לביא | יום ח' חשוון ה׳תש״פ 06.11.2019

המזכיר הנאמן של הרבי שכמעט ולא שמעתם עליו: 10 שביבים

הערב (ט' חשון) חל יום היארצייט ה-52 של מזכירם הנאמן של הרבי ושל הרבי הקודם, החסיד הרב משה לייב רודשטיין ע"ה • COL מגיש עשר עובדות מרתקות שלא ידעתם על המזכיר שהאחריות על כתיבת מכתבי הרבי נתונה הייתה בידיו, ומאז פטירתו השתנה הסדר והרבי החל להשיב לשואלים בעיקר באמצעות 'מענות' בפתקים
המזכיר הנאמן של הרבי שכמעט ולא שמעתם עליו: 10 שביבים
המזכיר הרב משה לייב רודשטיין ע"ה (ארכיון COL)

הערב (ט' חשון) חל יום היארצייט ה-52 של מזכירם הנאמן של הרבי ושל הרבי הקודם, החסיד הרב משה לייב רודשטיין ע"ה, חסיד עתיר זכויות ורב פעלים, שהרבי וחותנו סמכו עליו את ידיהם.

לכבוד יום היארצייט, מגיש COL עשר עובדות שלא ידעתם על הרב רודשטיין, שנפטר ערירי מילדים, אך עתיר זכויות ופירות בעולם הזה ובעולם הבא.

1.

שמו האמתי היה בכלל זושא שיפרין, אולם לאחר רדיפות של הממשל אחריו בשל העובדה שניסה לחמוק מגיוס לצבא, הרבי הריי"צ הורה לו לעזוב את רוסיה, והמסמכים שזוייפו עבורו נשאו את השם משה לייב ראדשטיין, שמאז הפך לשם בו כינו אותו כולם (או בקיצור: "רמ"ל").

2.

בשנת תרצ"ב החל לשמש כמזכירו של הרבי הריי"צ. במסגרת תפקידו הופקד על כתיבת מכתביו, ליווה אותו בנסיעותיו, ועסק בעניינים שונים בשליחותו. מעבר לתפקידו כמזכיר, נשלח על-ידי הרבי הריי"צ למשימות רבות ומסועפות.

3.

בשנת תרצ"ט, כאשר הצורר הנאצי החל בהידוק הטבעת סביב היהודים, ברח הרבי הריי"צ לארה"ב יחד עם בני ביתו, ודאג שאף מזכיריו וחסידיו ייצאו את אירופה. בחודש אלול באותה שנה הצליח ר' משה לייב לברוח עם רעייתו מוורשה לליטא, בה פעלה באותה עת ישיבת "תומכי תמימים" בה למדו תלמידי הישיבה שנמלטו מפולין, והרב רודשטיין נעשה למנהל הישיבה ואף התוועד עם התלמידים.

4.

בחודש אלול ת"ש ברח עם רעייתו מליטא לארה"ב, דרך רוסיה ויפן, ובשלהי חודש תשרי תש"א הגיעו לארה"ב, למדינת ס' פרנסיסקו.

5.

ללא ספק, השתוקק ר' משה לייב כבר לראות את הרבי הקודם, אך עם הגיעו לארה"ב שלח לו הרבי הריי"צ מכתב בו בירכו: "ברוך אתה וביתך תי' בבואכם צלחה בגשם וברוח", והורה לו: "טוב ונכון הדבר שיתעכב איזה ימים בטשיגאגא [-בשיקגו] אשר במשך ימים אלו ימלא שליחותי ככל אשר אכתוב לו בזה...". הוא אכן שהה בעיר מספר ימים ופעל בה כפי הוראות הרבי, ואז הגיע ל770 למשך חודש שלאחריו שלחו הרבי הריי"צ לדור בשיקגו באופן קבוע ולשמש בה כיו"ר "אגודת חסידי חב"ד".

6.

הרבי הריי"צ כתב "אגרת מינוי" לאנ"ש בשיקגו בה פירט את מעלותיו של רמ"ל וביקש כי ימסרו לידיו את כל ענייני ההנהלה, יקרבוהו, ויהיו בעזרו.

7.

לצד פעילותו העניפה בשיקגו, בהקמת מוסדות והדפסת ספרים, פעל ללא הרף לפדות את תלמידי הישיבה בוילנה (ראה פסקה 3) מידי הצורר הנאצי.

8.

בשנת תש"ו שב ל770 וחזר לשמש כמזכירו של הרבי הריי"צ. הוא הופקד על כתיבת המכתבים, וכן היה עומד בעת ה'יחידות' ומסביר לאנשים את אשר הרבי הריי"צ אומר (שכן הדיבור היה קשה על הרבי הריי"צ באותם ימים, והיה קושי בהבנת דבריו למי שלא הורגל בכך).

9.

לאחר הסתלקות הרבי הריי"צ, ביו"ד שבט תש"י, אחז אותו שברון לב עז והוא מירר בבכי. באותם ימים התבטא: "אנחנו שיכורים, אנחנו לא מבינים מה קורה כאן".

10.

התקשר אל הרבי בכל מאודו, היה חבר ומזכיר "הועד לבניין האהל" של הרבי הריי"צ, ומהפועלים לכך שהרבי יקבל על עצמו את עול הנשיאות.

עובדות מרתקות על תפקידו כמזכיר הרבי - בחלק השני שיפורסם מחר אי"ה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.