הגה"ח הרב טוביה בלוי: "פשטה התופעה של "התקשרות כוזבת"
הגה"ח הרב טוביה בלוי, מזקני רבני חב"ד בארץ הקודש ורב קהילת חב"ד בשכונת נווה יעקב בירושלים, מפרסם מכתב המעורר ל'התקשרות אמיתית' לרבי, ולא 'התקשרות כוזבת'.
הרב בלוי כותב, בין היתר, במכתבו:
"היו, ודאי, רבים מאוד בין החסידים שנאלצו להפעיל כוח נפשי עצום של "מוח שליט על הלב", להתאפק ולרסן את עצמם ולהימנע מלפרוק את הזעם העצום העצור בקרבם בתגובה הולמת כלפי מי שכמעט גרמו לתוצאות הרות אסון. סיבת ההתאפקות, חדה וחלקה: הרבי הורה.
"לא אחת, כי אם פעמים רבות, נוצרת התלבטות בין ההכרח לצאת להגנה על כבוד הרבי או על דעותיו הקדושות לבין ציות כנוע להוראת הרבי.
"זכיתי ליצוק מים, בין השאר, על ידי גדולי המקושרים לכ"ק אדמו"ר זי"ע, וביניהם אלה שההתקשרות היתה כל מעיינם, כמו הרה"ח ר' אברהם פריז ז"ל, הרה"ח ר' בן ציון שם טוב ז"ל.
"ברור היה, למעלה מכל ספק, שהתקשרות פירושה: ציות. ברור שהנפת דגל ההתקשרות להצדקת מעשים המנוגדים להוראה הברורה אך נובעים מתוך נאמנות לדעותיו הקדושות של הרבי או לכבודו הקדוש, היא צעד של היפך מוחלט ומנוגד בתכלית ניגוד להתקשרות אמיתית, ומקורה בשקר וצביעות.
"לצערנו התפשטה בשנים האחרונות בינינו התופעה השלילית של "התקשרות" כוזבת, תוך מרידה בהוראותיו הקדושות של הרבי."
הרב בלוי, מציין גם דוגמאות:
"תקצר היריעה מהכיל את פירוט הפעולות הנעשות בדרך השלילית האמורה, החל מנסיעה לרבי באופן המנוגד להוראותיו הקדושות, ויצירת "מנהגים" חדישים, שונים ומשונים, בניגוד לדעתו הקדושה, וכלה בהצבעות לבחירות בניגוד ברור להוראתו הקדושה האמורה בנידון, רק מתוך "נאמנות", או לכבודו של הרבי או לדעותיו הקדושות בנושא זה או אחר.
דבריו הקדושים של כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע, ובהמשך לזה דבריו הקדושים של כ"ק אדמו"ר זי"ע שחזר ואמר לא אחת כי "שמוע מזבח טוב" הם הם שיובילו אותנו להפצת המעיינות ולקירוב הגאולה השלמה בביאת משיח צדקינו", מסכם הרב בלוי.
•
בשיחה שערכנו עם הרב טוביה בלוי לאחר קבלת המכתב, ציין הרב בלוי כי הרבי הסביר לא אחת, בשיחותיו הקדושות ובמכתבים על ההכנה הדרושה לנסיעה לרבי, ועל התנאים הכרוכים בזה.
"לשבת וללמוד בהתמדה ושקידה, ומי שאין באפשרותו לנסוע ונכנס עקב כך לחובות שלא ייסע כלל", מדגיש הרב בלוי - ומוסיף: "בוודאי ובוודאי שבחור שלוחץ על הוריו שיממנו עבורו כרטיס טיסה לרבי, זה היפך הגמור ממה שהורה הרבי!"
הוא מציין פסק דין של אחד מגדולי הפוסקים בדורנו, שחתן הלוחץ על הוריו להוצאות חתונה מעבר ליכולתם – עובר לאו מפורש בתורה של 'לא תחמוד'!
כששאלנו את הרב בלוי על כוונתו במכתב ל"מנהגים חדישים", ציין בין היתר את ה'מנהג החדש' שכוהנים לא עולים לדוכן, אלא במוסף של מועדים, בטענה ש'כך היה נהוג אצל הרבי'.
"הנפת דגל ההתקשרות להצדקת מעשים המנוגדים להוראה הברורה אך נובעים מתוך נאמנות לדעותיו הקדושות של הרבי או לכבודו הקדוש, היא צעד של היפך מוחלט ומנוגד בתכלית ניגוד להתקשרות אמיתית, ומקורה בשקר וצביעות", כותב הרב בלוי במכתבו.
אתר COL מגיש את מכתבו המלא של הרב בלוי:
שצריך להגיד דעת בעלי בתים עם אינטרסים או כדי
לשמור על התפקיד שלהם .
ככה למשל יוצאים נגד דף היומי ויש ערך שלם באתר של חבד אין פו איך הרבי נגד דף היומי ר"ל. שופכים את דמו של הרבי בראש כל חוצות. אוי לנו. שקר ופייק ושימוש ציני בשמו הקדוש של נשיא הדור.
הגיע הזמן לקעקע את כל השקר הזה שזה תחליף לדברים האמיתיים לצאת לשליחות ללמוד ולהפיץ יהדות וחסידות ולהכן את העולם לקבלת פני משיח, אז מחפשים גימיקים חולפים שלא מחייבים כלום מלבד כמה סיסמאות ריקות מותכן.
רבותי תתעוררו לפני שיהיה מאוחר גודל דור שלם על שקר ובונים לעצם דמות של רבי שלא קיים.
אשריך ר' טוביה שהנך אומר את האמת.
וקיבל תשובה חיובית והתחיל להגיד השיעור
"בפרט שאדמו"ר הריי"צ לא ציוה להתלמידים התמימים שילמדו זה, וזה גופא שלא ציוה הרי גופא מוכיח תכלית השלילה לזה."
"שהרי זה לוקח זמן משיעורים דלימוד המוסר, לימוד החסידות וכן פלפול וכו',"
שראשית כל יימנעו מקריאת עיתונים ושמיעת רדיו וחדשות, אותם שלל כ"ק אדמו"ר בחריפות ובבירור פעמים רבות, ואח"כ "יחמירו" בהימנעות מ... לימוד דף גמ' - רצונו וחכמתו של הקב"ה!
ועל הצעירים להקשיב להם ובביטול
השאלה למה צריך לעורר את זה כל פעם.
ב"ה כאחד שגדל בקהילת נחלת הר חב"ד אני רואה איך שכל אחד מהחסידים מכבד את השני (גם אם לא מסכים איתו) אבל מכבד, יש את אלו שבשוליים משתי צדי המתרס אבל ב"ה רובה דמינכר מהחסידים אולי לא מסכימים על כל דבר, אבל לומדים לכבד את השני וברוך השם עם הזמן אני רואה שיפור גדול.. ב"ה!
אני חושב שכדאי להדגיש את החיוב ולא את השלילה. ב"ה חסידים נוסעים לרבי כל אחד כפי ראות עיניו והבנתו. ב"ה מתקשרים אל הרבי ע"י לימוד תורתו והוראותיו כמה נפלא ב"ה
מפחדים או לא נעים להם מהקיצונים שמתלבשים
בהתקשרות
שני חילוקים ישנם:
א. כאן לא היתה הסכמה על ידי כל גדולי ישראל, אלא ישנם כאלו שהתנגדו לכך.
ב. ובפרט שאדמו"ר הריי"צ לא ציוה להתלמידים התמימים שילמדו זה, וזה גופא שלא ציוה הרי גופא מוכיח תכלית השלילה לזה.
הרבי הסביר את הטעם לכך שלא כולם הסכימו להצעה זו, שהרי זה לוקח זמן משיעורים דלימוד המוסר, לימוד החסידות וכן פלפול וכו', מלבד השיעורים הקבועים שנסדרו על ידי אנשי כנסת הגדולה ובתפלה בכל יום, וכן תקנות שונות של הרבנים כל אחד ואחד.
מאין ההעזה לפרסם הדברים, ועוד לנופף בהם כ*דעתו הברורה*?!
בליובאוויטש אמרו תהילים
עיין במאמרים ואגרות של הרבי הקודם
דרך אגב הרבי הרש״ב למד כל יום 3 דף גמרא
כולל ר״ה ויו״כ רואים שזה לא נורא
הרבי באחת ההתוועדויות הסביר שהסיבה שלא לומדים דף היומי, מכיוון שזה לימוד שדורש הספק וייתכן וזה יהיה רק בשביל לצאת יד"ח ותמיד חושב מתי כבר יסיים וכו' (אני לא זוכר בדיוק אבל זה פחות או יותר הסיבה).
ואז מיד עלתה השאלה בחלל האויר: מה עם לימוד הרמב"ם?...
הרבי מיד "ענה": שהסיבה שלומדים רמב"ם למרות שייתכן וזה יהיה לימוד רק לצאת יד"ח וכו', בגלל שאנחנו נמצאים בעקבתא דמשיחא וזה לימוד שמביא לאחדות ישראל וכו' (כמוסבר באריכות בשיחות ע"ד תקנת לימוד הרמב"ם), לכן לומדים את זה על אף החיסרון שבלימוד בסגנון כזה.
אשמח אם מישהו היה / יודע ויוכל להרחיב ולהאיר את עינינו בזה.
יש תורת מנחם תציין ותעיין במקור הדברים לפני שמסיקים מסקנות.
וגם להרבי הקודם ,ושם לברר מנהגים,
ולא אצל צעירים ,שיש ספק גדול אם בקיאים בש״ס ופוסקים ,ושהם ידרכו .
שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך
וזה עוד לפני הרצון ורגש ההתקשרות (התקשרות זט לא מילה גסה. הרבי לימדנו גופי הלכות מצד התקשרות - כבשינה בסוכה, אחיזת ד מינים בהלל, מיקום הנחת נר חנוכה ועוד) לנהוג כפי המנהג אצל הרבי, ובפרט כנ"ל, שאין שום סיבה לחלק
מוטב תעיין תחלה בפרק שהקדיש הרב בלוי שליט"א לנושא זה בספרו 'על מנהגים ומקורותיהם'.
כל יום וצודק הרב בלוי במאה אחוז
וכן נהגו אנ״ש בירושלים עוד מימי צמח צדק
ומי יבוא עם שמועות מסעודת יום טוב אצל הרבי
שכל אחד שמספר שישב שם סתר חבירו
ומזה לעשות הלכה למעשה
מה שהרבי רצה לקבוע הוראה לרבים לא עבר
דרך יחידות או מכתב פרטי וכו׳
וד״ל
גם יו״ט שני של גליות בתור התקשרות
ותן טל ומטר כמו אצל הרבי ועוד
"באמת היה צריך להיות בארה"ק כמו בחו"ל – נשיאת-כפיים ביום-טוב בלבד. אולם כיוון שכבר נושאים כפיים בזמנים אחרים – יהיה על-כל-פנים בשבת, ראש-חודש וחול-המועד, אך לא בכל יום. האומנם שמחים בארה"ק יותר מבחו"ל?
(התקשרות)
הכל שמועות שאין מקור מוסמך לפסוק משם ולשנות מנהגים.
וכזכור לכולם כשהרבי פלפל איך לנהוג באוסטרליא
בברכת גשמים
ורצו לשנות שם הרבי צעק לא באתי לנהוג מחלוקת
רק להגדיל תורה
לא כל שקו״ט של הרבי התכוון להלכה למעשה
כ״ש משולחן יו״ט אצל הרבי לא מוסמך בכלל השמועות
הוא היה גם מומחה בהאלטער רבי וגם כהן
הלכות ששייכים לכהן שואלים רב שהוא כהן
כן יש ענין לחקות ולעשות את מה שעושה הרבי לאיפה הגענו?! (כמובן בפרופורציות הנכונות) לפני ג' תמוז מישהו היה מסוגל לדבר ככה?! מישהו פה נפל על הראש? אפשר למחוק עשרת מנהגים לפי הנ"ל
לא מדובר במנהגים חדשים אחרי ג תמוז שהדור הצעיר
חושב שזה מנהג חב״ד של דורות
וצודק הרב בלוי בהתקשרות מזויפת רוצים להתקשר
תצום כמו הרבי אל תלך ד אמות בלי תורה כמו הרבי
לא רק מה שקל ועושה רושם חיצוני
בשבת במוסף כמנהג בצפון וכידוע הרבי ענה לו במכתב
שהוא פירסם בנושא ברכת כהנים והוא לא היה פחות מקושר...
מי יודע אם השמועה נכונה ואם כן זה אם היה בדרך שקו״ט
או להלכה למעשה
ולמה לקח עשרים שנה עד שהצעירים התעוררו
א מנהגים
ב. בחירות
ג. ועוד..
מי שחושב שצריך לעשות שיעשה אבל לא יהפוך את זה למנהג חב"ד מנהג חב"ד זה הרבי! זה שיש מענות למקומות מסויימים זה לא הופך את זה למנהג חב"ד. נקודה. מה שעשו ועושים עד היום ב770 זה מנהג חב"ד=הרבי. מקוה שהייתי מובן. תודה
בבית כנסת רק אצלם 770 זה רבי אבל לא כל התנהגות של חדשים לבקרים וכמו שהרבי הדגיש
לא כל דבר שעושים פה בבית מדרש הוא מסכים
הרביים לא התערבו בגבאות נקודה
אם כבר הפוך בסידור מובא ברכת כהנים לא הרגלים אלא בשחרית דימות החול תוך ציון למנהיג הקיים בחו"ל מנהג שטף בחו"ל שאף רבנו לבטלו.