הרב נחמיה וילהלם | יום כ"ה תשרי ה׳תש״פ 24.10.2019

איך אפשר להגיד שהיצר הרע הוא טוב מאוד? הנה התשובה

הרב נחמיה וילהלם מבית חב"ד בנגקוק תאילנד ממתיק את שבת פרשת בראשית עם סיפור והסבר חסידי נפלא  •  איך אפשר להגיד על היום הזה, יום השישי, שהוא "טוב מאוד". הרי זה היום שבו חטאו אדם וחווה ונגזרו עליהם עונשים?
איך אפשר להגיד שהיצר הרע הוא טוב מאוד? הנה התשובה
הרב נחמיה וילהלם. צילום: באדיבות המצלם

ברוך נולד למשפחה טובה. הוריו השתדלו לתת לו את המקסימום שאפשר, אבל כל הזמן טען שהוא מרגיש מיותר, אף אחד לא באמת צריך אותו. ההורים ניסו לדבר איתו ואף לקחת אותו לטיפול, אבל שום דבר לא עזר.

ברוך אמנם היה רשום במסגרת לימודית, אבל לא באמת למד. הוא הרבה לישון ולא השתתף בשיעורים. יום אחד הוא נקרא למשרדו של המנהל שהודיע לו לא להגיע יותר לבית הספר.

ברוך הלך הביתה ואכן לא חזר ללמוד. הוא שקע בעצמו, לפעמים היה יוצא מהבית ומסתובב ברחוב - ובעצם לא עשה כלום, כשהוריו ממש לא יודעים מה לעשות.

אחד השכנים שראה את מצבו של ברוך, פנה אליו: "אני צריך את עזרתך, יש לי עמותה שעוזרת למשפחות ואני לא משתלט לבד, אשמח אם תוכל לבוא ולסייע לי בחלוקת מוצרים וכו'". 

ברוך הסכים והחל לעבוד ביחד עם השכן. מאותו יום הוריו שמו לב שמשהו נדלק בתוכו, הוא התחיל קצת יותר לחייך, ונעשה יותר חיוני, וכך אחרי שנה ברוך כבר היה ממש אדם אחר וניהל חלק גדול מהפעילות של העמותה. אחרי תקופה הוא חזר ללמוד ואחה"צ התנדב בעמותה.

כיום ברוך מנהל בית ספר מיוחד לילדים נושרים והוא תמיד אומר: "בזכות זה שאני נשרתי אני מבין בדיוק מה עובר על אותם נערים ולכן אני יכול לסייע להם ולעזור להם להבין עד כמה הם מיוחדים וכמה יש להם לתרום לעולם".

בסיום סיפור הבריאה ביום הששי כתוב: "וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד".

פסוק זה מאוד תמוה, מכיוון שביום השישי היה חטא עץ הדעת. איך אפשר להגיד על היום הזה שהוא טוב מאוד. הרי זה היום שבו חטאו אדם וחווה ונגזרו עליהם עונשים וכו'?

כדי להבין זאת נתבונן במה שחז"ל אמרו על הפסוק: "והנה טוב מאוד, טוב זה יצר טוב מאוד זה יצר הרע" - כשהכוונה היא שיצר הטוב הוא טוב, אבל יצר הרע הוא טוב מאוד.

איך אפשר להגיד שיצר הרע הוא טוב מאד?

מוסבר בתורת החסידות שהחטא הוא בעצם אתגר, וכשאדם חוטא ושב בתשובה הרי שהוא מגיע למקום הרבה יותר גבוה ממה שהיה קודם ולכן למרות שמלכתחילה בטח עדיף לא לחטוא, אבל לאחר שהאדם חטא, הרי שבאמצעות החטא הוא יכול להגיע למקום יותר גבוה -  וכנאמר: במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד.

לכן בחמשה ימים הראשונים כתוב כל יום טוב, ורק ביום ששי - כשנברא האדם עם היצר הרע שלו - נאמר והנה טוב מאוד. כי אמנם נברא האדם עם אפשרות לנפילות, אבל עם היכולות לקום ולעלות למקום יותר גבוה ממה שהיה קודם.

יהי רצון שנזכה לעמוד באתגרים ולהפוך אותם להצלחות גדולות כך נראה שהעולם הזה טוב מאוד וראוי לגאולה שלימה שתבוא בקרוב ממש.

שבת שלום.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.