שרון גושן | יום כ"ד תשרי ה׳תש״פ 23.10.2019

40 שנה של מסירות: עו"ד שרון גושן על גבאי ביה"כ בראשל"צ

כל ימות השנה הם דואגים לבית כנסת, מסורים בכל עת: עו"ד שרון גושן, חבר מערכת COL בטור מיוחד על ה"גבאי שלו" - ר' יצחק מאיר סוסובר • "כשהוא מכריז בקול ובהתרגשות: "ויעקב הלך לדרכו" - אני מרגיש שהסתיים לו חודש תשרי" • רוצים לכתוב על הגבאי שלכם?
40 שנה של מסירות: עו
בעיגול: הרב סוסובר. צילום: לוי נזרוב, ארכיון COL

בית כנסת חב"ד המרכזי בראשון לציון
הגבאי: ר' יצחק מאיר סוסובר

את יצחק מאיר סוסובר מכירים רבים כמזכיר ת"ת וישיבת חב"ד בלוד מזה עשרות בשנים, אך לא רבים יודעים כי הוא מנהל ביד רמה את בית כנסת חב"ד הוותיק והמרכזי של קהילת חב"ד בראשל"צ מזה כ-40 שנה, מאז שהגיע להתגורר כאברך צעיר בראשל"צ, לצידו של ר' אברהם סלמון.

בית הכנסת חב"ד המרכזי בעיר קיים מעל ל-100 שנה, ואת בנייתו תרם ר' יוסף שמוטקין מוותיקי הקהילה החסידית בעיר. מכיוון שבשנים הראשונות הקהילה הייתה מצומצמת, מרבית המתפללים לא היו חסידי חב"ד, ומנהגים שונים השתרבבו בתוך בית הכנסת, והיה צורך בגבאי חב"די צעיר שיחזיר עטרה ליושנה, וכך מונה ר' יצחק מאיר סוסבר לגבאי.

אפשר לספור על כף היד את הפעמים הבודדות שר' יצחק מאיר סוסבר לא התפלל תפילה בבית הכנסת: שחרית, מנחה, ערבית כפול 40 שנה.... במסירות שקשה לתאר במילים הוא דואג לבית הכנסת בגשמיות וברוחניות; מאיר פנים לכל אורח ודואג לו למקום ישיבה; דואג לשמירת וניקיון בית הכנסת ולעיתים כשהאזעקה מופעלת בטעות הוא טורח להגיע רגלית מביתו המרוחק כדי לוודא שהכל בסדר בבית הכנסת; דואג לאירגון שיעורים בנגלה ובחסידות ולקידושים בבית הכנסת וכמובן לשמירה על מנהגי חב"ד כפי שנהגו אצל הרבי.

המשפט האחרון שווה כתבה בפני עצמה: ר' יצחק מאיר סוסבר זכה להיות אצל הרבי שש שנים ברציפות וכתב יומנים מפורטים מפסח תשל"ד ועד י' שבט תש"מ, ועד היום נהירים לו היומנים כמו שנהירים לכם רחובות כפר חב"ד: כמה זמן ארכו התקיעות ביום הראשון של ראש השנה בשנת תשל"ה, מתי הרבי יצא לסוכה בחג השני בתשל"ט, באיזה שופר תקע הרבי ביום השני בתשל"ו, מה דיבר הרבי בשיחה השנייה בהתוועדות י"ט כסלו תשל"ה, וכן הלאה. כמו ללחוץ על כפתור והמידע החסידי והמעורר חיים זורם ללא הרף.

אך השיא הוא כמובן בשמחת תורה: הכל דופק כמו שעון: ההתוועדות בליל שמח"ת, פסוקי 'אתה הראת', וכמובן ההקפות. הוא לא מפספס אף מתפלל ודואג שכולם יקבלו ספרי תורה להקפות, מקפיד על זמנה של כל הקפה, ועל הסדר, כי גם בשמחת תורה צריך שיהיה סדר.

גם בבוקר שמחת תורה כל הזמנים מדוייקים: משעה 10 בבוקר כשמתחילים הודו, ועד 17:30 כשמסיימים תפילת מנחה, הולכים הביתה לסעודה קצרה, וחזרה למעריב בשעה 19:00 והקפות שניות: הכל בא על מקומו כמו שעון וללא עיכובים.

ואז כשבית הכנסת מלא וגדוש בהקפות שניות, בעוד מוחלפות הפרוכות הלבנות של תשרי לפרוכות של כל ימות השנה, עולה הגבאי ר' יצחק מאיר סוסבר לבימה הקריאה, עיני מאות המתפללים נשואות אליו, והוא מכריז בקול ובהתרגשות: "ויעקב הלך לדרכו" ומברך את המתפללים בני חיי ומזוני ובכל הברכות. 

ורק אז אני מרגיש שהסתיים לו חודש תשרי.

רוצים לכתוב על הגבאי שלכם?
שילחו לנו למייל: [email protected]

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
אני גרתי בראשון
כ"ד תשרי ה׳תש״פ
חותם על כל מילה.יצ'ה מאיר שי' זה גבאי אגדי שלא שוכח ולא מפספס שום דבר.לעולם לא ראיתי אותו מאחר לתפילה
2.
חסיד בעל סדר
כ"ה תשרי ה׳תש״פ
יהודי ישר כסרגל. השמועה אומרת שבשעתו היה לו ארנק עם ארבע תאים. שכל אחד היה קשור לעמותה אחרת (גם גני חב"ד בראשון נוהלו ע"י הרבה שנים) ובחיים לא עבר שקל מתא אחד לשני...
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.