חיים אייזנבך | יום י"ט תשרי ה׳תש״פ 18.10.2019

בפעם הראשונה: הקפות שניות מתחילה ועד סוף באולם יצחק

השתדלות ארוכת שנים נושאת פרי, והשנה בפעם הראשונה 'אולם יצחק' במערת המכפלה יפתח לכל ההקפות השניות מתחילתן ועד סופן • השליח הרב דני כהן ל-COL: "התרגשות גדולה, הכמות הולכת וגדלה משנה לשנה ונקווה שהשנה נרשום שיאים חדשים" • כתב COL מגיש את הסיפור המלא שהוביל לפתיחה החריגה
בפעם הראשונה: הקפות שניות מתחילה ועד סוף באולם יצחק
בקטן: הרב דני כהן (ארכיון COL). ברקע: מערת המכפלה (צילום: דו"צ)

בפעם הראשונה, השתדלות ארוכת שנים נושאת פרי ו'אולם יצחק' במערת המכפלה יפתח לכל ההקפות השניות, במוצאי חג שמחת תורה בחברון, מתחילתן ועד סופן.

בעקבות הבשורה הגדולה, בה היו מעורבים שלוחי הרבי המקומיים. COL פסע במשעולי סיפור ההקפות לאורך השנים.

הכל התחיל בשמיני עצרת תשל"ז ב-770.

באמצע ההקפות אמר הרבי שכעת 'הזמן גרמא' לעשות את ההקפות בחברון, והיות שהבעל שם טוב אמר ש'במקום שמחשבתו של אדם שם הוא נמצא' והיות שיהודים רוצים להיות במערת המכפלה בהקפות, אז הרי ששם הם נמצאים בפועל. הרבי הדגיש שע"י כך שישמחו עם התורה בחברון הרי זה יפעל על העיר וסביבותיה שידעו כולם שהיא שייכת אך ורק ליהודים לדורי דורות.

ואז קרא הרבי ללוויים ואמר שהיות שחברון שייכת ללוויים ינגנו כל הלוויים מארש נאפוליון ובכך יכריזו שחברון שייכת ללוויים מכיוון שהקב"ה נתן להם אותה ואין לאיש שליטה על כך.

בשמחת תורה באותה שנה הגיעו לרבי להקפות קבוצת דיפלומטים ישראלים, ובאמצע ההקפות קרא הרבי לשגריר ישראל באו"ם דאז מר חיים הרצוג ודיבר איתו על התנהלות ישראל מול אומות העולם באו"ם, על המלחמה בטרור ועל הדרישה שישראל תמסור את חברון ואת ירושלים. כמו כן אמר הרבי למר הרצוג שהוא צריך להזכיר בעת נאומו בעצרת הכללית באו"ם על כך שחברון שייכת ללוויים וכי הוא עצמו משבט לוי.

מר הרצוג אכן זכה וקיים את בקשתו של הרבי.

בשבת בראשית אמר הרבי שאלה שנממאים כאן בניו יורק וחוזרים אחרי שבת לארץ ייסעו למערת המכפלה באופן המותר עפ"י חוק, וייתנו שם צדקה או ילמדו דבר תורה והכי ראוי שיעשו שם הקפות , ואח"כ ייסעו לבית הכנסת צמח צדק בירושלים ולכותל והלווים בראשם.

ואכן בד' חשוון נסעו חסידי חבד מכל הארץ לחברון ולירושלים וזכו לקיים את הוראת הרבי.

על בסיס ובעקבות אירועים אלו, בשנת תשס"א, בשיא האינתיפאדה השנייה, כשיהודים חששו לבוא לחברון בגלל הסכנה, ארגן הרב ישראל ברוד (שאז היה ראש אגף הסניפים בצא"ח) אוטובוסים עם משפחות מכפר חב"ד ומנחל'ה כדי לקיים את הוראת הרבי משנת תשל"ז לעשות הקפות שניות במערת המכפלה.

שליח הרבי לחברון הרב דני כהן מספר שבשנה הראשונה לקיום ההקפות במערה השתתפו רק כמה עשרות בודדות של אנשים והיו משתמשים רק ב'חצי היהודי' של המערה ומשנה לשנה זה רק הולך וגדל עד שבשנה האחרונה השתתפו בהקפות שניות במערת המכפלה כאלפיים איש(!).

מאז שבג"צ קבע שיהיו רק עשרה ימים בשנה שבהם המערה כולה תהיה פתוחה ליהודים, מקפידים על זה מאוד, אך החל משנת תשס"ט, כשכבר לא היה מקום להקפות רק בצד היהודי של המערה התחיל שליח חב"ד בחברון הרב כהן להפעיל שתדלנות גדולה אצל כוחות הביטחון בשביל שיפתחו את אולם יצחק.

מאז ב"ה הצליחו השלוחים כל שנה לפתוח את אולם יצחק, למרות שכל שנה מחדש זה היה כרוך בקשיים מרובים ולקח זמן עד שבסוף פתחו את זה, וגם כשפתחו זה היה רק לחלק מתוך כל ההקפות, עד ששנה שעברה היה בגזרת חברון מפקד בכיר שהתנגד בתוקף לכניסה לאולם יצחק ולא אישר את העניין, עד שבסופו של דבר עירבו שלוחי הרבי את שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן וב"ה התקבל האישור הקבוע למען פתיחת אולם יצחק במיוחד לשעות האלו של ההקפות.

כאמור, השנה - לראשונה - האולם ייפתח לכל משך ההקפות מתחילתן ועד סופן (יש לציין שלולי פתיחת אולם יצחק, אין מקום לאלפי היהודים שבאים להשתתף בשמחה הגדולה של ההקפות).

"אם בשנה הראשונה התחלנו את ההקפות עם 20 אנשים בריקוד סביב הבימה, הרי בשנה שעברה היו בערך 2000 איש והקהל גודל מידי שנה", אומר השליח הרב דני כהן ל-COL.

"כל שנה יש שתדלנות עד הרגע האחרון בשביל פתיחת אולם יצחק, והשנה לראשונה קיבלנו אישור רישמי שאולם יצחק ייפתח לכל ההקפות".

הרב כהן קורא ומזמין את כלל הציבור לבוא ולהשתתף בהקפות השניות שנעשות בהמשך להוראת הרבי.
כמובן שהאירוע נעשה בתיאום מלא עם כוחות הביטחון ובתגבור של שמירה על כל האיזור למען בטחונם של האלפים שבאים לשמוח בשמחת ההקפות השניות אצל האבות הקדושים.

צפו בתמונות מההקפות השניות במערת המכפלה בשנים הראשונות ומהשנה האחרונה (באדיבות 'חב"ד חברון).

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
כולם באים לחברון !
כ' תשרי ה׳תש״פ
שנים רבות אנחנו מגיעים ב"ה להקפות השניות באוהל יצחק בחברון. חויה מיוחדת הנותנת כוח לכל השנה!!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.