הרב זלמן וישצקי | יום י"ב תשרי ה׳תש״פ 11.10.2019

הסוד המדהים שגילה לי הכומר שבא לקנות את ארבעת המינים

רק דרכו רגליו בתוך הסוכה והוא מיד יצא ממנה בקפיצה לאחור ובשקט שאל: "אני חוטא, מותר לי להכנס לסוכה?" • הטור השבועי במגזין שישי של COL: הרב זלמן וישצקי, שליח הרבי בבאזל שוויץ, עם זווית אישית
הסוד המדהים שגילה לי הכומר שבא לקנות את ארבעת המינים
כותב השורות ר' זלמן וישצקי

זה היה לפני כעשר שנים. אדם כבן 50, לבוש בחליפה מהודרת, שיער מלא, מקטרת בידו נכנס לבית חב"ד בבאזל.

הוא בא לרכוש את ארבעת המינים.

לא הכרתי אותו, לא ידעתי אם הוא יהודי או לא. כן ידעתי שהוא גר ביישוב באחד מהרי שוויץ. ידעתי גם ששמו סרג'.

קיבלתי את פניו והלכנו יחד לחדר בו היו מונחים הלולבים והאתרוגים, כדי לאפשר לו לבחון את ארבעת המינים, ולי לבחון אם הוא יהודי או לא - ובכלל לנסות להבין מדוע אדם שגר בהרים הגבוהים זקוק לארבעת המינים?

הסוכה שלנו עמדה מוכנה בחצר.

"בא תראה את הסוכה", אמרתי ונכנסתי לסוכה. הוא צעד בעקבותיי, אבל לפתע נעצר. רק דרכו רגליו בתוך הסוכה והוא מיד יצא ממנה בקפיצה לאחור - ובשקט שאל: "מותר לי להכנס לסוכה?".  ומיד הפטיר באנגלית: "איי אם א סיננער – אני חוטא, מותר לי להכנס?".

כל כמה שהופתעתי מהדברים, נבהלתי ממראה פניו. הוא היה נראה נסער מאוד.

׳חוטא׳? אין ביהדות חוטא. לא נתקלתי בזה. ביהדות יש חטא בעבר או אולי חס ושלום יחטא בעתיד. הגדרת אדם כ'חוטא', עד כמה שאני מבין, מגיעה מהנצרות.

ישבנו זה מול זה והוא החל לדבר ברצף. ״גדלתי בפריז לאמא יהודיה ואבא נכרי. לאמא שלי קראו 'מזל' והיא גדלה בבית מאוד דתי, אבל היא עצמה ממש שנאה את הדת. היא דאגה למנוע מאתנו כל קשר עם היהדות. אני, יש לי נשמה רוחנית סוערת, שלא נתנה לי מנוח.

"בהיותי כבן 12 ידעתי שיש דבר שנקרא בר מצוה והתחלתי לחפש יהודים. נכנסתי לבית הכנסת ברחוב פאווה וחיפשתי עזרה. הרב חיים רוטנברג קיבל את פני מאוד יפה, שמע את סיפורי, ומיד סידר לי ללמוד ביחד עם בנו מרדכי שהיה בערך בן גילי. פעמיים בשבוע הייתי מגיע בשקט לבית הכנסת, לומד תורה ונפשי התרחבה והתמלאה, היו אלה שעות של עונג.

"שבועות ספורים לפני בר המצווה אמא שלי גילתה שאני הולך לבית הכנסת והודיעה לי: 'או בית כנסת או בית. אם תלך לבית הכנסת אתה יוצא מהבית. תחליט!' ואני, ילד בן 13, מה יכולתי לעשות? ויתרתי על בית הכנסת, יותר לא באתי. ויתרתי גם על הנשמה שלי. אבל הנשמה שלי לא נתנה לי מנוח.

"עברו כמה שנים ויום אחד ראיתי תהלוכה של יהודים, בידיהם דגל ישראל, והם שרים ׳הבה נגילה׳. הוקסמתי ברגע, הלכתי אחריהם, התחברתי איתם ונעשיתי חלק מהם ולא ידעתי שהם יהודים משיחיים, יהודים למען יישו. משם המשכתי ללימודי דת והיום אני משמש ככומר פרוטסטנטי באותו יישוב על ההר ממנו הגעתי אליך. לפחות אני פרוטסטנטי ולא קתולי...״

ולמה לך ארבעת המינים? שאלתי.

״לפני שנתיים נסעתי לטיול מאורגן לאנשי דת לארץ הקודש. היה מתוכנן לנו סיור בכל הארץ, בעיקר במקומות היסטוריים וקדושים לכל הדתות. התאכסנו במלון ברובע הנוצרי בעיר העתיקה. לעת ערב, כולם הלכו לנוח, כי למחרת מתחיל מסלול עמוס בן שבוע ברחבי הארץ, אבל אני זרקתי את המזוודה שלי בחדרי והלכתי מהר את הכותל המערבי.

"אתה מבין? אני לא כמוהם, אני קוראים לי יצחק בן מזל! הגעתי לרחבת הכותל ומשום מקום פרצתי בבכי ושאלתי שוב ושוב: ׳רבונו של עולם, האם תקבל אותי בחזרה?׳ לא יודע כמה זמן בכיתי, אולי שעה אולי שעתיים״.

תוך כדי הסיפור סרג׳ ישב מולי ודמע, גם אני דמעתי עת הקשבתי לנשמה מתוקה מיוסרת שכזאת.

"כשחזרתי לשוויץ התחלתי לחפש את היהדות. מצאתי אתר של חב"ד בשם 'שאל את משה' בו היה מענה אנושי כל הזמן, שאלתי ושאלתי בלי סוף. במשך הזמן קניתי תפילין וסידור ואני כל בוקר נסגר במשרד שלי בכנסיה, מניח תפילין ומתפלל. השנה קניתי לי סוכה מתקפלת, אני רוצה לקיים מצוות סוכה וכעת גם ארבעת המינים".

סרג' יצא ואני שוב הבנתי את מה שאמר האדמו"ר הרש"ב לגביר ר' מאניע מאנעסזאן, שתמה על כך שהרבי משבח כל כך את האנשים הפשוטים. "ושאל: מה אתם עושים מהם ענין שלם? ענה לו הוד הרבי: יש בהם מעלות! נענה ר' מאניע מאנעסזאן ואמר: אין אני רואה אותן. כידוע היה רמ״מ סוחר גדול ביהלומים.

שואל אותו הרבי אם הביא אתו חבילת היהלומים? ענה ר' מאניע: כן, הבאתי אותה איתי, אלא שכעת כשהשמש זורחת אי אפשר להסתכל על היהלומים. לאחר מכן לקח הרמ״מ את חבילת היהלומים ופרש אותם בחדר אחר בהצביעו על אבן אחת שהיא פלאי פלאים.

אמר לו הרבי: אין אני רואה באבן זו שום דבר מיוחד.

ענה לו ר' מאניע מאנעסזאן: צריכים להיות מבין.

נענה הרבי ואמר: יהודי הוא פלאי פלאים, אלא שצריכים להיות מבין". (ספר השיחות תש"ה).

שבת שלום וחג שמח.

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
ממש כמו בסיפורים מהדורות הקודמים
י"ב תשרי ה׳תש״פ
2.
וואו. אולי עוד פרטים עליו היום?
י"ד תשרי ה׳תש״פ
3.
amzing
י"ד תשרי ה׳תש״פ
very nice and touching
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.