מנדי ברגר | יום ג' תשרי ה׳תש״פ 02.10.2019

'אחמד בן שרה': שבת התשובה של ניצולות 'יד לאחים'

למעלה ממאה ניצולות 'יד לאחים' השתתפו בשבת מרגשת של התרוממות רוח והתעלות לקראת הימים הנוראיים • הלבבות שנפתחו, ההחלטות שהתקבלו, העידוד והתמיכה שהתקבלו בזרועות פתוחות, הוכיחו: "יש שכר לעמלך!"  
'אחמד בן שרה': שבת התשובה של ניצולות 'יד לאחים'
אם עוזרת לבתה להדליק נש"ק בערב שבת. (צילום: יד לאחים)

לפעמים הכול מתנקז אל משפטי הסיכום הקצרים. לתוך מילים בודדות מתומצתים רגשות, חוויות תהפוכות נפש ושינויים גורליים.

זוהי שעת מוצאי שבת, שלושה כוכבים נוצצים בשמים, ובאולם ההומה עשרות זוגות עיניים בורקות. "החלטתי לשמור את יום הכיפורים במלואו", אומרת מ'. "לראשונה בחיי אינני מתביישת לספר את סיפורי ולומר מי אני, כי כולן באותו הסרט", מוסיפה צ'.

"עכשיו אני מרגישה שהתקדמתי באמת ושמחה בקרבת האלוקים", מתוודה נ', בחורה מבית מסורתי, שרק יודע תעלומות יכול להבין את סיפור חייה הפתלתל.

כך נראו רגעי הסיום של שבת יד לאחים, שהתקיימה בשבת לפני ראש השנה. "אוויר לנשימה", מגדירה ר', עוד נפש מישראל שניצלה בזכות מסירות-הנפש של אהבת-ישראל מבית המדרש של ארגון הפעילים הוותיק. התגובות לא פסקו גם בחלוף ימים מהשבתון הייחודי. "אני משוכנעת, שבזכות השבת ששמרתי זכיתי למצוא מסמכים חשובים שאבדו בבית הדין השרעי, ומעכבים את גירושיי!", כתבה ח'.

כ-100 מטופלות יד לאחים וילדיהן - שמסתתרים מאחורי הסלוגן המפורסם 'אחמד בן שרה' - השתתפו בשבתון מיוחד שאורגן עבורם תחת השם 'היעד בידייך'. ביד לאחים עשו הכול כדי למקסם את השבת ולהפוך אותה לחוויה שנצרבת בתודעה.

העיתוי, ערב ראש השנה, תרם לרגשות ההתעלות. הבנות נסחפו באווירה קסומה של התרוממות הרוח, והחליטו לנצל כל רגע כדי לצבור זכויות עבורן. עבור נשמותיהן, שעברו טלטלות כה רבות עד ששבו בחזרה לחיק עמן. עבור ילדיהן אורגנה תכנית מושקעת וחווייתית, שהעסיקה אותם במשך היממה כולה בשפע פעילויות חברותיות וסוחפות.

מעל האירוע שרתה רוחו של הרב שלום-דובער ליפשיץ זצ"ל, מייסד ומקים ארגון יד-לאחים, שהקדיש את חייו למען אחיו ואחיותיו הנתונים בצרה ובשביה, לעיתים שלא בידיעתם, בידי בני ניכר. הוא יזם את השבתונים המסורתיים לניצולות מקשרי משפחה בעייתיים, במטרה להטעים אותן מאור קדושת השבת האמתית והיהודית.

אלו היו 24 שעות של שיתוף, חיבור אנושי ולבבי, ותחושת אחדות גורל בין הנשים הרבות. כל אחת ודרך החתחתים הפרטית שלה, אך הנקודות הזהות בין הלבבות והסיפורים השיקו זו לזו, והיוו משענת אנושית שקשרה בין המשתתפות כולן בקשר שכולו הזדהות, אמפטיה והבנה הדדית.

את השבת פתח הרב ישראל ליפשיץ, יו"ר 'יד לאחים', שייחד דברים למצוות הביכורים מפרשת השבוע. הוא השליך את מסרי המצווה לחייהן האישיים של הנשים, וחידד את הצורך בהודיה לה', בהבעת תודה ובראייה אופטימית של החיים. בסיום דבריו הזכיר את יום פטירתו השמיני של אביו, הרב שלום דובער ליפשיץ, והקדיש את השבת לעילוי נשמתו.

קודם לכניסת השבת העלתה האמנית לאה דרור מופע מרגש ומעורר – 'תן בי נשמה'. לאה, גרת צדק, סיפרה על אביה היהודי שנישא לגויה וממנה נולדו שני ילדיו. יום אחד החליט לחזור בתשובה, וסחף אחריו את המשפחה כולה.

בתום המופע ניגשה ש', אחת מהן, אל רכזת הפעילות ואמרה בהתרגשות: "המסר המרגש ביותר היה, שנוכחתי לדעת איך הבורא לא עוזב אף אדם, גם אם הוא חוטא! גם יהודי שנישא לגויה זכה לרחמי שמים, וה' העניק לו את הזכות לשוב לעם ישראל עם משפחתו... הלקח הזה נותן תקווה לכל אחת מאתנו, בכל מקום שבו היא נמצאת".

הדלקת נרות שבת שבאה לאחר מכן, הייתה כמו תמיד, רגע מרגש. בין הנשים המתגודדות סביב הנרות, מליטות את פניהן בידיהן, ישנה צעירה אחת שזו הפעם הראשונה בחייה שהיא מדליקה נרות שבת בגלוי.

לוח-הזמנים של השבת צפוף וגדוש פעילות. סדנאות היכרות והגדרת יעדים לשנה החדשה, סעודות שבת עשירות בזמירות שבת ושירי קודש ונשמה, דברים מפי הרבנית אורית סלומון המשמיעה שיחה אלולית מעוררת בנושא 'קרבת אלוקים לי טוב' ואת סיפורה האישי והמעורר, שיחות אל תוך הלילה, סימפוזיון מאולתר, לבטים, תחושות והתייעצויות.

בשעות הבוקר נשמעת תפילת שחרית נלהבת מפי למעלה ממאה נשים וילדים, שעד לא מכבר הכירו היטב את 'תפילות יום השישי'. אין ספק שהמייתן בוקעת שערי שמים. לא פלא שהתקשו לעזוב את סידורי התפילה, וביקשו להוסיף לשפוך את צוק לחשן בפני הבורא. 

תכנית מקבילה התקיימה לבנות הדור השני, נערות יהודיות המתמודדות עם חיים מורכבים בצל אב ערבי, ועלולות להיקלע לתסביך זהות. כדי לפתור את הקונפליקט המשמעותי הזה, התקיימו סדנאות ופעילויות ייעודיות עבורן, שהתמקדו בקשיים ובחוזקות שלהן. הנושא המרכזי היה: "מי אני?" – הזהות היהודית.

עד צאת השבת נמשכה התוכנית הגדושה. פעילות מודרכת לאימהות לילדים, הרצאה מרגשת מפי הרבנית יונה נוסבכר בנושא כבוד השבת, שבמהלכה רבות מהמשתתפות הביעו החלטה נחרצת כי תשמורנה שבת מעתה והלאה, ולבסוף – צאת השבת. הנשים עלו ושיתפו את חברותיהן בסיפורן האישי, והודו בכל פה על התמיכה הנפשית והכלכלית לה הן זוכות מארגון 'יד לאחים', הפעילויות החברתיות שממלאות אותן בשמחה ובאושר, ההצלה האישית והחוב שהן חבות כל חייהן לפעילים והפעילות המסורים.

אנשי הצוות, שניהלו את השבת ומלווים את כל המשתתפות, יצאו בתחושת סיפוק גדולה על ההצלחה לה זכתה השבת. "הרגשנו כי יש שכר לעמלנו", סיפרו, "אנו רואות שגם נשים שהגיעו ממקום נמוך וקשה כל-כך, מסוגלות להתעלות על הקשיים שלהן בעזרת הטיפול הנפשי אותו הן מקבלות מהעובדות הסוציאליות של 'יד לאחים', ולפתוח את הלב לחיים חדשים טובים יותר. ההתקדמות הרוחנית של המשפחות, האור בעיניים, כל אלו נותנים לנו את הכוח לשנת פעילות נוספת, בעזרת ה', למען הנשמות האבודות של עם ישראל".

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
ארגון מבורך מאד!!!
ד' תשרי ה׳תש״פ
מציל המון נפשות יהודיות!
חזקו ואמצו
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.