מערכת COL | יום כ"ט אלול ה׳תשע״ט 29.09.2019

צפו: הרב משה קליין מציג את השופרות של רבותינו נשיאנו

לפני ימים אחדים, פתח הסופר הנודע הרב משה קליין, בעל התוקע במניין המתקיים בראש השנה בחדרו של הרבי, בפני סופר 'כפר חב"ד' מנדי קורטס את אוצר שופרות רבותינו נשיאנו ואישר את תיעודם. COL קיבל הסרטה וצרור תמונות מהמפגש הסגור
צפו: הרב משה קליין מציג את השופרות של רבותינו נשיאנו
צילום: מנדי לואיס

בשישה שופרות השתמש הרבי לאורך השנים. בשלושה מתוכם תקעו אף רבותינו נשיאנו - אדמו"ר הצמח צדק, אדמו"ר המהר"ש ואדמו"ר הקודם, ובאחד נוסף תקע אביו של הרבי הגאון המקובל ר' לוי יצחק. השניים האחרים נרכשו בשלהי שנות הלמ"ד על פי בקשת הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא והובאו במיוחד מארץ הקודש.

את ששת השופרות, עטופים במטפחת, שמר הרבי במגירת שולחנו במהלך השנה. לקראת ראש השנה של שנת תשנ"ג, בעקבות המאורע של כ"ז באדר שהתרחש זמן לא רב קודם לכן, שאל המזכיר הרב יהודה לייב גרונר את הרבי האם הוא יכול לקחת את השופרות הללו ולתת אותם לר' דוד רסקין בכדי שיתקע הוא במניין המרכזי המתקיים בבית המדרש הגדול של בית חיינו. הרבי אישר והרב גרונר פתח את המגירה והעביר את השופרות לרב רסקין.

מאז שנת תשס"ה מקבל את השופרות לידיו בערב ראש השנה הסופר ר' משה קליין והוא זה שתוקע מהם בחדרו הק' של הרבי. לפני ימים אחדים פתח הרב קליין בפני סופר 'כפר חב"ד' מנדי קורטס את אוצר שופרות רבותינו נשיאנו שבהם תקע הרבי ואישר את תיעודם. COL קיבל לידיו תיעוד וידאו מיוחד מהשופרות, באדיבות מערכת השבועון 'כפר חב"ד', וכעת ערב ראש השנה מגיש אותו לצפייה:

השופר הראשון שהציג בפנינו ר' משה הינו שופרו של כ"ק אדמו"ר הצמח צדק, עמו תקע הרבי במשך שנים ארוכות החל מהשנים הראשונות. "ניתן להבחין בצבעים שחור ולבן שמרכיבים את צבע השופר", הוא הצביע. "בשופר זה תקע הרבי במשך שנים רבות, עד שנפסל מחמת השימוש, אולם הרבי הורה לתקן אותו על ידי חיתוך מקום הפסול.

"בשנים האחרונות יצא השופר מכלל שימוש לגמרי עקב בקיעים וסדקים שהתגלו בו לאורכו, אולם למרות זאת המשיך הרבי לרדת עמו מדי שנה בזמן התקיעות. צריכים לומר שעדיין השופר נותר כשר, אחרת אני לא יודע אם מותר היה לטלטל אותו בחג".

השופר השני שהציגהרב קליין, שגם בו תקע הרבי במשך שנים רבות, הינו שופרו של אדמו"ר המהר"ש. השופר, קטן משהו בגודלו, הינו בצבע שחור בוהק ועדיין כשר לתקיעה (בעבר, כך מתברר, נפסל השופר אך לאחר מכן תוקן). הרב קליין מפנה את המבט לפיית השופר וממחיש עד כמה קשה התקיעה בו.

"שופר זה זכה להגיע לרשותו של הרב יעקב יוסף רסקין ע"ה, אביו של הרב דוד רסקין, לאחר שקיבל זאת במתנה מהרבנית הצדקנית, אמו של הרבי, מרת חנה ע"ה, תמורת זאת ששימש את בעלה הדגול בימי גלותו יחד עם בני משפחתו. לקראת חודש תשרי ה'תשי"א, שלח הרב רסקין את השופר ומסרו לרשותו של הרבי.

"במשך השנים, ניכר היה שהרבי מנסה שוב ושוב לתקוע בשופר הזה דווקא, חרף המאמץ הגדול שנדרש לכך. גם כאשר לעתים החליף לשופר אחר 'קל' יותר, עד מהרה חזר הרבי לשופר השחור. ידוע הקשר המיוחד של הרבי לאדמו"ר המהר"ש. הרבי אף כתב וערך את 'ספר התולדות' שלו ועוד".

כאן עבר הרב קליין והציג שופר נוסף, לבן בצבעו ובעל קימורים פשוטים וחלקים. "זהו שופרו של אדמו"ר הקודם", הוא הסביר. "גם עמו ירד הרבי לבית המדרש מדי שנה אולם בדרך כלל לא תקע עמו. אף שופר זה עדיין כשר.

"בשנת תשי"א, השנה הראשונה לאחר הסתלקות אדמו"ר הקודם", מוסיף ומספר הרב קליין, "תקע את התקיעות במניין של הרבי ר' בערל ריבקין. באיזה שופר הוא השתמש - אף אחד לא יודע. שאלתי פעמים רבות על כך את המזכירים הרב קרינסקי והרב גרונר אך אף אחד מהם לא זכר. יכול להיות, כך הכי הגיוני, שהשתמש בשופר הזה שהיה בדירתו של אדמו"ר הקודם ואח"כ השופר עבר לרבי, אך כאמור הכול בגדר השערה בלבד".

הרב קליין הרים שופר נוסף, בעל קימור בולט וחד יותר ובצבע זהב חזק. "זהו שופרו של אביו של הרבי", הוא אומר. "שופר זה עבר מסע תלאות ארוך ובדרך פלאית השתמר עד שהגיע לידי הרבי". לרוב, לא עמד שופר זה בפני הרבי בעת התקיעות.

שני השופרות האחרונים שמציג לנו הרב קליין, כבר נראים חדישים יותר ומעובדים כיאות. "לאחר המאורע הבריאותי של שמיני עצרת תשל"ח, ביקשה הרבנית שישיגו שופרות נוחים וקלים יותר לשימוש בכדי להקל על מאמציו של הרבי. בעקבות כך הגיעו שני השופרות הללו מהארץ ובהם השתמש הרבי בשנים תשל"ט, תש"מ ותשמ"א, עד שחזר להשתמש בשופרות הקודמים שהצגנו".

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מרגש!
ב' תשרי ה׳תש״פ
נשמח לווידאו יותר ארוך...
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.