שלמה מן | יום כ"ה אלול ה׳תשע״ט 25.09.2019

חברותות שהופכות עולמות: הסניפים היוקדים של הפנסאים

ר' מנדי מלכא, תושב נחלת הר חב"ד, שבמשך שנים ארוכות, בשבתו כתלמיד בישיבה בכפר חב"ד, נטל חלק מרכזי בסדרי לימוד שבועיים של 'הפנסאים', ובעוד כתקופה קצרה יוצא לפעול בשליחות הרבי בחולון בקרב בני הנוער - מספר על המפעל שמחדיר חיים חסידיים: "זה הרבה יותר מסתם חברותא. זה משנה את כל עולמו של הילד"
חברותות שהופכות עולמות: הסניפים היוקדים של הפנסאים
מימין: ר' מנדי מלכא, כבחור בישיבת תות"ל המרכזית, מדריך בפנסאים

המראה הבא כבר מזמן אינו סוריאליסטי.

שעת ערב בכפר חב"ד. מאות ילדים צעירים, בוגרי החיידרים ותלמודי התורה בכפר חב"ד ובסביבותיו, גודשים את זאל הלימוד הגדול של ישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית, ללימוד מעמיק של חצי שעה בחברותא יחד עם הבחורים.

אמרנו כפר חב"ד, אבל לא רק. למעשה המחזה המרהיב מתרחש כמעט בכל נקודה בארץ שבה שוכנת ישיבת 'תומכי תמימים'.

קולות לימוד עיוניים בנבכי ההלכות הצריכות, בענייני משיח וגאולה ובשיחותיו של הרבי נשמעים ברמה. פער הגילאים כמעט לא מורגש. לעתים נערך שיעור בהלכות הנלמדות, ואף מבחנים ומבצעי עידוד אינם נפקדים מעת לעת.

"זה הרבה יותר מסתם חברותא", שח בפנינו ר' מנדי מלכא, מאנ"ש נחלת הר חב"ד שבמשך שנים ארוכות, בשבתו כתלמיד בישיבה המרכזית, נטל חלק מרכזי באותם סדרי לימוד שבועיים של 'הפנסאים', ובעוד כתקופה קצרה יוצא לפעול בשליחותו של הרבי בחולון בקרב בני הנוער. "אפשר לומר שזה משנה את כל עולמו של הילד. השאיפות שלו נעשות אחרות. הוא נכנס לאווירה של 'תומכי תמימים' ומקבל את כל הלחלוחית החסידית כבר בגיל צעיר. זה דבר עצום שמשפיע בכל קנה מידה".

קשר לטווח ארוך

והקשר עם הילדים, כך מסתבר, לא תם בעת שנגמרת לה השנה. "מטבע הדברים", מסביר ר' מנדי, "ילד שבמשך שנה שלימה למדת עמו בקביעות פעמיים בשבוע זוכר אותך ועומד עמך בקשר גם שנים ארוכות לאחר מכן. עד היום ישנם כמה תמימים, כאלה שאפילו כבר בישיבה גדולה, שאנחנו בקשר קרוב בעקבות אותם מפגשים.

"צריך להבין", מוסיף ר' מנדי, "שזה לא רק הלימוד הטכני עצמו. יש גם את השיחות בין המדריך לילד בשאר הנושאים, בזמן שלפני הלימוד ובזמן שלאחריו, ובין לבין גם... דווקא הדברים האלה אולי משפיעים על הילד יותר מכל. הבחור משתף את הילד מקרוב במסלול המבצעים שלו בימי שישי לדוגמה, ובמאמר החסידות שבדיוק בלימודו הוא עסוק בתקופה האחרונה - וכל זה בעצם מכניס את הילד לעולם החסידי של תומכי תמימים'. זו השפעה לכל החיים. אין לי כל ספק בכך.

"ובכלל לא דיברנו על עצם הכמות הגדולה, למעלה ממאתיים ילדים כ"י, שחולקים בצוותא אולם לימוד אחד בשעת ערב ללימוד תורה - והלא דבר הוא! איפה רואים את זה? דבר עצום!".

היחידות הראשונה

בעודו תלמיד בישיבה המרכזית בבית חיינו 770, עת הגיעה לראשונה קבוצת 'הפנסאים' לחצרות קודשנו במסגרת טיסת בר המצווה, התלווה מנדי אל אנשי הצוות והחיילים. "זו בשורה גדולה", הוא אומר. "הפעם הראשונה אצל הרבי, היחידות הראשונה, נוגעת לכל החיים. הרבי מזכיר זאת בספר 'היום יום'. כאן ראית קבוצה גדולה של ילדים שהגיעה לרבי, רובם המוחץ בפעם הראשונה בחייהם, ששקועים יומם וליל בדבר אחד - ניצול הזמן ועיסוק נמרץ בעניינים של קודש. אפילו כשנסעו עמם בסירה על גדות הנהר, סיפרו להם על הגעת הרבי הריי"צ בספינה לארצות הברית למקום הזה בדיוק ועל הודעתו-תביעתו ש'אמריקה אינה שונה'.

"ברור לי כשמש שהטיסה הזו תשפיע להם על כל החיים. תמיד הם ייזכרו כשהם באים אל הרבי באותן תחושות מיוחדות שחוו במסגרת המסע, יזכרו בניצול הזמן שלהם באותם ימים ובכניסה לאוהל ובכל שאר הדברים הגדולים".

עם ילדי השלוחים

גם במסגרת 'הפנסאים' לילדי השלוחים, נטל ר' מנדי כבחור בשנת ה'קבוצה' חלק פעיל. "מדי שבוע, בדיוק כמו בכל סניף אחר בארץ, למדו החיילים באמצעות תוכנת הסקייפ האחד עם השני, כשתמיד אחד מהמדריכים מחובר ומצטרף לחברותות.

"מדי שבוע אף נערכו עבורם במיוחד התוועדויות. ודאגנו מקרוב שגם ילדי השלוחים ירגישו חלק ממערך הפעילות הגדול שיש לילדי אנ"ש בארץ. גם הם רוצים את זה. נהגנו להעביר אליהם את העלונים, לצפות יחד עמם בשידור החי מהכנסים, וההשפעה היא ארוכת טווח ופעלה וודאי גדולות ונצורות".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.