מנדי ברגר | יום כ"ב אלול ה׳תשע״ט 22.09.2019

מהפכני: המחסומים הסמויים שמפריעים לפוטנציאל הכלכלי

חוסר ידיעה והכוונה מה זה כסף, איך מביאים הביתה מספיק ממנו, ומה המעשים שמרחיקים ופוגעים ביכולת הכלכלית של האדם • צבי סילבר דמות ידועה בתחום כלכלת המשפחה והייעוץ לעסקים עושה סדר 
מהפכני: המחסומים הסמויים שמפריעים לפוטנציאל הכלכלי
ארכיון COL

"אנחנו עובדים קשה מהבוקר. במקום להגיע הביתה ולדעת שיש לנו את כל מה שאנחנו צריכים, יש לנו במקום זה רק מתחים, לחץ סביב המינוס, מריבות, ודאגה גדולה מה יקרה אם תבוא הוצאה ולא יהיה לנו כסף לשלם. אנחנו פשוט חסרי אונים מול המצב. אנחנו כבר לא מדברים על רכישת דירה, אין לנו שום אופציה באופק". 

אלו סגנון הפניות שמקבל בערך כל יום צבי סילבר (42), דמות ידועה בתחום כלכלת המשפחה והייעוץ לעסקים. מגיעים אליו סיפורים שונים, החל במינוס קטן בבנק ועד מינוסים כרוניים וחובות של מאות אלפי שקלים. המשותף לכולם הוא: חוסר ידיעה והכוונה מה זה כסף, איך מביאים הביתה מספיק ממנו, ומה המעשים שמרחיקים ופוגעים ביכולת הכלכלית של האדם. לקראת הוצאות הקיץ והחגים, הנה כמה שאלות ששאלנו אותו.



אז צבי, מה בעצם עושים כשמגלים שאין מספיק כסף?

"בתחילת דרכי כיועץ כלכלי גם אני הייתי בגישה שאומרת ש'לצמצם בהוצאות' זה הפתרון וחייבים לעשות את זה," הוא מספר עם החיוך האופייני והרגיש שלו. "אחרי מספר שנים ראיתי יותר מדי משפחות שמגיעות אלי עם אותה בעיה: הם לא מרוויחים מספיק כסף. כמה שרק נצמצם זה עדיין לא מספיק כדי לפרנס משפחה, בטח לא לקנות דירה ולחתן ילדים. אני כבר לא מדבר על תחושת החסר והעצבות שיכולה לתקוף משפחה שמחליטה לקצץ בהוצאות שלה. היום אני ממש מתנגד לכל השיטה של 'צמצום בהוצאות' בעיני זה לא פתרון בטח שלא לטווח ארוך". 

נשמע מעניין, אבל יש לך הצעה אחרת? 

כן. תראו, בגדול מאז שהפסקתי עם הצמצום בהוצאות, התחלתי לחקור ולחפש האם יש תהליך מובנה ומסודר לייצור כסף. אחרי שנים של עבודה עם משפחות, לא רק שגיבשתי כזה תהליך אלא גם ראיתי פעם אחר פעם איך הוא עובד במציאות ומשנה חיים של משפחות רבות. מסתבר שה' ברא בעולם תהליך ברור ומובנה שאני קורא לו "תהליך ייצור הכסף." 

ננסה בקצרה לדבר לפחות על השלב הראשון, והוא שלב ה"צורך."

שלב הצורך אומר שאם יש משהו שאתה לא צריך אותו מאוד, לא תתאמץ בשבילו יותר מדי. ואם מדברים על כסף אז היום הרי יש לנו אפשרות לקחת הלוואה או לקבל עזרה כספית ממקום חיצוני, אז מי בכלל שואל את עצמו "איך אני יכול להרוויח עוד כסף כדי לפרנס את המשפחה שלי"? 

כן, אנשים מספרים לך שהם רוצים להשתכר יותר, אבל מיד אחר כך משתמשים בכסף 'זר' כמו הלוואה או מתנה ובכך הם פוגעים ישירות במוטיבציה שלהם לעמוד מול המציאות ולשאול את עצמם: "מה אני יכול לעשות כדי להרוויח מספיק כסף? איפה נמצאת הפרנסה שה' קצב לי בראש השנה"?

מה זה אומר בתכל'ס?

הנוסחה פשוטה: כדי לצאת מהבוץ ולהתחיל לזוז קדימה לחיים אחרים מה שצריך לעשות הוא להגיד "לא" להלוואות, להגיד "לא" למתנות, ולהגיד "כן" לכל ההוצאות. מי שיעשה את זה בלי לזוז מילימטר ימין ושמאל, אני מתחייב לו שיגיע לפריצת הדרך שלו. אנשים פתאום מגלים אוצרות שקימים בהם ומבינים שהם בעצם דחקו אותם עד היום. לא היה שום דבר שיחייב אותם להוציא את היכולות שלהם. וזה בדיוק מה שעושה הדרך שלי.

אמרת להגיד "כן" לכל ההוצאות, אתה באמת מתכוון להוציא כספים בלי אבחנה?

ממש לא. אם יש לך שעה שעתיים לשבת איתי אסביר לך בשמחה מה הכוונה להגיד "כן" לכל ההוצאות. בגדול זה אומר שכדי להגדיל את ההכנסות שלך אתה חייב להיות במקום הזה עוד לפני שהוא קורה במציאות. כשאני אומר לא לצמצם בהוצאות אני מתכוון לא לקחת את זה כגישה ואפילו לא להשתמש במילים האלו. בפועל אתה לא תוציא כסף שאין לך, אבל מבחינת הגישה אתה לא אומר "אין לי כסף" אלא "אני עובד על זה." אתה אומר "כן" לכל ההוצאות.

אומרים שהשיטה שלך מהפכנית לגמרי, איך אפשר לקבל ממך הדרכה?

עקב העומס זה כבר זמן רב שאני לא מקיים סדנאות פרטיות. אבל לאחרונה העברתי סדנה שלימה ומי שרוצה אתן לכם קישור להקלטת הוידאו שלה. בימים אלו אני גם עובד על הדרכה מסודרת שאנשים יוכלו לקבל דרך האינטרנט. בסדנה הזאת אני מראה בקצרה את תהליך ייצור הכסף שלב אחר שלב. אני מציע ליישם את הדברים ומבטיח לכל מי שיעשה את זה שהוא ירגיש את השינוי מיד.



לקריאה נוספת - לחצו כאן!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.