ואז התקבלה התשובה מהרבי: 'כמה ספרי תורה חסרים באילת'
בפרק הקודם סיפרתי על התשובה שהרבי השיב לי בכינוס השלוחים של תשנ"ב - על קלסר מלא בטורים שכתבתי מדי שבוע בעיתון המקומי 'העיר אילת' והמענה היה:
נת' ות"ח
המענה גם על הנ"ל -
בהשיחות להשלוחים שי'
וכדאי שידפיס אלבום מחלק מהנ"ל
בכדי לתת מזכרת להתורמים שי'
ואז ישמיט הבלתי רצוי שנדפס בהמשך לאביסל כו'
אזעה"צ.
•
שואלים אותי: את מה הרבי ביקש להשמיט? (אגב: המילה "ישמיט" היתה בהדגשה).
כשהכנסתי לרבי את הטורים מהעיתון, הכנסתי גזירי עיתון כפי שנלקחו מהעיתון עצמו. כמובן שבאם היתה מודעה בלתי הולמת באותו עמוד היא נגזרה ונעלמה על ידי.
אך היו כמה מודעות פרסום שהייתי מגדיר אותן 'גבוליות' - לא דברים אסורים אלא מודעות שאין רוח של קדושה נודפת מהן... והרבי רצה להבהיר ולוודא שגם דברים אלו, שהם בבחינת "בלתי רצוי" לדעתו הקדושה יושמטו ולא יודפסו בחוברת הנ"ל.
•
כאשר הרבי כתב לי 'לתת מזכרת להתורמים' הבנתי שכדאי לפתח את נושא ההתרמות, משום שעד אז התעסקתי בעיקר בקירוב יהודים באמצעות שיעורים ומבצעי הקודש ופחות עסקתי באיסוף כספים. המענה הזה היה עבורי כהוראה באתערותא דלעילא להשתדל בגיוס כספים - וכך עשיתי.
באותם ימים עלה על הפרק רעיון הקמת עמותת 'מוסדות חינוך חב"ד באילת', וזאת לאחר שהוקמו גני הילדים והחלו הניצנים הראשונים של הקמת בית ספר חב"ד באילת.
למרות ההתלבטות הגדולה מכמה וכמה סיבות שאין המקום לפורטן, האם הרבי יסכים להקמת מסגרת של מוסדות חינוך חב"ד באילת - החלטתי לקדם את הרעיון.
אחת ההתלבטויות היתה משום שבשנים קודמות הרבי שלל הקמת ישיבה וכולל באילת ולא אישר אותם בנימוק שעדיין לא הגיע הזמן לכך, ולכן היתה סברא שהרבי לא יאשר גם הקמת מסגרת כוללת של מוסדות חינוך באילת.
כתבתי לרבי מכתב בו נכתב בפרוטרוט על רעיון הקמת 'מוסדות חינוך חב"ד באילת', ובהמשך כתבתי כי כדי לגייס כספים עבור מוסדות חינוך, ברצוני לצאת במבצע כתיבת ספר תורה כללי לתושבי אילת, ומן הרווחים של כתיבת הספר נשתמש לביסוס המוסדות.
כתיבת המכתב היתה בסוף חודש טבת תשנ"ב, והמתנתי בדריכות למענה הרבי.
יצוין, כי באותם הימים נתמעטו התשובות מהרבי, ורק דברים דחופים קיבלו מענה מיידי. גם התשובות שהתקבלו היו ברובן תשובות קבועות כמו "בדיקת התפילין", "בדיקת המזוזות", "בדיקת התפילין והמזוזות", "אזעה"צ".
(זכורני שסופר אז שאצל הרבי היו מעטפות גדולות ועליהם היה כתובות המספרים 1 (בדיקת התפילין), 2 (בדיקת המזוזות) והרבי היה רק מסמן את המספרים וכך נחסך מהרבי זמן יקר לכתוב את התשובות במילואן).
•
בחודש שבט קיבלתי מהרבי תשובה על שאלתי בדבר כתיבת ספר התורה - וכה היתה לשון קודשו:
"כמה ספרי תורה חסרים באילת" (ללא נקודה, ללא סימן קריאה וללא סימן שאלה).
כשקיבלתי את התשובה מהרבי, לא הבנתי את פשרה. שאלתי את המזכיר הרב לייבל גרונר, שדרכו יצאה התשובה - מה כוונת התשובה? האם הרבי מאשר את כתיבת הספר או שהרבי שולל?
הרב גרונר ענה לי: "אין זה מתפקידי לפרש את תשובות הרבי, הרבי כתב זאת לך ולא לי. רק אוכל לומר לך שמעולם לא ראיתי תשובה כזו כשביקשו מהרבי לכתוב ספר תורה ונוסח התשובה הוא נדיר ושונה".
לא ידעתי את נפשי. מה עושים - כותבים ספר תורה או לא?
שאלתי עשרות רבנים, משפיעים ועסקנים מה לדעתם משמעות התשובה, וככל שהרביתי לשאול לא הצלחתי לפתור את התעלומה.
תשובות הנשאלים נחלקו לשתיים: חציים סבר שהרבי מעודד לכתוב ותשובתו היא שיש לכתוב כמה ספרי תורה באילת ולא אחד בלבד, וחציים סבר שהרבי שולל את כתיבת הספר תורה משום שלא חסרים ספרי תורה באילת.
בעומק השאלה האם הרבי מאשר את כתיבת הספר או שולל אותו - הסתתרה שאלה נוספת: אם תמצי לומר שהרבי שולל את כתיבת הספר, אולי הוא שולל בעצם גם את רעיון הקמת מוסדות חינוך חב"ד באילת?
ביקשתי מהרב יוסף הכט שהוא גם רב העיר אילת לשאול את הרבי מהי כוונת התשובה האמורה, והוא סירב באומרו שכשהרבי כותב תשובה - הוא כותב אותה באופן ברור שיש להבינה היטב, וכיצד אכתוב לרבי שאיני מבין תשובתו?! הרב הוסיף שלדעתו אין כמו העיר אילת שחסרים בה ספרי תורה.
התקשרתי לרב גרונר וממש התחננתי שישאל את הרבי מהי כוונת התשובה. אך הוא בשלו, שמעולם לא שאל את הרבי פירוש לתשובות. לדבריו, תפקידו הוא רק להכניס פתקים לרבי ולהוציא את תשובתם ותו לא.
לאחר מחשבה עמוקה והתייעצות, ולאחר שנשענתי על הנאמר "שב ואל תעשה עדיף", החלטתי לכתוב לרבי שלפי הבנתי כוונת הרבי בתשובתו "כמה ספרי תורה חסרים באילת" היא לשלילה ועל כן לא אכתוב ספר תורה ואבקש את ברכת כ"ק אד"ש שאמצא דרך אחרת לבסס את מוסדות חינוך חב"ד באילת.
מידי שבוע התקשרתי אל הרב גרונר לשאול האם הרבי התייחס לפתק שכתבתי, והוא השיב שכותבים לרבי כמויות עצומות של פתקים, וכמעט שאין מענות מלבד לדברים דחופים. מדבריו הבנתי שאין סיכוי שאקבל תשובה מהרבי.
•
בימים הסמוכים לכ"ז אדר ב', כחודש וחצי לאחר שכתבתי את הפתק, הודיע לי הרב גרונר שקיבלתי תשובה מפורטת מהרבי על מה שכתבתי.
ובפתק כתב הרבי כך:
"הרי מפורש במענתי שמעתיק שאם חסר ס"ת יש למלאות החסרון (באם ב' ב')
אולי יסבירני מהי שאלתו בדבר הברור?"
המילה "שמעתיק" והמילה "יסבירני" היו מודגשות בשני קוים מתחת למילים.
לא היה קץ לשמחתי וסוף לאושרי כשקיבלתי תשובה כה מפורטת וכה מעודדת ואין לך שמחה כהתרת הספקות.
מיד נגשתי במרץ רב לכתיבת ספר תורה, ולאחריו גם נכתב ונשלם ספר תורה שני בשעה טובה ומוצלחת.
התשובה הנ"ל היא התשובה וההוראה האחרונה של הרבי - לעת עתה - על כתיבת ספר תורה, ויש מי שאמר לי שהיא גם התשובה האחרונה של הרבי המפורטת בסמיכות לכ"ז אדר תשנ"ב ולא בכדי, שכן ההוראה האחרונה של משה רבינו היתה מצוות כתיבת ספר תורה...
"תשובתי שמעתיק" היא התשובה הראשונה "כמה ספרי תורה חסרים באילת" שהועתקה במכתב השני
וע"כ הרבי כתב שזהו המענה שמעתיק
תודה עיצוב נפלא לאתר מיוחד