הרב יוסף יצחק זילברשטרום | יום י"ז אלול ה׳תשע״ט 17.09.2019

האם ראוי לשלוח נער צעיר לשהות לבדו בתשרי אצל הרבי?

הבן נכנס השנה לשיעור א' בישיבה קטנה. האם ראוי לשלוח אותו לשהות בתשרי אצל הרבי? • כיצד ניתן לסייע לבן הלומד בשיעור ג' לחזור משהותו בחצרות קודשנו עם מטען רוחני מלא? • ראש ישיבת 'תומכי תמימים' קטנה בקריית גת, הגה"ח ר' יוסף יצחק זילברשטרום משיב • באדיבות השבועון 'כפר חב"ד'
האם ראוי לשלוח נער צעיר לשהות לבדו בתשרי אצל הרבי?
ברקע: שכונת קראון-הייטס מהאוויר (צילום: ישראל ברדוגו). בקטן: הרב זילברשטרום (ארכיון COL)

בני נכנס השנה לשיעור א' בישיבה קטנה ורוצה לטוס לתשרי לרבי. האם ראוי לשלוח נער בן 14 לבדו?

משיב הרב יוסף יצחק זילברשטרום, ראש ישיבת 'תומכי תמימים' קטנה בקריית גת: לדעתי זהו חוסר אחריות לשלוח נערים צעירים לשהות שם לבדם חודש ימים. בנוגע לנערים שכעת נכנסו לשיעור א', דרושה זהירות יתרה וכן השגחה קפדנית על עיסוקיהם שם.

'ועד תלמידי התמימים' עושה כמיטב יכולתו לדאוג לבחורים שמגיעים לרבי, אך ברור שאין ל'ועד' פתרון מלא, ובוודאי לא לנערים צעירים. אם באמת חשוב לך שבנך ייסע לתשרי לרבי ויתחזק שם בהתקשרות, טוס לשם איתו. אבל אם אתה חייב להישאר בחגים עם המשפחה, תבין שגם בנך הצעיר חייב להישאר בחגים תחת השגחה ולטובת נשמתו אסור לשלוח אותו למקום שבו לא ברור במה יעסוק ובמחיצת מיישהה חודש ימים.

אם אתה יכול להרשות לעצמך לטוס לשבוע ימים, לסוכות ושמחת תורה, סע איתו לשבוע ימים. אם גם זה לא מתאפשר לך, דאג למלא את זמנו ב'בין הזמנים' בתוכן חסידי – התוועדויות חסידיות ביומי דפגרא, 'מבצע לולב' בכל יום בחג הסוכות, יציאה לסייע לשלוחים בפעילותם, וכדומה.

בני עולה לשיעור ג' בישיבה קטנה, וטס עם קבוצה מחבריו לתשרי. מה עלי לעשות כדי לגרום שיחזור משם עם מטען רוחני מלא ככל האפשר?

משיב הרב יוסף יצחק זילברשטרום, ראש ישיבת 'תומכי תמימים' קטנה בקריית גת: ראשית, עדיף שיטוס רק אחרי יום כיפור. בישיבה קיימת מסגרת לימודים מלאה בעשרת ימי תשובה וחבל שיפסיד זאת. אם הוחלט שיטוס לראש השנה, עדיף שיטוס סמוך ממש לראש השנה וינחת ישירות לאווירת ההתעוררות של הימים הנוראים.

בשבוע שלפני ראש השנה עדיין אין שם מסגרת לימודים מסודרת לתלמידים האורחים, כך שאווירת הרצינות וכובד הראש הראויים לימים אלה עלולה להיפגם מעט.

מבחינת החזרה לארץ, הרבי רוצה שה'תמימים' ישקיעו כל יום אפשרי בלימוד התורה בשקידה ובהתמדה. אם בנך ינחת בארץ בסוף תשרי, יידרשו לו ימים אחדים למנוחה מעמל הטיסה ו'לפרק את החבילות', והוא יפסיד כמה ימי לימודים בישיבה. ובכלל, עדיף שיחזור לארץ הקודש מיד אחרי שמחת תורה, בעודו מלא בחוויות הרוחניות שספג ב'זמן שמחתנו' ולפני שהתלהבותו תתחיל להצטנן בימי החולין של סוף תשרי. אין צורך שיצא לבלות כמה ימים בחנויות הבגדים בקראון הייטס ובשכונות הסמוכות. לא לשם כך נוסעים לרבי.

חשוב מאוד: במשך כל ימי שהותו של בנכם בחצרות קודשנו, תעמדו עמו בקשר טלפוני רצוף. תתעניינו בשלומו, תשאלו אותו מה הוא לומד ובאילו התוועדויות השתתף בימים האחרונים. ככל שתרבו בכך, תיטיבו לו. עצם הידיעה שלו שחשוב לכם לשמוע שהוא הולך לישון בכל לילה בשעה נורמלית וקם בכל בוקר בשעה נורמלית, תחזק את מחויבותו לשמירת הזמנים.

בשבת האזינו תשכ"ח אמר הרבי: "תלמידי הישיבה יכולים לטעון שהזמן של עשרת ימי תשובה הוא זמן שלמעלה ממדידות והגבלות, ולכן אין צורך בזהירות בנוגע לסדרי הישיבה. צריכים לדעת שאף שנמצאים בחודש תשרי, וצריכים 'אריינכאפן' את כל העניינים, יש למלא את רצונו של הקב"ה וללמוד נגלה וחסידות בהתאם לסדרי הישיבה" ('תורת מנחם' חלק נ"א). תסבירו לבנכם שאם יציעו לו להשתתף באיזו התוועדות של בחורים מבוגרים שעומדת להימשך עמוק לתוך הלילה, עליו לדעת שזה לא שייך לבחור בישיבה קטנה שכנראה לא יהיה לו כוח לקום למחרת בבוקר ל'סדרים' בזמן.

תזכירו לו שעליו למלא שם דו"ח יום־יומי מפורט, כפי ש'ועד תלמידי התמימים' העולמי הנהיג בזמן האחרון, ושיזכור בתחילת כל יום שעליו מוטלת האחריות לדאוג שהמשבצות יתמלאו באופן מושלם. לפעמים עדיפה לינה בביתם של קרובי משפחה, אם זוהי משפחה חסידית ויראת שמיים, מלינה ב'הכנסת אורחים', שם קיים חשש שיסתפחו בחורים ממקומות שונים שמצבם הרוחני אינו מושלם. אם יוחלט שבנכם ילון אצל קרובי המשפחה, תציעו למארחים שיזמינו אותו לאכול בביתם בסעודות החגים. זה יחסוך ממנו את הצורך לסעוד לפעמים במקומות מאולתרים שעלולה להיות בהם אווירה רצינית פחות, ואולי אפילו חוסר שלמות בגדרי הקדושה

מובן שעיקר הנסיעה לשם היא כדי להגיע לציון הק', לאחר כל ההכנות הראויות. אבל תסבירו לו שאחר כך צריכים 'לפרוט לכסף קטן' את הברכות והכוחות שמקבלים מהרבי, וללמוד נגלה וחסידות בשקידה והתמדה במשך כל ה'סדרים' כפי שהרבי מצפה מבניו, תלמידי ה'תמימים' השוהים שם. בשיחות הטלפון התכופות שתקיימו עם בנכם תזכירו לו שוב ושוב את הדברים הללו, ותדגישו לו שרק כך מתקשרים אל הרבי.

• הטור פורסם השבוע בשבועון 'כפר חב"ד'

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
8 תגובות
1.
יפה ולעניין! כל הכבוד לרב זילברשטרום
י"ז אלול ה׳תשע״ט
2.
מה הפחד להגיד שגם לבחור מישיבה גדולה זו...
י"ז אלול ה׳תשע״ט
מה העדינות הזאת בלשונו, למה לא להביע את דעתו כראוי. כי גם לבחור בוגר בישיבה גדולה אין מה לעשות שם חודש ימים ללא כל השגחה או אחריות..
ראינו כבר התוצאות שנים על שנים ומתחבאים מלומר את האמת.
כל הכבוד ויישר כוח גדול!
י"ז אלול ה׳תשע״ט
אני חושב שכל הכבוד לרב זילברשטרום על התעוזה לצערנו גם לומר את מה שהוא אמר ביחס לישיבה קטנה צריך תעוזה.
שיקום משפיע או ר"מ אחר, משפיע שיש לו כנות, אחריות , ורצינות משפיע שלא מחפש למצוא חן בעיני הנערים שיגידו שהוא 'מקושר' וכו' ויגיד את כל האמת גם ביחס בחורים בישיבה גדולה.
שיקום מישהו ויעשה מחקר על כל הנזקים ברוחניות שנגרמו למיטב התמימים במשך השנים, על כל ה'קרבנות' שהוקרבו על מזבח התשרי מי ייתן ע"ז דין וחשבון.
צריך לעודד ולומר יישר כח גדול לכל מי שמעיז לפתוח את פיו על כל הדברים הכואבים. את מה שכולם לא מעיזים לומר. אומר את האמת.
שוב יישר כוח גדול לרב זילברשטרום.
מי ייתן ויקומו עוד ועוד אחריו בעוד הרבה נושאים הזועקים.
זה יהיה הצלה גדולה לכולנו

מסירים אחריות...
י"ח אלול ה׳תשע״ט
אולי הגיע הזמן שבמקום שראשי הישיבות יפחידו את ההורים ואת הבחורים מנסיעתם לד׳ אמותיו הק׳ של הרבי, יתחילו לחנך את הבחורים על הזכות הנפלא והמשמעות המיוחדת להיות אצל הרבי בחודש החגים ( כולל דיבור של
המשפיע עם הבחור באופן אישי) ואז
ודאי הבחור ינצל את הזמן באופן ראוי
3.
שנים שאני מחכה שמישהו יאמר את האמת
י"ז אלול ה׳תשע״ט
המירוץ לנסיעה לא נבע רק מקדושה וד"ל
בחור ישיבה צריך להיות מונח בלימוד התורה וזהו .
בתור אחד שהיה שם כמה שנים טובות, בחורים...
י"ז אלול ה׳תשע״ט
אסור בשום פנים ואופן להכליל, או לכתוב בלשון שנשמעת כך, שככה זה אצל את כל הבחורים.
4.
אני רק רוצה להבהיר
י"ז אלול ה׳תשע״ט
מגיב מס' 2:
רואים במוחש עשרות ומאות בחורים שמגיעים לרבי לחודש תשרי, רק מתתחזקים ביראת שמים ובהתקשרות לרבי כו', ובפרט לאור העבודה הברוכה ביותר של ועד תלמידי התמימים.
אלא מה, צריך להבהיר שזה לא מתאים לכל בחור, ושבחור שמגיע לעשות מה שהוא רוצה שלא יגיע לשם מראש. אבל לבחורים חסידיים - ובפרט מישי"ג (ואפי' ש"ג ישי"ק), צריך לעודד אותם וביתר שאת ליסוע לרבי לחודש תשרי.

זה שיש בעיות אצל בחורים מסויימים (ובפרט ש"א ואפי' ש"ב) זה לא אומר ח"ו לבטל את העניין החשוב והיקר הזה.

במקום להתעסק בתאוריות, פשוט תשאלו בחורים חסידיים שטסו ושטסים, ותראו מה הם אומרים, ואיך הם חוזרים לישיבה אחרי החודש הזה.
5.
הלחץ החברתי גדול
י"ח אלול ה׳תשע״ט
חייבים לנסוע כי זה מה שמוכרים להם המשפיעים כל היום
בחור במקום להיות מונח בתורה מונח בלדאוג לכרטיס
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.